آفتاب

رفت و آمد هیأت‌های سیاسی - اقتصادی ۶ کشور اروپایی به ایران

رفت و آمد هیأت‌های سیاسی - اقتصادی ۶ کشور اروپایی به ایران

پس از مذاکرات لوزان تاکنون ۵ کشور اروپایی در کنار کشورهای آسیایی برای مذاکرات اقتصادی رو در رو و بررسی موقعیت بازار ایران آمده‌اند اما باید دید این رفت و آمدها به نتیجه می‌رسد یا باز هم نتیجه مذاکرات ۱+۵ پیش‌شرط قرارداد همکاری خواهد بود؟

خبرگزاری فارس: پس از توافقات لوزان تقاضای هیئت‌های تجاری اروپایی برای حضور در ایران و رایزنی برای سرمایه‌گذاری افزایش یافت. تا جایی که بنا بر تائید معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران تا کنون 5 کشور اروپایی از جمله آلمان،‌سوئیس،لهستان طی یک ماه اخیر وارد ایران شده‌اند، که در راس اغلب هیئت مقامات سیاسی از جمله معاونان وزرا هم حضور داشته‌اند.

سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، معاون وزیر امور خارجه سنگاپور و رئیس اتاق بازرگانی الجزایر که هر کدام به همراه تیمی از بازرگانان بنام کشورشان برای مذاکرات رو در رو در اتاق بازرگانی یا سازمان توسعه تجارت حضور یافتند، نیز طی یک ماه اخیر رخ داد.

اهمیت افزایش مبادلات تجاری با ایران به حدی است که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خود شخصاً در اتاق بازرگانی ایران حضور یافت و از بازرگانانی ایرانی خواست تا در به روز کردن نرم‌افزار گمرکات، ترانزیت و اصلاح زیر ساخت‌های حمل و نقلی به افغانستان کمک کنند.

همه این هیئت‌های تجاری در مذاکرات خود بر این نکته اذعان دارند که موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه خاورمیانه و بازار 300 میلیون نفری که در ایران و کشورهای اطراف آن وجود دارد، ارزش سرمایه گذاری را دو چندان می‌کند.

نکته جالب تر اینکه به دلیل تبلیغات مخرب رسانه‌های غربی طی سال‌های اخیر علیه ایران و ناامن جلوه دادن ایران برای سرمایه گذاری، همه هیئت‌های تجاری و بازرگانان همراه مشاهدات خود از شرایط ایران را بسیار متفاوت با شنیده‌ها عنوان می کنند.

با توجه به تورم و رکود حاکم بر کشور یکی از بهترین راهکارها برای رونق فضای کسب و کار و گردش مالی جذب سرمایه خارجی به کشور است که اثر تورمی هم در پی نخواهد داشت.

لهستان یکی از چند کشور اروپایی است که طی یک ماه گذشته در راس هیئت بلند پایه برای بررسی نحوه ارتباطات تجاری وارد ایران شد.

لهستان به عنوان یکی از 6 کشور قطب اروپا طی 25 سال اخیر در حال بازسازی وضعیت اقتصادی خود بوده است. ایران اکنون با لهستان سرمایه‌گذاری‌‌های مشترکی مانند ساخت داروهای ویژه در منطقه آزاد قشم را در دست انجام دارد و پیشنهاد فعالیت‌های مشترک در حوزه انرژی، نفت و گاز، ماشین‌آلات صنعتی، کشتی‌سازی، مواد غذایی، ماشین‌آلات کشاورزی، مواد شیمیایی ارگانیک و مواد دارویی در این دیدارها مطرح شد.

سوئیس هم از دیگر کشورهای اروپایی است که به دلیل کاهش منابع معدنی‌ ایران جذابیت‌های خاصی برایش دارد و از طرفی سرمایه گذاران ایرانی در دیدار با سوئیسی‌ها اذعان داشتند مایلند از تجارب سوئیس در حوزه صنعت غذایی به ویژه شکلات، صنعت ساعت سازی و گردشگری استفاده کنند.

آلمان‌ هم یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که طی چند سال اخیر حجم مبادلات تجاری اش با ایران روند نزولی داشته و به و 2 میلیارد دلار در سال رسیده است.

آلمان‌ها طی هفته گذشته با حضور در ایران و در دیدار‌های خود ابراز تمایل کردن تا در صنعت حمل و نقل به ویژه راه آهن وارد شوند. انتقال فناوری و آموزش نیروی انسانی برای انتقال تکنولوژی در ایران و حضور در ساخت و ساز ماشین‌آلات و خودرو به ویژه در حوزه محصولات پزشکی از دیگر سرفصل‌هایی بود که هیئت تجاری آلمان دراین دیدار بر آن تاکید کرد و اذعان داشتند که مبادله 2 میلیارد دلار در سال بین ایران و آلمان رقم اندکی است که می‌تواند دو رقمی باشد.

حال باید منتظر بود و دید این همه رفت و آمد کشورهای اروپایی منتج به نتیجه و سرمایه گذاری می‌شود یا چیزی جز سرک کشیدن و منوط کردن به نتیجه مذاکرات به عنوان اهرم فشار بر بخش اقتصادی کشور نیست.

در عین حال ایران بهترین مکان برای سرمایه گذاری مشترک است، چون هم منابع نفت و انرژی فراوان دارد، در چهار راه ترانزیت و حمل و نقل خاورمیانه قرار دارد، به آبهای آزاد دسترسی دارد، نیروی تحصیل کرده و جوان در حد 3 میلیون نفر و ظرفیت خالی قابل توجهی در صنعت و تولید دارد.
کد N817485

وبگردی