آفتاب
در حال به روز رسانی- تحولات یمن؛

اعلام حمایت صالح از انصارالله/ ۲۰۰ حمله هوایی به استان صعده یمن

اعلام حمایت صالح از انصارالله/ ۲۰۰ حمله هوایی به استان صعده یمن

اعلام حمایت رئیس جمهوری سابق یمن از انصاراالله در پی حمله جنگنده های سعودی به منزل وی در صنعا و اعزام نظامیان مالزی برای شرکت در عملیات علیه یمن از آخرین تحولات این کشور است.

دوشنبه ۹۴/۲/۲۱

۰۵:۳۷   اعزام نیرو از مالزی به عربستان برای جنگ علیه یمن

رسانه های عربستانی از رسیدن تعدادی نیروی ارتش مالزی به خاک عربستان برای شرکت در نبرد علیه یمن خبر دادند. این رسانه ها سخن از تعداد این نیروها به میان نیاورده اند اما اعلام کردند که با پیوستن مالزی به ائتلاف ضد یمن، در حال حاضر ۱۲ کشور عضو این ائتلاف هستند.بر این اساس همه نیروهای مالزیایی که به عربستان رسیده اند، خلبان هستند و از همین رو فورا به پایگاه های نیروی هوایی ارتش عربستان انتقال داده شدند تا آماده پیوستن به نیروهای ائتلاف ضد یمن شوند.

۰۴:۴۲  اعلام حمایت «علی عبدالله صالح» از أنصارالله

ساعاتی بعد از حمله جنگنده های سعودی به خانه رئیس جمهوری پیشین یمن در صنعا، وی برای بازدید از منزلش، در محل حاضر شد و دقایقی به سخن پرداخت. او در اظهاراتی حمایت خود از جنبش أنصارالله را رسما اعلام کرد و از همپیمان شدن با این جنبش علیه عربستان اشغالگر و دیگر همدستانش خبر داد.
گفتنی است بعد از بمباران منزل «علی عبدالله صالح»، برخی رسانه های عربی نزدیک به آل سعود مدعی جان باختن وی بر اثر این بمباران شدند اما او با انتشار این تصاویر ادعای آنان را کاملا رد کرد.

۰۰:۵۶   حمله جنگنده های سعودی به خانه «علی عبدالله صالح»

چند ساعت قبل از اعلام آتش بس مؤقتی پنج روزه، جنگنده های ارتش عربستان خانه شخصی «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن را مورد هدف و حمله قرار دادند.
شاهدان عینی که از همسایگان منزل «علی عبدالله صالح» هستند، در این باره گفتند: جنگنده های ارتش سعودی دست کم سه موشک به طرف منزل «علی عبدالله صالح» شلیک کردند.

یک شنبه ۹۴/۲/۲۰

۱۹:۱۸    ۲۰۰ حمله هوایی به استان صعده یمن طی دو روز گذشته

جنگنده های ارتش آل سعود طی دو روز گذشته ۲۰۰ مرتبه مناطق مختلف استان صعده یمن را بمباران کردند.

بر اساس این گزارش، مناطق مسکونی و زیرساخت های استان صعده از جمله مهم ترین اهداف این جنگنده ها بوده است.

رسانه های یمنی اعلام کردند که حملات هوایی جنگنده های سعودی به منزل علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن، چندین کشته و زخمی برجای گذاشته است.

از سوی دیگر، قبایل یمنی همچنان کنترل بسیاری از پایگاه های نظامی آل سعود در مرزهای عربستان را بر عهده دارند.

آخرین اخبار رسیده حاکی از حمله قبایل یمنی به مرزبانان سعودی و فرار گسترده آنها از مناطق استقرارشان است.

۱۸:۵۲ شهادت دو یمنی در بمباران استان «البیضاء»/ ادامه حملات به صنعاء

جنگنده های ارتش آل سعود امروز یکشنبه منطقه «الزاهر» واقع در استان البیضاء را هدف حملات هوایی قرار دادند.

بر اساس این گزارش، به دنبال این حمله وحشیانه، دو یمنی شهید و شش نفر دیگر به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. در میان مجروحان چند زن و کودک دیده می شوند.

بنا بر اعلام رسانه های یمنی، مناطق «الحده» و «النهضه» واقع در استان صنعاء پایتخت یمن نیز طی چند نوبت هدف حملات هوایی جنگنده های سعودی قرار گرفت.

از سوی دیگر، کمیته های انقلابی یمن یک عامل انتحاری را که قصد حمله به منطقه «رداع» در استان البیضاء را داشت شناسایی و به هلاکت رساندند.

حملات وحشیانه آل سعود به غیرنظامیان یمنی در حالی ادامه دارد که مقامات این رژیم از برقراری آتش بس انسانی ۵ روزه در این کشور از روز سه شنبه هفته جاری خبر می دهند.

۱۷:۳۹ تأکید انصارالله بر لزوم پایان محاصره ظالمانه ملت یمن

جنبش انصارالله یمن امروز چهارشنبه در خصوص اوضاع انسانی وخیم در این کشور و ادامه محاصره مردم آن توسط نیروهای سعودی بیانیه صادر کرد.

بر اساس این گزارش، در این بیانیه آمده است: در حال حاضر مردم یمن که همچنان با تبعات ناشی از حملات وحشیانه جنگنده های سعودی دست و پنجه نرم می کنند، تحت محاصره خفه کننده نیروهای آل سعود قرار دارند.

انصارالله در بیانیه خود ضمن «ظالمانه» و «غیر قابل توجیه» خواندن محاصره مردم یمن توسط آل سعود، پایان فوری آن را خواستار شد.

از سوی دیگر، «شرف غالب لقمان» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اشاره به آتش بس ۵ روزه در این کشور از روز سه شنبه هفته جاری، تصریح کرد: چنانچه گروه تروریستی القاعده و حامیان آن اقدام به نقض این آتش بس نمایند، ارتش و کمیته های انقلابی یمن به صورت قاطعانه با آنها برخورد خواهند کرد.

گفتنی است، بر اساس اعلام مقامات آل سعود قرار است از روز سه شنبه هفته جاری آتش بسی به مدت ۵ روز در یمن برقرار شود. این درحالی است که حملات هوایی آل سعود به مناطق مسکونی و زیرساخت های یمن همچنان ادامه دارد و مردم این کشور تحت محاصره شدید نیروهای این رژیم هستند.

۱۵:۱۶ حمله خمپاره‌ای به منطقه «جیزان» عربستان/ چند نفر زخمی شدند

چند خمپاره شلیک شده از یمن ساعاتی پیش به منطقه «جیزان» واقع در مرزهای عربستان سعودی اصابت کرد.

بر اساس این گزارش، این خمپاره ها یک کارخانه سیمان را هدف قرار دادند که به دنبال آن چندین نفر به شدت مجروح شدند.

منابع رسانه ای همچنین از وقوع درگیری شدید میان کمیته های انقلابی و تروریست های القاعده در نقاط مختلف استان تعز خبر می دهند.

این تحولات در حالی است که جنگنده های سعودی امروز طی چند نوبت منزل «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن را بمباران کردند.

گفتنی است، صالح در سخنانی از آمادگی خود برای ائتلاف علیه متجاوزان خبر داده بود.

شایان ذکر است که مقامات آل سعود اعلام کردند که از روز سه شنبه به مدت ۵ روز به منظور امدادرسانی به مجروحان یمنی در این کشور آتش بس برقرار خواهد شد.

۱۴:۵۵ العربیه اعلام کرد:مشارکت مالزی در حملات هوایی به یمن

شبکه العربیه با انتشار خبری اعلام کرد که اولین گروه از نظامیان مالزیایی برای مشارکت در جنگ یمن وارد پایگاههای هوایی عربستان شدند.

سنگال نیز هفته گذشته از مشارکت نظامی خود در عملیات موسوم به «بازگشت امید» خبر داده بود.

وزیر دفاع مالزی ماه گذشته ضمن سفر به ریاض در جریان دیدار با مقامات سعودی از حملات عربستان به یمن حمایت کرد بود.

پس از قطر، امارات، کویت، سودان، مراکش و چند کشور دیگر مالزی دوازدهمین همپیمان عربستان در عملیات بازگشت امید محسوب می شود.

لازم به ذکر است ائتلاف علیه یمن به رهبری عربستان با توقف عملیات موسوم به «طوفان کوبنده» عملاً شکست خود را اعلام کرده بود.

۱۴:۱۸ دیدار عبدربه منصور هادی با نماینده سازمان ملل در امور یمن

«عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن با «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در امور یمن دیدار کرد.

 در این دیدار آخرین تحولات یمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هادی در این دیدار انصارالله یمن را به جنگ طلبی متهم کرد و این در حالی است که عربستان بارها  اعلام کرده است که به درخواست هادی جنگ علیه یمن را آغاز کرده است.

در مقابل اسماعیل ولد الشیخ بر حمایت سازمان ملل از هادی تاکید کرد.

۱۳:۰۰ صالح: هیچ ائتلافی با حوثیها ندارم

شبکه المیادین با انتشار خبری به نقل از «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری پیشین یمن از عدم ائتلاف وی با انصارالله یمن خبر داد.

صالح گفت: هیچ ائتلافی با انصارالله یمن ندارم و امروز همبستگی خودم را با هرگروه ملی و داخلی که با تجاوز عربستان به یمن مخالف است اعلام می کنم.

۱۲:۵۵ وزیر مشاور در امور خارجی امارات:حوثیهاجزئی از راهکار حل بحران یمن هستند

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات در یک برنامه تلویزیونی در شبکه اسکای نیوز عربی با اشاره به تجاوز ائتلاف ضد یمن به این کشور که امارات نیز یکی از اعضای اصلی این ائتلاف محسوب می شود مدعی شد که امکان دستیابی به راهکار سیاسی برای حل بحران یمن بدون حضور ایران وجود دارد.

وی در ادامه افزود که حوثیهای یمن جزئی از روند اتخاذ راهکاری سیاسی برای حل بحران در این کشور هستند آن هم به دلیل گستردگی طیف جمعیتی آنها نه به دلیل آنکه سلاح در اختیار دارند.

۱۰:۵۱   ۱۴شهید و زخمی در حمله به مسجد تاریخی امام هادی(ع) صعده یمن

به دنبال حملات هوایی ائتلاف ضد یمن به مسجد امام هادی (ع) در شهر صعده، چهار غیر نظامی شهید و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

بنای این مسجد نیز در این حمله تخریب شد. این مسجد از بناهای تاریخی شهر صعده محسوب می شود و قدمت آن به سال ۲۹۰ هجری قمری باز می گردد.

مورد هدف قرار دادن مساجد و اماکن تاریخی یمن از جنایاتی است که ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان اخیرا به آن روی آورده است.

۱۰:۳۹ حمله جدید جنگنده‌های سعودی به صنعا

جنگنده های عربستان سعودی صبح امروز بار دیگر صنعا را هدف حمله قرار دادند. 

رسانه های عربی برای آنکه حمله صبح امروز عربستان به صنعا را توجیه کنند مدعی هستند که در این حمله محل اقامت «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور پیشین یمن را مورد حمله قرار داده اند. 

در این میان صالح در مصاحبه با روزنامه الوطن اعلام کرده که خود و خانواده اش سلامت هستند.

۱۰:۳۷ استقبال انصارالله از تلاشهای بین المللی برای کمک به مردم یمن

شورای سیاسی انصارالله یمن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این شورا با جدیت تمام در مقابل تجاوز ائتلاف سعودی، صهیونیستی و آمریکایی به یمن که منجر به  کشتار غیر نظامیان یمنی و تخریب زیرساختها و اماکن دولتی می شود، ایستاده است.

در این بیانیه همچنین بر تشدید وخامت اوضاع انسانی در یمن همزمان با تداوم حملات وحشیانه ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان تاکید و تصریح شده است که بسیاری از محموله های مواد غذایی، دارویی و سوختی علیرغم بازرسیهای بسیار همچنان توقیف است و ائتلاف ضد یمن با این اقدام نیز ثابت کرده است که به عمد در حال تلاش برای ناکام گذاشتن تلاشهای بین المللی جهت ارائه کمکهای انسانی به مردم جنگ زده یمن و ارسال نیازهای اولیه زندگی برای شهروندان یمنی است.

شورای سیاسی انصارالله یمن همچنین در ادامه بر لزوم رفع فوری محاصره غیر قابل توجیه مردم یمن تاکید کرد.

 در این بیانیه همچنین آمده است: از همه تلاشها و اقدامات مثبت و جدی که در راستای کاهش آلام مردم یمن و ارسال کمک و امدادرسانی به مردم انجام می شود استقبال می کنیم.

انصارالله یمن همچنین بر لزوم از سرگیری مذاکرات ملی میان گروههای سیاسی یمنی با نظارت سازمان ملل متحد تاکید کرد.

۱۰:۲۹ استقبال نیروهای مسلح یمن از اعلام آتش بس موقت

«شرف غالب لقمان» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با انتشار بیانیه ای از اعلام آتش بس انسانی در یمن که از روز سه شنبه هفته جاری آغاز می شود و تا پنج روز ادامه خواهد داشت، استقبال کرد.

وی از سازمان ملل و از همه کشورهای آزاد دنیا خواست که به مسئولیت انسانی و حقوق خود در تلاش برای  توقف جنگ در یمن و محکوم کردن این تجاوز و همچنین رفع محاصره مردم یمن عمل کنند.

 وی همچنین عربستان سعودی را مسئول تبعات منفی و بازتابهای جبران ناپذیر این حملات غیر انسانی به یمن دانست.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه تصریح کرد که روز به روز بر شدت تجاوزات عربستان به یمن افزوده می شود و همزمان با آن آمار تلفات و خرابیها نیز افزایش پیدا می کند.

۸:۴۵ وزارت بهداشت یمن:زمان اعلام شده برای آتش بس انسانی در یمن کافی نیست

«تمیم الشامی» سخنگوی وزارت بهداشت یمن از تشدید حملات هوایی جنگنده های ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان به مناطق مختلف یمن نسبت به چند روز اخیر خبر داد.

وی همچنین با اشاره به اعلام آتش بس انسانی در یمن از روز سه شنبه هفته جاری  توسط عربستان اعلام کرد که اگر این مسئله هم محقق بشود زمان اعلام شده برای بهبود و رسیدگی به وضعیت سلامتی و قربانیان حملات کافی نخواهد بود.

۸:۳۸ تداوم حملات به مناطق مختلف صعده/حمله به آثار تاریخی در ذمار

همزمان با آغاز سومین روز از اعلام منطقه نظامی در استان صعده حملات پی در پی عربستان به مناطق مختلف این استان ادامه دارد.

نظامیان آل سعود منطقه مرزی الحصامه را در استان صعده مورد هدف ۱۰ فروند موشک قرار دادند.

همچنین آتش توپخانه های آل سعود در مناطق المجدعه و الملاحیظ در منطقه الظاهر در استان صعده مناطق مسکونی را مورد هدف قرار دادند.

جنگند های ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان همچنین چند بنای تاریخی را در منطقه جبل الشرق در ذمار مورد هدف قرار داده و موجب تخریب بخشی از این آثار تاریخی شدند.

همچنین منابع از به پرواز درآمدن جنگنده های سعودی بر فراز آسمان صنعا طی بامداد امروز خبر دادند.

۸:۱۶ سفر «خالد بحاح» به کویت

«خالد بحاح» نخست وزیر مستعفی و معاون «عبدربه منصورهادی» در ادامه سفر دوره ای خود در منطقه امروز وارد کویت می شود.

 وی قرار است در این سفر که سه روز به طول می انجامد درخصوص جلب حمایت این کشور از دولت مستعفی یمن با مقامات کویت به بحث و رایزنی بپردازد.

و ی پیشتر نیز به مسقط، دوحه و منامه رفته بود.

۲:۵۰ اولتیماتوم ۲۴ ساعته عربستان به أنصارالله برای ترک ابین

اخبار رسیده از ریاض پایتخت عربستان سعودی حاکی از آن است که فرماندهی ارتش عربستان نیروهای خود را به صورت زمینی به سمت استان یمنی «أبین» حرکت داده و به نیروهای أنصارالله ۲۴ ساعت وقت دادند تا از این شهر عقب نشینی کرده و آن را ترک کنند.
گفته می شود تعداد نیروهای ارتش عربستان که حرکت زمینی خود را آغاز کرده اند زیاد نیست و فقط ۶۰ نفر هستند اما گویا از نیروهای کوماندو و آموزش دیده اند.

۰۰:۵۰ سازمان ملل:حمله هوایی عربستان به یمن نقض قوانین بین المللی است

یوهانس وان در کلوو در بیانیه ای اعلام کرد علیرغم درخواست های قبلی از شهروندان برای خروج از شهر صنعا، حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان به شهر صعده برخلاف قوانین بین المللی است.

در بیانیه وی آمده است: بمباران بدون اعتنا به مناطق پرجمعیت، با یا بدون اطلاع قبلی نقض قوانین بین المللی بشردوستانه است. این در حالی است که طی روزهای اخیر دولت عربستان به بهانه حملات نیروهای قبایلی به برخی از مناطق عربستان بر شدت حملات ۱.۵ ماهه خود علیه یمن افزوده است.

در شهریور ماه سال گذشته، نیروهای مردمی یمن عبد ربه منصورهادی در یمن را ساقط کردند اما از ۱.۵ ماه پیش عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از برخی از کشورهای عربی بر فراز این کشور منطقه پرواز ممنوع برقرار کرده است.

تحولات روزهای گذشته یمن از اینجا قابل بازیابی است.

کد N818293

وبگردی