آفتاب

دموکرات‌ها رای کافی برای حمایت از وتوی اوباما را دارند

دموکرات‌ها رای کافی برای حمایت از وتوی اوباما را دارند

یک پایگاه خبری وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی نوشت: نامه دموکرات‌ها به رییس‌جمهور در حمایت از توافق هسته‌ای با ایران موجب اختلاف میان رهبران جمهوریخواه و دموکرات شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری هیل، 150 نماینده دموکرات روز پنج‌شنبه گذشته در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا از وی خواستند تا پیش از پیگیری‌ها برای گزینه‌های سخت‌تر همانند تحریم تمام راه‌های دیپلماتیک برای حصول یک توافق هسته‌ای را امتحان کند.

اقدامی که قویا نشان می‌دهد دموکرات‌ها آماده‌اند تا با هر تلاشی از سوی جمهوری خواهان برای رد چنین توافقی مخالفت کنند.

هم‌چنین این نمایندگان دموکرات به رهبران جمهوریخواه هشدار داده‌اند که اقدامات آن‌ها می‌تواند موجب تضعیف سیاست‌های رییس‌جمهور در قبال ایران شود که این مساله نیز شکافی میان رهبران هر دو حزب ایجاد کرده است.

اما به نظر می‌آید که جمهوریخواهان و دموکرات‌ها برای تصویب قانونی که به کنگره اجازه نظارت بر توافق هسته‌ای را می‌دهد اختلاف نظری نداشته باشند. رهبران دموکرات از این قانون حمایت کرده‌اند و سنا آن را با 98 رای موافق و تنها یک رای مخالف به تصویب رساند. از این رو انتظار می‌رود این قانون به‌زودی در کنگره با حمایت گسترده هر دو حزب مواجه شود.

با این حال نامه اخیر دموکرات‌ها کاملا نشان دهنده این است که آن‌ها رای کافی برای حمایت از حق وتوی رییس‌جمهور را در صورتی که جمهوریخواهان کنگره بخواهند از اختیارات‌شان برای مخالفت با توافق هسته‌ای نهایی استفاده کنند دارند.

به گزارش هیل،‌ در نامه این 150 دموکرات آمده است: ما باید به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای‌مان فضا و زمان لازم برای ادامه روند پیشرفت در مذاکرات و آنچه در چارچوب کلی توافق به دست آمده را بدهیم و آن را به یک توافق بلندمدت قابل راستی آزمایی تبدیل کنیم.

جان بوئنر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا پس از تصویب لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای آن را اقدامی ضروری توصیف کرد و گفت: این کار باعث می‌شود تا از حصول یک توافق و رقابت هسته‌ای در منطقه بد جلوگیری شود.

انتهای پیام

کد N817514

وبگردی