آفتاب

احتمال عدم حضور ملک سلمان در کمپ دیوید

احتمال عدم حضور ملک سلمان در کمپ دیوید

در حالی که تنها چند روز به نشست تاریخی و مهم سران شورای همکاری خلیج فارس با باراک اوباما مانده است، اخبار حاکی از احتمال عدم مشارکت پادشاه عربستان در این نشست است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری ایلاف به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که محمد بن نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان ریاست هیات این کشور در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را در کاخ سفید و کمپ دیوید برعهده خواهد داشت.

هفته گذشته نیز گزارشاتی از سوی برخی روزنامه‌ها از جمله روزنامه نیویورک تایمز منتشر و در آن اعلام شده بود که عربستانی‌ها به طور ضمنی اشاره کرده‌اند در صورتی که نتایج پیش‌بینی شده از این نشست برای آنها راضی‌کننده نباشد و با سطح خواسته‌هایشان درخصوص مسائل مهم به ویژه ایران و بحران سوریه متناسب نباشد سطح مشارکت‌شان را در این نشست پایین می‌آورند.

منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند که رهبران شورای همکاری خلیج فارس خواهان این نیستند که اوباما مواضع خود را در قبال پرونده‌های داغ توجیه کند که در اصل و اساس منفعت استراتژیکی برای خود آمریکاست و همچنین این رهبران همچنان نگران ابهام در موضع آمریکا نسبت به پرونده هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش این منابع، رهبران شورای همکاری خلیج فارس و در راس آن عربستان خواهان ایجاد طرح امنیتی و معاملات نظامی و سامانه‌های تسلیحاتی از سوی آمریکا نیستند بلکه خواهان تاکید واضح و عملی از طریق تصمیمات سرنوشت‌سازی هستند که جلوی نفوذ ایران و پیشرفت برنامه هسته‌ای آن را بگیرد.

احتمال عدم مشارکت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در این نشست در واقع به مثابه اتفاق غافلگیرکننده‌ای برای آمریکا خواهد بود و این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده که روز چهارشنبه اوباما و پادشاه عربستان نشستی را با هم برگزار می‌کنند و به گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای و روابط دو جانبه می‌پردازند.

همزمان با نزدیک شدن به نشست کمپ دیوید آمریکا خود را برای برگزاری این نشست در عالی‌ترین سطح ممکن آماده می‌کند و حتی گزارش شده که مسوولانی در کاخ سفید، وزارت دفاع، وزارت خارجه و سازمان اطلاعات برای بررسی پرونده‌هایی که در این نشست درخصوص آن بحث خواهد شد گردهم آمده‌اند. پیش از این نیز اوباما جان کری، وزیر خارجه آمریکا را برای بحث با رهبران عربستانی در خصوص محورهای اصلی کنفرانس کمپ دیوید به ریاض فرستاد.

رهبران شورای همکاری خلیج فارس نیز در راستای فراهم آوردن مقدمات نشست کمپ دیوید نشست مشورتی را برگزار کرده بودند.

برخی منابع آگاه گزارش می‌دهند که آمریکا در حال بررسی گزینه‌های عملی برای اطمینان دادن به هم‌پیمانان خود در شورای همکاری خلیج فارس از نظر امنیتی و سیاسی علیه هرگونه اقدامات احتمالی ایران است که تهدیدی علیه کشورهای عضو این شورا قلمداد می‌شود.

در واقع اوباما با چالش بزرگی در قانع کردن هم‌پیمانان خود مواجه است که در اولویت‌های سیاست خارجه وی برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای با ایران دچار تردید هستند.

به گزارش رویترز، اگر آمریکا در این مساله شکست بخورد تنش‌های بیشتری میان روابط آمریکا با شورای همکاری خلیج فارس ایجاد شده و پذیرش تعهدات نظامی بیشتر از سوی آمریکا خطر کشاندن آمریکا به درگیری‌های جدید را دارد.

به گفته یک مقام آمریکایی، نشست کمپ دیوید دو هدف دارد، یکی اینکه واشنگتن رهبران شورای همکاری خلیج فارس را وادار کند رقابت‌های داخلی و اختلافات خود را کنار بگذارند و دوم اینکه در جهت ایجاد راهکارهایی برای بهبود همکاری در دفاع از خودشان تلاش کنند.

انتهای پیام

کد N817333

وبگردی