آفتاب

عربستان و مجازات یمنی‌ها پیش از آتش‌بس

عربستان و مجازات یمنی‌ها پیش از آتش‌بس

با وجود اینکه یمن روزهای بسیار سختی را در پی تجاوزات عربستان شاهد بود و مردم بی‌دفاع این کشور با گرسنگی، کمبود مواد غذایی، دارویی روبه‌رو هستند بالاخره با درخواست‌های مکرر سازمان‌های بشردوستانه عربستان رضایت به آتش‌بسی مشروط داده است اما در واقعیت تلاشی عملی برای تحقق چنین آتش‌بسی انجام نمی‌گیرد و گویی عربستان در صدد است یمنی‌های بی‌دفاع را پیش از آتش‌بس مجازات کند، چرا که حملات علیه صعده افزایش یافته و این ائتلاف این منطقه را امنیتی اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه السفیر لبنان در تحلیلی تحت عنوان "مجازات یمنی‌ها پیش از آتش‌بس" نوشت: پیش از آغاز نشست پاریس که سنگ بنای نشست آتی سران شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا را در کمپ دیوید بود، ائتلاف عربی تهدید کرد پاسخ تجاوز انصاراالله از خط قرمزها را خواهد داد. این در حالی است که اوباما سعی دارد در نشست کمپ دیوید نظر هم پیمانان خود در این شورا را نسبت به نتایج مثبت سیاستی که این کشور در قبال ایران در پیش گرفته جلب کند.

پنجشنبه شب گذشته ائتلاف عربی بمباران شدید خود علیه استان صعده را آغاز کرد و فرماندهی ائتلاف نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که شهر صعده به طور کامل از ساعت هفت عصر پنجشنبه هدف نظامی ائتلاف خواهد بود. این فرماندهی ساکنان این شهر را به ترک سریع شهر پیش از پایان مهلت داده شده، دعوت کرد.

استان صعده با نزدیک به 700 هزار سکنه، در شمال غرب یمن و در فاصله 243 کیلومتری صنعا قرار دارد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، پیش از بیانیه سخنگوی ائتلاف، مرکز وابسته به حوثی‌ها در بنی معاذ و مرکز مخابرات شهر در حملات هوایی بمباران و یک کارخانه اسلحه‌سازی در شهر قدیمی صعده تخریب شد.

شبکه خبری المسیره نیز با تایید اینکه شبکه مخابراتی استان صعده با هدف قطع ارتباطات خارجی آن به طور کامل تخریب شده، اعلام کرد: مدت زمانی که ائتلاف برای خروج ساکنان شهر در نظر گرفته بود با توجه به نبود سوخت و تعطیلی وسایل حمل و نقل بسیار کم بوده و بسیاری از خانواده‌ها نتوانستند از شهر خارج شوند.

ائتلاف با این ادعا که در برخی تاسیسات دولتی، مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها، سلاح و مهمات مخفی شده است، همه تاسیسات زیربنایی یمن را هدف قرار داده است.

احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف عربستان با تهدید نیروهای یمنی گفت: گزینه دخالت زمینی در یمن روی میز است ولی تا الان از آن استفاده نشده است.

اما داستان در پاریس کمی متفاوت است، آتش بسی که ریاض با فشار آمریکا پذیرفت پیش زمینه توقف عملیات نظامی در یمن در روز سه شنبه شد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز گفت: ما تصمیم گرفتیم که آتش بس انسانی را از سه شنبه (12 مه) راس ساعت 11 شب برقرار می‌کنیم و این آتش بس تا پنج روز ادامه دارد و البته قابل تمدید است. در این پنج روز ممنوعیت رفت و آمد در حریم دریایی و هوایی یمن برقرار است.

الجبیر در نشست مطبوعاتی با جان کری، همتای آمریکایی خود در پاریس گفت: آتش بس در صورتی که حوثی‌ها و هم پیمان‌هایشان به آن پایبند نباشند پایان خواهد یافت. کری نیز در مقابل گفت: این آتش بس تعهدی قابل تمدید است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ابراز امیدواری کرد انصارالله نیز با آتش بس موافقت کند.

کری دیدار با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس (عربستان، بحرین، امارات، کویت، عمان و قطر) را در تعیین جزئیات آتش بس سازنده ارزیابی کرد و گفت: آتش بس به معنای صلح نیست و در نهایت این طرف‌های یمنی هستند که باید وارد مذاکره شوند چرا که گزینه سیاسی تنها راه حل بحران یمن است.

کری به صورت ضمنی از کشورهای با نفوذ منطقه (ایران و روسیه) خواست تا با آتش بس موافقت کنند.

وزیر خارجه عربستان درباره سامانه دفاع موشکی که قرار است آمریکا در اختیار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قرار دهد گفت: این مساله از سال‌ها قبل مطرح بوده است و کشورهای عضو شورا قصد دارند توان دفاع موشکی خود را با همکاری آمریکا ارتقا دهند و از امنیت منطقه حمایت کنند.

پس از انتقادات دوباره الجبیر از نقش ایران در یمن، تهران دوباره این ادعاها را رد و تاکید کرد که این اتهامات در راستای آن است که مسئولیت جنگ را به دوش دیگری بیندازند.

مرضیه افخم، وزیر خارجه ایران نیز تاکید کرد که اتهامات علیه ایران باید تحلیل و تفسیر شود و ریاض می‌خواهد یمن را بخشی برای منافع خود و هم‌پیمانانش در منطقه قرار دهد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز با تاکید بر اینکه رژیم آل سعود عاقبت فاجعه باری در یمن خواهد داشت گفت: روشی که خاندان آل سعود در پیش گرفته‌اند مانند روش صدام است.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز پیش بینی کرد مذاکرات صلح میان طرف‌های یمنی به زودی با نظارت سازمان ملل از سر گرفته شود به ویژه که وی از دو طرف عربستانی و قطری تضمین‌هایی را دریافت کرده است.

چورکین گفت: سفرای دو کشور عربستان و قطر نیز در نشست 17 ماه مه عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن در ریاض شرکت خواهند کرد. وی ابراز امیدواری کرد با این نشست عملیات جنگی در یمن متوقف شود.

سفیر روسیه گزینه اعزام نیروهای زمینی به یمن را بسیار وخامت بار توصیف کرد.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای سطح بالای خشونت در عدن را محکوم کرد.

در این بیانیه با اشاره به افزایش تنش‌ها در مرزهای مشترک عربستان به یمن آمده است، بمباران فرودگاه‌های کشور همه نهادهای بین‌المللی را به امدادرسانی و کمک‌های بشردوستانه به شهروندان یمن موظف می‌کند.

انتهای پیام

کد N817141

وبگردی