آفتاب

جهاددانشگاهی متولی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن شد

جهاددانشگاهی متولی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن شد

جهاددانشگاهی متولی بخش دانشگاهی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شد.

جهاددانشگاهی متولی بخش دانشگاهی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شد.

به گزارش گروه دریافت خب خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نشست مشورتی بخش دانشگاهی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور نمایندگان نهادهای مختلف نظیر وزارت بهداشت، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد،‌ جهاد دانشگاهی، وزارت علوم، دانشگاه‌های علمی کاربردی و فرهنگیان در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

ابتدای این نشست، نمایندگان نهادهای مختلف به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با برگزاری این بخش پرداختند.

حمید کیهانی‌مهر، نماینده دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مشکلات دوره‌های گذشته، خواستار جداسازی بخش آثار و پایان‌نامه‌ها از بخش دانشگاهی شد و گفت:‌ برگزاری بیست و سومین دوره بخش دانشگاهی این نمایشگاه را جهاد دانشگاهی تقبل کرده است که کاری پر زحمت و مشقت است.

وی افزود:‌ 21 دوره نمایشگاه در مصلا برگزار شد و یک دوره در باغ موزه بوده است. شکل ظاهری غرفه‌ها در شأن بخش دانشگاهی نبوده است. اینکه برای مواظبت از آثار غرفه‌های دانشگاهی نگهبانی در نظر گرفته نشده بود مناسب نبود. همچنین گرما نیز یکی دیگر از مشکلات بود.

کیهانی‌مهر به انتقاد از جاگذاری بخش دانشگاهی نمایشگاه پرداخت و عنوان کرد: قبلاً ‌63 یا 64 غرفه در نمایشگاه تعبیه می‌شد اما الان غرفه‌ها در فضای کمی بسته می‌شود. این دغدغه را داریم که در بخش دانشگاهی کاری را که در حد توانمان هست انجام دهیم. فضایی می‌خواهیم تا توانمندی‌هایمان را نشان دهیم و موضوع‌محوری نمایشگاه پارسال مخالف آن بوده است.

وی گفت: در نشست‌هایی که می‌گذاریم همه اقشار را دعوت کنیم؛ اینکه همیشه یک قشر خاص در مسابقات قرآن ما شرکت کنند هنر نیست. هنر این است که افراد با اعتقادات ضعیف‌تر را جذب کنیم.

نماینده دانشگاه آزاد به ارائه پیشنهادی پرداخت و گفت: امسال فضایی در نمایشگاه باشد که به‌صورت بیلبوردی و روزانه، فعالیت‌ها را به تصویر بکشد. همچنین اختتامیه بخش حوزه و دانشگاهی جدا برگزار شود. تبلیغات و اطلاع‌رسانی مهم است و اگر بخواهیم دانشجویان و اساتید حضور داشته باشند نیاز به اطلاع‌رسانی است.

شیریان، نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین به مواردی اشاره کرد و بر حفظ شأن و جایگاه بخش دانشگاهی نمایشگاه تأکید کرد و گفت: واگذاری‌ها در غرفه‌ها از سوی نهادهای مختلف با دقت انجام شود و حضور با انضباط باشد. آسیب‌ها به بهانه حضور آثار هنری به نمایشگاه قرآن کشیده نشود.

زهرا نقی‌زاده، ‌معاون فعالیت‌های قرآنی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور نیز گفت: در سال گذشته با پایان یافتن نمایشگاه قرآن به این نتیجه رسیدیم که نشست‌های هماهنگی نمایشگاه بعدی به‌صورت ماهانه برگزار شود، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. وظیفه دستگاهی ما این است که این نمایشگاه را برگزار کنیم و می‌خواهیم از نهادهای مختلف کمک بگیریم.

وی افزود: اگر برای برگزاری آن دغدغه‌ای داریم به این دلیل است که آبروی بخش دانشگاهی نظام جمهوری اسلامی است.

حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه عنوان کرد: در بخش دانشگاهی در سال‌های گذشته مشکلاتی وجود داشت. ما هم انتقادات جدی داریم. مسئولیت نمایشگاه به‌صورت چرخشی است و امسال قرعه به نام جهاد دانشگاهی افتاده است. اینگونه نیست که آن کسی که مسئولیت را تقبل کرده است در مقام تصمیم‌گیری باشد، بلکه همه با هم همکاری داریم.

اختصاص 13 هزار متر مربع فضای سرپوشیده سالنی به نمایشگاه قرآن امسال

وی افزود: تلاش بر این بود که نمایشگاه قرآن امسال در مصلا برگزار شود اما متأسفانه امکان‌پذیرنشده است. بحث هزینه‌ها مطرح شد و اینکه چون در ایام ماه رمضان نماز جمعه در مصلا برگزار می‌شود. امسال نیز دوباره تصمیم بر آن شد که نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شود؛ اما بیشتر نمایشگاه در مجموعه باغ کتاب است. حدود 13 هزار متر مربع فضای سرپوشیده سالنی برای نمایشگاه قرآن در نظر گرفته شده است.

فرزام با بیان اینکه امسال، حداقل متراژمان دو برابر سال قبل می‌شود، گفت: در بخش نشست‌ها نیز امسال هر دانشگاهی غرفه خاص خودش را خواهد داشت و امسال به جای موضوع‌محور بودن، دانشگاه‌محور برگزار می‌شود. شاید نمایشگاه قرآن امسال بیشتر جشنواره قرآنی ماه رمضان باشد و مردم بتوانند در آن اوقات خوبی را بگذرانند. برخی از بخش‌های فروشگاهی که سال گذشته حذف شده بود امسال به نمایشگاه بر می‌گردد. بر همه‌مان فرض است که نمایشگاه به صورت آبرومند برگزار شود.

وی با بیان اینکه امسال باید برنامه‌های متنوعی داشته باشیم، اظهار کرد: برنامه‌ها باید به شکلی باشد که دانشجویان مدام در برنامه‌ها شرکت داشته باشند. بخش‌های هنری ویژه دانشجویان در موضوع قرآن اقبال خوبی دارد. مجسمه‌سازی یا تصویرسازی و مسابقات قرآن به شکل کارگاهی برگزار شود.

وی با بیان اینکه امسال، حداقل متراژمان دو برابر سال قبل می‌شود، اظهار کرد: نمایشگاه امسال با رویکرد جدیدی برگزار می‌شود. جلسه ستاد نمایشگاه هنوز تشکیل نشده است و این اولین جلسه مشورتی است که در بخش دانشگاهی برگزار می‌شود.

فرزام با بیان اینکه باید برنامه‌های جذاب را در حوزه‌های دانشجویی تقویت کنیم، عنوان کرد: چون همان گروهی که سال گذشته نمایشگاه را برگزار کرده امسال هم دخیل است، قاعدتاً برخی از مشکلاتی که سال گذشته بود ان‌شاءالله امسال وجودنخواهد داشت. فضای امسال نسبت به سال قبل بهتر است و غرفه‌بندی‌ها سازمانی می‌شود.

نقی‌زاده در ادامه با بیان اینکه برای تخصیص فضاها باید برنامه‌ها مشخص شود، اظهار کرد: در جلسه هفته آینده در این باره صحبت خواهد شد. کانون‌های فعال قرآنی در دانشگاه‌ها فضایی داشته باشند و حضور دانشجویان قرآنی بیشتر شود. فقط چهار هفته تا برگزاری نمایشگاه فرصت داریم و باید سرعت کار را بالا ببریم. امسال از 25 شعبان یا اول رمضان نمایشگاه برگزار می‌شود و همچنین تا پایان ماه رمضان، نمایشگاه دائر خواهد بود.

انتهای پیام

کد N817127

وبگردی