آفتاب
در نشستی با حضور مسوولان دانشگاه امام صادق(ع) مطرح شد

سنگ بنای سیاست خارجی ایران اتحاد مسلمانان بوده است

سنگ بنای سیاست خارجی ایران اتحاد مسلمانان بوده است

لوسیانو زاکارا استاد مرکز مطالعات خلیج فارس به همراه خالد المیزانی معاون هماهنگ کننده برنامه مطالعات خلیج فارس از دانشگاه قطر به همراه 13 تن از دانشجویان این دانشگاه از دانشگاه امام صادق علیه السلام بازدید کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) خانی معاون پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) پس از این بازدید در نشستی به بیان توضیحاتی در خصوص سیاست خارجی و مولفه‌های دخیل در سیاست خارجی جمهوری اسلامی پرداخت و عوامل موثر در شناخت سیاست خارجی ایران مشتمل بر عوامل ثابت و عوامل متغیر را برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: جغرافیا و ژئوپلیتیک، منابع طبیعی(نفت و گاز)، سرمایه انسانی و تاریخ چهار عامل موثر و ثابت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، همچنین هویت اسلامی ایرانی، مفهوم استقلال و موضوع مخالفت ایران با نظم نوین جهانی از جمله عوامل متغیر دخیل در سیاست خارجی کشورمان است.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «در فهم سیاست خارجی کشورمان شناخت تاریخ ایران اهمیت دارد» تاکید کرد: سنگ بنای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اتحاد مسلمانان بوده است.

معاون پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) سپس به حوادث یمن اشاره کرد و با طرح این سوال که «شیعیان حوثی جزو جامعه یمن هستند، چرا باید حقوق آن‌ها را منکر شد؟» اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ چیزی به غیر از توقف روند نادیده گرفتن آن‌ها در توزیع قدرت، و اعطای سهم واقعی و حقوقی آن‌ها در جامعه نمی‌خواهد.

وی با بیان این‌که «متاسفانه برداشت کشورهای عرب منطقه نسبت به ایران درست نیست» افزود: ایران به دنبال ایجاد هژمونی در منطقه نیست، بلکه خواهان شناخته شدن واقعیت‌های خود است.

وی ابراز امیدواری کرد که شکاف موجود بین تصویر واقعی ایران و تصویر موجود در بین دولتمردان کشورهای عربی از بین برود.

در ادامه این نشست کریمی رئیس اداره همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به سوالات دانشجویان درباره سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه در مورد این‌که چرا کشور شما تنها به شیعیان کمک می‌کند؟ با بیان مثال‌هایی از کمک ایران به اهل تسنن در فلسطین،‌ بوسنی هرزگوین و کردستان عراق در حمله اخیر داعش، موضع جمهوری اسلامی را کمک به تمام مستضعفان و مظلومان از هر مذهبی که باشند عنوان کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان در مورد نقش ایران در سوریه اظهار کرد: ایران از دولت و رئیس‌جمهور مشروع سوریه و محور مقاومت حمایت کرده و این مردم سوریه نیستند که در مقابل بشار اسد ایستاده‌اند بلکه گروه‌های تروریستی نظیر داعش هستند که تحت حمایت رژیم صهیونیستی،‌ دولت‌های عرب منطقه و آمریکا هستند و به بهانه دفاع از مردم سوریه اقدام به جنایت در این کشور می‌کنند. جمهوری اسلامی در مقابل این گروه‌ها ایستاده است. به فرض این‌که ایران همین امروز دست از حمایت از مردم سوریه بردارد القاعده و داعش که سوری هم نیستند در آن‌جا حکومت را در دست خواهند گرفت.

وی درباره موضع ایران در یمن و تفاوت آن با سوریه نیز پاسخ داد: بشار اسد رئیس‌جمهور مشروع و قانونی سوریه است که در انتخابات توسط اکثریت مردم انتخاب شده و از مقبولیت کافی برخوردار است در حالی‌که منصور هادی چند ماه پیش به دلیل عدم مقبولیت در بین مردم، ابتدا استعفا داده و سپس به عربستان گریخته و درخواست حمله به کشور و مردم خود را داده است. در این میان سکوت رسانه‌های غربی عربی و دولت‌ها و ملت‌های منطقه در مقابل کشتار وسیع مردم بیگناه یمن توسط آل سعود بسیار تاسف‌انگیز است؛ چراکه در قبال کشته شدن یک سرباز اسرائیلی شاهد انتشار خبر و مظلوم‌نمایی از سوی رسانه‌های غربی هستیم. این مظلومیت مردم یمن است که باعث شده جمهوری اسلامی ایران نسبت به حمایت از آن‌ها احساس مسئولیت نماید.

انتهای پیام

کد N817151

وبگردی