آفتاب

ربانی: دوومیدانی ایران عقب مانده است/ به آینده پرش با نیزه بانوان امیدوارم

ربانی: دوومیدانی ایران عقب مانده است/ به آینده پرش با نیزه بانوان امیدوارم

مربی ماده پرش با نیزه تیم ملی دوومیدانی گفت: اولین مسابقه پرش با نیزه زنان در مسابقه‌های آغاز فصل برگزار شد و با رکوردهایی که ورزشکاران بر جای گذاشتند می‌توان به آینده این ماده در بخش بانوان امیدوار بود.

محمد محسن ربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا درباره برگزاری اولین دوره مسابقه پرش با نیزه در بخش دوومیدانی بانوان اظهار کرد: پرش با نیزه جزو مهم‌ترین ماده‌های دوومیدانی است که سالیان سال است در مسابقه‌های قهرمانی جهان و المپیک برگزار می‌شود. حدود 5 یا 6 ماه پیش استارت برگزاری مسابقه‌های پرش با نیزه در بخش بانوان را با کمک همسرم زدیم. پیش از این قرار بود در مسابقه‌های داخل سالن دهه فجر نیز برگزار شود اما شرایط و وضعیت به حد مناسب نرسید اما خوشبختانه موفق شدیم در مسابقه‌های آغاز فصل این رشته را برگزار کردیم.

ربانی درباره سطح این مسابقه‌ها گفت: خانم‌ها طیبی و پورنجار دو ورزشکاری هستند که در ماده پرش با نیزه در تهران فعالیت می‌کنند و با خانم ربانی تمرین می‌کنند. چند ورزشکار هم در شیراز فعال هستند. در صورتی که ورزشکاران دیگر نیز از برگزاری این ماده در بخش بانوان باخبر شوند قطعا فعالیت بیشتری نیز خواهند داشت. رکورد بر جای مانده در مسابقه‌های آغاز فصل هم به نظرم قابل قبول بود. 3 متر و 10 سانتی‌متر رکوردی بود که نفر اول به دست آورد. برای شروع رقابت‌ها در بخش بانوان رکورد بر جای مانده خوب بود و می‌توان به آینده امیدوار ماند.

او در ادامه افزود: رکورد ورودی المپیک در بخش بانوان 4 متر و 50 سانتی‌متر است، اما با رکورد حدود 4 متر هم می‌توان در آسیا مدال به دست آورد. در کل این رشته‌ای نوظهور در ایران است و شرایط نشان می‌دهد که اگر فعالیت بیشتری صورت بگیرد و همچنین توجه ویژه‌ای هم انجام شود می‌توانیم کارهای بزرگ‌تری انجام بدهیم و موفق باشیم.

مربی ماده پرش با نیزه درباره مشکلات موجود برای این ماده در ایران تصریح کرد: بیشتر مشکل ما در حال حاضر مربوط به موضوع مربی است. مربی کاربلدی که بتواند کمک کند حتی در بخش آقایان هم نداریم و دچار مشکل هستیم. تعداد شرکت کنندگان ایران در این ماده بسیار کم است و به خاطر محدودیت‌هایی که داریم آن طور که باید به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نرسیدیم.

او در ادامه افزود: حتی زمانی که من عضو تیم ملی بودم شرایط این چنین بود و در حال حاضر هم بهترین پرنده‌های ما محمد بنی‌آدم و بیاتی با رکورد 4 متر و 80 سانتی‌متر هستند. بنابراین در آقایان هم هنوز نتوانسته‌ایم جایگاه خوبی داشته باشیم. در بخش بانوان نیز با توجه به محدودیت‌های موجود مانند اینکه مربی خانم باید داشته باشند و هر مکانی هم نمی‌توانند کار کنند سرعت رشد‌شان گرفته می‌شود.

ربانی با تاکید بر اینکه در بخش مردان امیدی به کسب سهمیه المپیک وجود ندارد، تصریح کرد: ورودی سهمیه المپیک خیلی بالا رفته است و الان من هیچ امیدی به کسب سهمیه المپیک ریو ندارم. برای پیشرفت این رشته باید کارهای زیادی انجام بدهیم. صحبت‌هایی هم انجام دادیم و طرح جامعی برای پرش با نیزه داریم. در ابتدا باید ورزشکاران این رشته را در موضوع وسیله بی‌نیاز کنیم و بعد مربی بادانش روز بیاوریم تا بتواند آموزش صحیح را به دوومیدانی‌کاران ما بدهد. در واقع مربی باید با ورزشکار حرفه‌ای کار کند نه فقط در حد بازی. همان طور که من نوعی به عنوان یک ایرانی توانستم مدال آسیایی به دست بیاورم قطعا شخص دیگری هم می‌تواند به این افتخار برسد.

قهرمان اسبق پرش با نیزه آسیا درباره تغییرات فدراسیون دوومیدانی نیز گفت: این تغییرات چه خوب و چه بد اتفاق افتاده است و آقای داوری رفت و آقای طباطبایی آمد. او آمده که به دوومیدانی کمک کند و امید دارم که شرایط این رشته بهتر شود. کار زیادی باید انجام شود چون ما عقب افتاده‌ایم. دوومیدانی سال مهمی را دارد و با توجه به اینکه ورودی‌های المپیک بالا رفته است شرایط سخت شده و باید کار زیادی انجام شود. ان‌شاءالله تصمیم‌های درستی گرفته شود و تیم خوبی انتخاب شود تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

او درپایان گفت: انتظارات از دوومیدانی نسبت به گذشته تغییر کرده است و به عنوان یک رشته مدال‌آور المپیک به آن نگاه می‌شود. اگر در دوره‌های پیش ورودی بازی‌ها گرفته می‌شد عملکرد این رشته مثبت بود اما الان هم امید دارند که این رشته، ایران را در المپیک صاحب مدال کند بنابراین باید توجه بیشتری به آن صورت گیرد.

انتهای پیام

کد N817128

وبگردی