آفتاب

هشدار رئیس جمهور جیبوتی درباره خطرات بحران یمن برای خاورمیانه

هشدار رئیس جمهور جیبوتی درباره خطرات بحران یمن برای خاورمیانه

رئیس جمهوری جیبوتی ضمن هشدار در خصوص این که جنگ در یمن و احیاء گروه القاعده، خاورمیانه را تهدید می‌کند، متعهد شد از آوارگانی که از این جنگ فرار کرده‌اند پشتیبانی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسماعیل عمر گله، رئیس جمهوری جیبوتی گفت جنگ در یمن واقع در آن سوی کانال دریایی منتهی به جیبوتی در شاخ آفریقا، موجب دامن زدن به رقابت‌های خطرناک بین شیعه و سنی و در عین حال تقویت شاخه القاعده در این کشور شده و خطراتی فراگیرتر را متوجه منطقه کرده است.

گله همچنین هشدار داد خشونتها در یمن به القاعده در این کشور موسوم گروه القاعده در شبه جزیره عرب اجازه خواهد داد تا قدرت و کنترل خود را افزایش دهد.

رئیس جمهوری جیبوتی در مصاحبه ای که از محل کاخ ریاست جمهوری انجام داد گفت: گروه القاعده در شبه جزیره عرب در حال بهره برداری از تنش‌های جدید میان شیعیان و سنی هاست. این مساله شکاف بزرگی را میان مردم یمن به وجود می آورد؛ مردمی که هرگز چنین تفاوتی را تجربه نکرده بودند.

اواخر ماه مارس ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی تجاوز هوایی علیه کمیته های مردمی یمن را آغاز کرد. این حملات پس از آن آغاز شدند که جنبش انصار الله با حمایت نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن کنترل بخش‌های وسیعی از یمن را به دست آوردند.

رئیس جمهور جیبوتی مدعی شد تجاوز عربستان به یمن لازم بوده اما این جنگ سبب تقسیم جامعه یمن شده و به موجب آن شیعیان یمنی هم هدف حملات هوایی عربستان و هم حملات القاعده قرار خواهند گرفت.

جنگ در یمن سبب شده هزاران تن از مردم این کشور به منظور فرار از درگیری‌ها از طریق دریا به سوی جیبوتی بروند و انتظار می رود شمار این پناهندگان افزایش یابد.

گله تاکید کرد: مرزهای ما همواره به روی آوارگان باز بوده اند و باز می مانند.

انتهای پیام

کد N816622

وبگردی