آفتاب
محسنی‌اژه‌ای:

توقعات از قوه قضاییه به‌دلیل اقتدار این دستگاه است

توقعات از قوه قضاییه به‌دلیل اقتدار این دستگاه است

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به توقعات مردم و مسئولان از دستگاه قضایی برای حل مشکلات گفت که وجود این توقعات ناشی از اقتدار دستگاه قضایی است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به توقعات مردم و مسئولان از دستگاه قضایی برای حل مشکلات گفت که وجود این توقعات ناشی از اقتدار دستگاه قضایی است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در همایش سراسری قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران خطاب به قضات حاضر در این همایش، گفت: اگر منزلت و جایگاه قضاوت را بدانیم کار ما راحت‌تر می‌شود. اگر بتوانیم بر اساس موازین اسلامی، قانون و بحق عمل کنیم مسلما در مجرای جلوس نبی و وصی نبی هستیم. بسیار هستند کسانی که مثل من و شما درس خوانده و تلاش کرده‌اند اما در این جایگاه نیستند. این نعمتی است که خدا به من و شما داده و باید قدر آن را بدانیم.

وی گفت: همچنین باید خدا را شکر کنیم که در نظامی زندگی می‌کنیم که زیر چتر رحمت پروردگار است. دشمنان همه تلاش خود را برای ایجاد ناامنی، فساد و به انحراف کشاندن جوان‌ها می‌کنند و هر چند از برانداختن مایوس هستند اما می‌بینیم که برای ضربه زدن چقدر تلاش می‌کنند اما جمهوری اسلامی امروز از همیشه تاثیرگذارتر در منطقه و جهان است.

معاون اول قوه قضاییه افزود: امروز توقع زیادی از قوه قضاییه به وجود آمده که این توقع از سوی مسئولین نظام هم در مجلس و هم در قوه مجریه و هم در عموم مردم وجود دارد مبنی بر اینکه قوه قضاییه باید بسیاری از مشکلات ایجاد شده در جامعه را حل کند.

محسنی‌اژه‌ای گفت: در رابطه با اینکه چرا این توقع از قوه قضاییه وجود دارد وارد بحث نمی‌شوم اما باید پرسید آیا این توقع به لحاظ ضعف قوه قضاییه است یا قوت آن؟ امروز هر کجا فسادی است توقع دارند بلافاصله قوه قضاییه وارد شود. به طور مثال در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل بانکی، زمین، گمرک، فضای مجازی، فضای رسانه و مکتوب و ناهنجاری‌های اجتماعی این توقعات از قوه قضاییه وجود دارد که مسائل را حل کند اما مراجعات مکرر و توقعات بالا صرف نظر از اینکه درست است یا غلط، نشانه چیست؟

وی گفت: بانک مرکزی وظیفه دارد نظارت کند و بانک‌ها نیز موظف هستند معوقات نداشته باشند، اما ما لیست 575 بدهکار بزرگ بانکی را ارائه کردیم. حال باید پرسید چرا گذاشتید این معوقات به وجود بیاید؟ مگر قانون ندارید، مگر وثیقه ندارید؟ چرا در جایی که باید شکایت کنید این کار را انجام نمی‌دهید؟ این به معنای این است که این دستگاه‌ها می‌گویند من کارم را نمی‌توانم انجام دهم و با کمک قوه قضاییه باید این کار را انجام دهم.

معاون اول قوه قضاییه افزود: چندی پیش یکی از مسئولان جهاد کشاورزی می‌گفت در یکی از شهرهای اطراف تهران 10 هزار ساختمان غیرمجاز ساخته شده که باید به کمک قوه قضاییه آنها را تخریب کنیم. اما سوال ما این است که چرا این ساختمان‌ها ساخته شده‌اند؟ چرا یک دستگاه مجوزی می‌دهد و دستگاه دولتی دیگری می‌گوید ساخت و ساز غیرقانونی نبوده است؟

محسنی‌اژه‌ای گفت: ‌این مسائل کار قوه قضاییه را بسیار سنگین کرده است اما آیا در حالیکه چشم امید مردم به ماست، ما نیز باید توپ را به زمین دیگری بیندازیم؟

وی خطاب به دادستان تهران گفت: شما و همکارانتان از من بیشتر به خطیر بودن امر قضا آگاه هستید. اینکه چه باری از دستگاه قضایی به دوش دادسرا است نیز روشن است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: ‌این را فقط به شما نمی‌گویم بلکه به خودم و سایر مسئولین می‌گویم که باید به خانواده دادسرا رسیدگی کرد. همان‌طور که یک کارگروه برای فرهنگ، رسانه و اقتصاد تشکیل می‌دهید با مجموعه‌ای از افراد دردآشنا بنشینید و ببینید چگونه می‌شود مشکلات این مجموعه را کم کرد.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به فشار روانی و سنگینی کار قضات دادسرا، گفت: البته ما برای مسائل مادی نیامده‌ایم و برای این مسائل نیز نخواهیم ماند، ولی این منافاتی ندارد با اینکه مشکلات این مجموعه را برطرف کنیم.

وی افزود: همان‌طور که آمار پرونده‌های مختومه ارائه می‌شود باید به طور مثال گفته شود که در این سال 10 درصد از مشکلات کاسته شده است.

معاون اول قوه قضاییه به مزاح گفت: البته در اینجا اصفهانی بودن من و آقای دولت‌آبادی ثابت شد چرا که وقتی تعداد حاضرین و تعداد کسانی که قرار است از آنها تقدیر شود را پرسیدم دیدم که این عدد بسیار کمی است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: من توقع داشتم حداقل 10 درصد این جمعیت تشویق شوند.

وی در پایان خطاب به قضات گفت: اجازه ندهیم برخی دلال‌ها به این خانواده خوب، سالم و زحمت‌کش خدشه وارد کنند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: با توجه به توقعی که مردم از دستگاه قضایی دارند باید از برخی رفت و آمدها و مواضع تهمت که مصادیق مختلفی می‌تواند داشته باشد اجتناب کرد تا خدای نکرده شیطان کوچک‌ترین خدشه‌ای به این خانواده وارد نکند.

انتهای پیام

کد N817955

وبگردی