آفتاب
سراج:

اتخاذ رویکرد نهادگرایی برای مبارزه با فساد پرهزینه و کم‌فایده است

اتخاذ رویکرد نهادگرایی برای مبارزه با فساد پرهزینه و کم‌فایده است

رئیس سازمان بازرسی‌ کل کشور گفت که اتخاذ رویکرد نهادگرایی برای مبارزه با مفاسد پرهزینه و کم‌فایده است.

رئیس سازمان بازرسی‌ کل کشور گفت که اتخاذ رویکرد نهادگرایی برای مبارزه با مفاسد پرهزینه و کم‌فایده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر سراج درباره تشکیل یک سازمان جدید برای مبارزه با مفاسد، گفت: تشکیل یک سازمان جدید به معنای اتخاذ رویکرد نهادگرایی برای مبارزه با مفاسد است، در حالی‌ که مطالعات نشان می‌دهد کارکردگرایی به‌مراتب اثربخش‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

وی اظهار کرد: نهادگرایی و کارکردگرایی دو اصطلاح مهم در حوزه‌های مدیریتی، سیاسی، سیاستی و اقتصادی هستند که به‌منظور حل مسائل و مشکلات و یا بهینه‌سازی امور به آنها توسل می‌شود.

رییس سازمان بازرسی‌کل کشور تصریح کرد: نهادگرایی، اساس کار در حل مشکلات را ایجاد نهادهایی جدید با وظایفی از نو تعریف‌شده می‌بیند و بر آن است که این روش می‌تواند خلاءهای موجود را پر کند و مشکلات را به‌سوی حل شدن پیش ببرد.

سراج افزود: از سوی دیگر، کارکردگرایی، حل مشکلات را در اصلاح کارکردها، به‌روزآوری آنها و برداشتن موانع از پیش پای کارکردهای صحیح می‌بیند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی‌ که نهادگرایی وضعیتی جدید را مورد توجه قرار می‌دهد و گویی همه‌چیز را از ابتدا بنا می‌کند، لذا به تصویر کشیدن آینده‌ای روشن‌تر در کنار انتقاد از وضع موجود، آن را جذاب‌ جلوه می‌دهد.

رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور با اشاره به نتایج مطالعات ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد، نهادگرایی در بسیاری از مواقع پرهزینه و کم‌فایده است و اغلب جنبه تبلیغی دارد و پس از مدتی با فروکش کردن تب آن، معمولاً همه‌چیز به‌جای اول خود بازمی‌گردد، اما در مقابل باید با دقت و ریزبینی به اصلاح کارکردها پرداخت چراکه هم هزینه آن کمتر است و هم تجربه پیشین امکان آن را دوچندان می‌کند.

انتهای پیام

کد N817526

وبگردی