آفتاب
یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

سفر رئیس جمهور عراق به ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است

سفر رئیس جمهور عراق به ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سفر رئیس جمهور عراق به ایران را نقطه عطفی در روابط دو کشور خواند و گفت که احتمالاً در این سفر در مورد راهکارهای تعمیق همبستگی‌های قومی در عراق مذاکراتی صورت می‌گیرد.

محمدرضا محسنی ثانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فواد معصوم رئیس جمهور عراق به ایران، گفت، جمهوری اسلامی روابط دیرینه‌ای با عراق به خصوص مسئولان فعلی این کشور دارد. تعاملات ما با عراق بر اساس یک راهبرد تعریف شده‌ای است که اقتضا می‌کند هر از چندگاهی این رفت و ‌آمدهای انجام شده و بنیه‌های تعاملاتی تقویت گردد.

وی سفر رئیس جمهور عراق به ایران را نقطه عطفی در روابط کشور دانست و اظهار کرد: ارتباطات و تعاملات ایران و عراق پیوسته است. ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان دارای اشتراکات بسیار زیاد و بیشترین تعاملات در ابعاد مختلف و راهبردهای استراتژیک است.

به گفته محسنی ثانی، با وجود این پیوستگی باید هرازچندگاهی روابط مورد بازدید و ارزیابی قرار گیرد تا بیشتر تقویت و تحکیم شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به شرایط فعلی عراق، گفت: آمریکا با دسیسه چینی در عراق به دنبال اختلاف افکنی بین مردم این کشور بود که با واکنش نخبگان و مردم عراق روبرو شده است. اکنون اجماعی برای مقابله با این توطئه و فتنه صورت گرفته است. از گذشته نیز دشمنان عراق به دنبال تجزیه قومی و مذهبی این کشور بودند که تاکنون شکست خورده است.

وی ادامه داد: با موضع‌گیری‌های درست اتخاذ شده از طریق گروه‌های مردمی در عراق این توطئه رو به خنثی شدن است. در این رابطه ایران توانسته نقش خود را ایفا کند؛ شاید در مذاکراتی که در تهران انجام می‌شود روی تعمیق همبستگی‌های قومی و مذهبی در عراق تأکید بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام

کد N818445

وبگردی