آفتاب
لس‌آنجلس تایمز گزارش داد

تلاش عربستان و هم‌پیمانانش برای در حاشیه نگه داشتن ایران در منطقه

تلاش عربستان و هم‌پیمانانش برای در حاشیه نگه داشتن ایران در منطقه

روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: عربستان و هم‌پیمانانش در منطقه تلاش می‌کنند تا ایران را از قدرت دور نگه دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لس آنجلس تایمز، عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس چندین دهه است که با آمریکا معامله می‌کنند، آنها حجم زیادی نفت را فراهم می‌کنند و در ازا آمریکا برای دفاع از این کشورها برایشان سلاح و نیرو فراهم می‌آورد اما این همکاری‌ها به ویژه به دلیل اختلاف نظرهای‌شان در قبال ایران که رقیب تاریخی عرب‌ها محسوب می‌شود تیره و تار شده است.

عربستان حتی از جورج بوش و باراک اوباما روسای جمهور آمریکا خواسته است تا به ایران حمله کند. از نظر ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان حمله بوش به عراق اقدام عاقلانه‌ای نبود چون سبب شد تا پس از برکناری صدام حسین یک دولت شیعه با حمایت ایران در بغداد روی کار بیاید.

اما دولت آمریکا در ماه‌های اخیر به حصول یک توافق با ایران که موجب محدود شدن برنامه هسته‌ای تهران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور می‌شود نزدیک شده که نگرانی سعودی‌ها و دیگر هم‌پیمانان سنی واشنگتن را در پی داشته است. آنها تقریبا وحشت زده عمل کرده‌اند و می‌ترسند که این توافق موجب بهبود روابط ایران و آمریکا و حتی اتحاد تاکتیکی آنها شود.

لس آنجلس تایمز در ادامه نوشت: نگرانی درباره اتحاد آمریکا و ایران کاملا بی‌جاست اما ترس از بهبود روابط این چنین نیست. اوباما و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اینگونه فکر می‌کنند که روابط تهران واشنگتن می‌تواند در برخی مسائل از دشمنی به یک همزیستی مسالمت‌آمیز یا حتی همکاری تبدیل شود.

رییس‌جمهور آمریکا ماه گذشته به نیویورک تایمز گفت که اگر بتوانیم به درستی از مفهوم همکاری دفاعی و امنیتی میان آمریکا و کشورهای عرب سنی دفاع کنیم آنگاه می‌توانیم شاهد آغاز صلح در خاورمیانه باشیم. شاید ما باید تنش‌ها را کاهش دهیم و سپس روی مقابله با افراطی‌گری تمرکز کنیم.

اما سعودی‌ها و هم‌پیمانانشان صلحی که در آن وضعیت قدرتمند ایران نیز حفظ شده باشد را نمی‌خواهند. آنها خواهان این هستند که ایران دور نگه داشته شود و در حاشیه باشد. آنها مطمئن نیستند که آمریکا با توجه به سابقه‌ای که در سیاست‌های نابرابرش در خاورمیانه دارد بتواند توازن را در این منطقه برقرار کند.

بنابراین این کشورها خواستار یک استراتژی هستند که روی این هدف متمرکز باشد که ایران را در جای خود نگه دارد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، حتی می‌توان برخی مکالمات نشست کمپ دیوید را که قرار است با حضور مقامات آمریکا و سران کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار شود حدس زد.

اوباما بار دیگر اطمینان خواهد داد که تحریم‌های ایران که با ادعای حمایت این کشور از تروریسم وضع شده‌اند حفظ خواهد شد و عملکرد تهران در منطقه را محکوم خواهد کرد.

وی همچنین پیشنهاد کرد که آمریکا برای گردهم آوردن کشورهای عرب برای استقرار یک سیستم دفاع موشکی مشترک را ارائه خواهد داد، اقدامی که اوباما از سال 2013 تاکنون به دنبال آن است.

اما این وعده‌ها حتی اگر مکتوب شوند موجب حل بزرگ‌ترین مشکلات کشورهای حاشیه خلیج فارس نخواهند شد. ایران هیچگاه قصد انجام یک حمله نظامی را ندارد چون این کشور هیچگاه تاکنون به همسایگان خود حمله نکرده است.

در حقیقت تهدید اصلی علیه امنیت و ثبات این کشورها و حتی توانایی‌هایشان برای مقابله با ایران، گرایش جوانان عرب منطقه به گروه‌های تروریستی شامل داعش و سرایت تاثیرات جنگ سوریه، عراق و یمن و همسایگانشان و منطقه است. این مشکلات تنها با ضمانت‌های امنیتی، فروش موشک یا حتی بیانیه‌های شدیداللحن حل نخواهد شد.

به طور قطع در هفته جاری سخنان خوشایندی در کمپ دیوید ارائه خواهد شد. اما به طور خلاصه می‌توان گفت که مقامات آمریکایی از اینکه بتوانند حمایت کشورهای عرب سنی به ویژه عربستان از توافق هسته‌ای با ایران را به جای جبهه گرفتن علیه این کشور جلب کنند بسیار خرسند خواهند شد.

لس آنجلس تایمز در پایان نوشت: مساله این است که بعید به نظر می‌آید تلاش آمریکا برای اطمینان دادن به هم‌پیمانان عربش به نتیجه برسد چون آنها برای این هدف سرسخت هستند. آنها در منطقه‌ای سخت زندگی می‌کنند منطقه‌ای که در آن صلح و آرامش یک واژه کثیف دیده می‌شود.

انتهای پیام

کد N817788

وبگردی