آفتاب

اسنودن: دولت استرالیا همواره از شهروندانش جاسوسی می‌کند

اسنودن: دولت استرالیا همواره از شهروندانش جاسوسی می‌کند

مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، دولت استرالیا را به نظارت و جاسوسی گسترده از شهروندان خودش و تصویب قوانینی در جمع‌آوری گسترده اطلاعات متهم کرده و گفت: این اقدامات جامعه را از شر تلاش‌های تروریست‌ها مصون نگه نمی‌دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری راشاتودی، "ادوارد اسنودن،" مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و کسی که به افشای اطلاعات محرمانه و اسناد مخفی دولت آمریکا دست زد، در سخنرانی در کنفرانسی در ملبورن استرالیا و از طریق مکالمه ماهواره‌ای گفت: تصویب قوانین جدید به دولت کانبرا و آژانس اطلاعاتی این امکان را می‌دهد تا همچنان به جاسوسی از شهروندان استرالیایی بپردازند. آنها می‌توانند همچنان به جمع‌آوری و شناسایی اطلاعات و مکالمات تلفنی نه‌تنها در استرالیا و به صورت محلی بپردازند بلکه می‌توانند این اطلاعات را با آژانس‌های اطلاعاتی خارجی هم به اشتراک بگذارند.

ماه گذشته میلادی، استرالیا قوانین بحث‌برانگیزی را تصویب کرد که براساس آن به کمپانی‌های مخابراتی این اجازه را داده تا برای دو سال به جمع‌آوری اطلاعات تلفنی و کامپیوتری بپردازند.

اسنودن جوان این اقدام را محکوم کرده و نسبت به آنچه که نظارت و جاسوسی در هر لحظه خواند، هشدار داد و گفت: نقش استرالیا در شناسایی و نظارت گسترده در سطح جهانی همانند برنامه جاسوسی انگلیس موسوم به "تمپورا" است.

اسنودن که از ژوئن 2013 و پس از افشای اطلاعات محرمانه دولت آمریکا و دریافت پناهندگی سیاسی در مسکو به سر می‌برد، تصویب این قوانین را توسط دولت استرالیا مورد انتقاد قرار داد و گفت: دولت کانبرا باعنوان اینکه اشخاص مظنونان جنایی هستند مکالمات و ارتباطات آنها را رهگیری و شنود می‌کند و این خطرناک است.

مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که چنین اقداماتی با جوامع لیبرال منافات دارد و این چیزی نیست که دولت‌ها برای کسب قدرت آن را وعده داده بودند و اینکه خنثی کردن اقدامات تروریستی در آمریکا و سایر نقاط جهان با انجام برنامه‌های جمع‌آوری گسترده اطلاعات صورت نمی‌گیرد. یکی از دلایل انجام حملات تروریستی این نیست که نظارت به صورت کافی انجام نمی‌شود بلکه به این خاطر است که بیش از حد انجام می‌شود.

اظهارنظرهای اسنودن همزمان با این مساله مطرح شد که دادگاه تجدیدنظر آمریکا حکم داد که جمع‌آوری گسترده اطلاعات از تلفن‌های آمریکایی‌ها اقدامی غیرقانونی است.

انتهای پیام

کد N816966

وبگردی