آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

نگاهی به جدیدترین دستاوردهای نمایشگاه دفاعی ترکیه

نگاهی به جدیدترین دستاوردهای نمایشگاه دفاعی ترکیه

هفته گذشته نمایشگاه دفاعی ترکیه که از اعتبار نسبتا بالایی برخوردار است در استانبول برگزار شده و در آن از آخرین دستاوردهای نظامی کشورهای مختلف رونمایی شد.

خبرگزاری مهر-گروه سیاست: نمایشگاه صنعت دفاعی بین الملل ترکیه تحت عنوان IDEF یکی از بزرگترین رویدادهای دفاعی جهان و یکی از بازارهای مهم در اوراسیا است.

این نمایشگاه که هر دوسال یک بار در شهر استانبول ترکیه برگزار می شود دوازدهمین دوره ی خود را بین روزهای پنجم تا هشتم ماه میلادی جاری سپری کرد. در این نمایشگاه ۳۳۵ شرکت از ۶۶ کشور جهان محصولات و دستاوردهای خود را در زمینه ی صنعت دفاعی به نمایش گذاشتند.

در این نمایشگاه تعدادی از محصولات جدید نظامی برای اولین بار رونمایی شد که تعدادی از آنها دستاوردهای جدید بوده و تعدادی نیز بعنوان نمونه های بهینه سازی شده و ارتقاء یافته مدل های سابق عرضه شده بودند.

در ادامه به معرفی جدیدترین دستاوردهای ارائه شده خواهیم پرداخت.

با توجه به میزبانی ترکیه در این نمایشگاه صنایع نظامی این کشور بیشترین حجم رونمایی از محصولات جدید را به خود اختصاص داد که شرکت های "راکتسان" ، "آسلسان" ، "صنایع هوافضای ترکیه TAI  " و "اتوکار" از جمله پیشتازان این عرصه بودند.

شرکت راکتسان ترکیه از یک لانچر راکت "مولتی کالیبر" رونمایی کرد که قابلیت حمل انواع راکت شامل گلوله های ۱۰۷ میلی متری ، ۱۲۲ م م و ۳۰۰ م م با بردهای ۳ تا ۱۰۰ کیلومتر و بیشتر را دارا می باشد. این لانچر شامل دو ماشین حامل است که مدل T-۱۲۲ آن برای شلیک راکت های ۴۰x۱۲۲ mm  و ۴x۳۰۰ mm با برد بلند می باشد. مدل T-۱۰۴ این سامانه بعنوان یک واحد تهیه آتش برای نیروهای واکنش سریع و پشتیبانی است که قابلیت شلیک راکت های ۱۰۷ و ۱۲۲ میلی متری را داراست.

دومین دستاورد این شرکت یک پایه سلاح هوشمند و کنترل از راه دور تحت عنوان PMC Pedestal Mounted CIRIT است که با نصب بر روی خودروهای رزمی و زرهی قابلیت شلیک موشک هدایت لیزری "cirit" را دارد. گرچه این موشک در اصل برای استفاده بر علیه بالگردها ساخته شده اما طراحی منعطف آن قابلیت نصب این سلاح را بر روی بالگرد، پهپاد و حتی قایق های رزمی نیز ممکن می سازد.

صنایع هوافضای ترکیه نیز در این نمایشگاه به دنبال جذب مشتری برای بالگرد T-۱۲۹ در بین مشتریان خارجی بود. این بالگرد که ساخت آن کار مشترکی بین صنایع هوافضای ترکیه و شرکت ایتالیایی-بریتانیایی "آگوستا" می باشد بر پایه ی بالگرد ایتالیایی A۱۲۹ ساخته شده است.

بدنه این بالگرد از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده و از پنج ملخ در قسمت Main Rotor و دو ملخ در قسمت Tail Rotor برای ایجاد نیرو استفاده می کند. همچنین این بالگرد قادر به حمل ۱۲۰۰ کیلوگرم انواع تسلیحات شامل موشک های ضد تانک، موشک های هوا به هوا، راکت های هدایت شونده و غیر هدایت شونده در چهار جایگاه حمل تسلیحات است.

 

صنایع «اتوکار» ترکیه در این نمایشگاه از جدیدترین زره پوش خود تحت عنوان TULPAR-S رونمایی کرد. این زره پوش که قابلیت دو زیست بودن را دارد در واقع یک پلتفرم متحرک برای نصب انواع تسلیحات تا سقف ۴۲ تن محسوب می شود. این خودرو زرهی در مدل های پایه قابلیت حمل موشک های کورنت و تفنگ ۷.۶۲ mm  را دارد

صنایع نظامی «آسلسان» ترکیه علاوه بر رونمایی از سامانه پدافندی «حصار» از پکیج بهینه سازی تانک «لئوپارد-۲» نیز رونمایی کرد. در این پکیج کلیه سیستم های الکترونیکی، الکترواپتیکی، الکترومکانیکی و الکتروهیدرولیکی این تانک با سیستم های جدید تمام الکترونیکی صنعتی تعویض شده است، همچنین کلیه قطعات قدیمی این تانک با قطعات جدید تعویض گردیده و معضل قطعات یدکی نیز برطرف شده است که با این شیوه عمر عملیاتی این تانک به مدت ۲۵ سال افزایش خواهد یافت.

از دیگر تجهیزات الحاقی به این تانک سیستم دفاع کنترل از دور (RWS) است که آن را قادر به دفاع از خود در برابر حملات هوایی و همچنین استفاده در محیط های شهری و نبردهای نامتقارن می کند.

صنایع دفاعی اوکراین بعنوان یکی از شرکت کنندگان خارجی در این نمایشگاه نیز یکی از تسلیحات جدید خود را به بازارهای جهانی معرفی کرد. تفنگ انفرادیMalyuk  که از ویژگی های بارزی چون وزن کم و طراحی ارگونومیک برخوردار است از جمله تجهیزاتی بود که توجه بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب کرد.

این تفنگ، بدون خشاب وزنی بین ۲-۳ کیلوگرم دارد و برد آن حدود ۵۰۰ متر است که قابلیت استفاده از مهمات با کالیبرهای مختلف مانند ۵.۴۵ م م را دارا می باشد.

شرکت ایتالیاییOto Melara  نیز یکی دیگر از شرکت کنندگان خارجی در این نمایشگاه بود و جدیدترین دستاورد خود که یک توپ هواپایه بود را به نمایش گذاشت.

این توپ ۲۰ میلیمتری که برای استفاده در هواپیماهایی با جثه ی بزرگ مانند C-۱۳۰ یا C-۲۷ طراحی شده است از سیستم کنترل آتش الکترواپتیکی استفاده می کند و دارای خشابی با ۷۵۰ عدد گلوله ۲۰ میلیمتری می باشد.قابلیت بهره گیری از سیستم GPS برای شلیک یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این سامانه است.

 

کد N817663

وبگردی