آفتاب

استرالیا: چین نباید منطقه دفاع هوایی بر فراز دریای چین جنوبی ایجاد کند

استرالیا: چین نباید منطقه دفاع هوایی بر فراز دریای چین جنوبی ایجاد کند

وزیر خارجه استرالیا خطاب به چین تاکید کرد، دولت پکن باید از ایجاد منطقه دفاع هوایی انحصاری بر فراز آبهای مورد مناقشه در دریای چین جنوبی خودداری کرده و تنش‌زدایی را در اولویت قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "جولی بیشاب"، وزیر خارجه استرالیا در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ گفت: اعضای مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در باره این موضوع گفت‌وگو کرده و به وضوح اعلام کرده‌اند که هرگونه تلاش برای ایجاد منطقه دفاع هوایی بر فراز دریای چین جنوبی مایه نگرانی است.

چین که در حال ساخت جزایر مصنوعی در منطقه شلوغ کشتیرانی و ماهیگیری است، ماه گذشته گفت این حق را دارد که "منطقه شناسایی دفاع هوایی" تشکیل دهد؛ آن هم در منطقه‌ای که مورد ادعای کشورهایی از جمله ویتنام و فیلیپین است. در اواخر سال 2013 چین دست به اقدام مشابهی درجزایر مورد مناقشه زده بود که با واکنش منفی استرالیا، ژاپن و آمریکا روبرو شد.

جولی بیشاب تاکید کرد: مهمترین مسیرهای تجاری ما از اقیانوس هند و از شمال آن می‌گذرد. بنابراین ما تمایل داریم که کشورهای مذکور اختلافاتشان را به صورت صلح‌آمیز حل‌وفصل کنند و از هرگونه اقدام یک‌جانبه بپرهیزند. ما نظرات خود را علنی به کشورهای مورد نظر اعلام کرده‌ایم.

وزیر خارجه استرالیا همچنین درباره تحولات خاورمیانه تاکید کرد که قدرت‌گیری داعش بزرگترین تهدید علیه امنیت استرالیا است و این گروه ایدئولوژی "مسموم و وحشیانه‌ای" دارد که از پس از جنگ جهانی دوم جهان شاهد آن بوده است. دست کم 110 تبعه استرالیا برای پیوستن به داعش به عراق و سوریه سفر کرده‌اند و دولت استرالیا به بهانه پیوستن به ائتلاف ضد داعش آمریکا، پرسنل نظامی و هواپیما در خاورمیانه مستقر کرده است.

وی گفت: این مساله جهانی، بسیار پیچیده و خطرناک است. ما حمایت خود را از آژانس‌های اطلاعاتی خودمان افزایش داده‌ایم تا بتوانیم با روش‌های جذب نیرو و تامین مالی این سازمان تروریستی وحشی مقابله کنیم.

انتهای پیام

کد N818435

وبگردی