آفتاب

خشم عمومی از محاکمه فعال هلندی به اتهام توهین به پادشاه

خشم عمومی از محاکمه فعال هلندی به اتهام توهین به پادشاه

محاکمه یک فعال هلندی به اتهام توهین به پادشاه این کشور موجب نارضایتی عمومی شده و دادستانها را وا داشته تا در پرونده وی تجدید نظر کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ماه نوامبر گذشته تصاویری از ابوالقاسم الجابری، فعال هلندی در تلویزیون پخش شد که او را در حال توهین به پادشاه،‌ ملکه و خاندان سلطنتی این کشور نشان می داد. به دنبال پخش این تصاویر وی توسط مقامات هلندی دستگیر شد.

الجابری همچنین یکی از مخالفان نژادپرستی در هلند است و در تظاهرات علیه "پیتر سیاه"،‌ یک شخصیت فولکولور و از نمادهای فرهنگ عامه در هلند شرکت داشته است.

دادستانهای هلند روز چهارشنبه اعلام کردند الجابری بر اساس قانونی متعلق به سال 1881 که بر اساس آن توهین عمدی به پادشاه و خاندان سلطنتی تا پنج سال حبس و 20 هزار یورو جریمه، مجازات در پی دارد، محاکمه خواهد شد.

اعلام این خبر موجب خشم مردم هلند که نسبت به مساله آزادی بیان حساس هستند شده است.

فردی ناشناس در واکنش به این خبر با اسپری سخنان الجابری را روی دیوارهای کاخ سلطنتی هلند در آمستردام نوشته و در شبکه اجتماعی توییتر نیز موجی از حمایت‌ها از وی به راه افتاده است.

در فضای مجازی، نشریات و حتی در پارلمان هلند تعداد زیادی اقدام به محکوم کردن قانون مجازات توهین به پاشاه و خاندان سلطنتی کرده و این قانون را کهنه و مخالف با آزادی بیان دانسته اند.

دادستان‌های هلندی روز پنجشنبه تحت فشار نارضایتی عمومی اعلام کردند که به منظور انجام بررسی های بیشتر فعلا الجابری را به دادگاه احضار نخواهند کرد اما اتهامات مطرح شده علیه او همچنان پابرجاست.

انتهای پیام

کد N816620

وبگردی