آفتاب

مخالفت لیبی با برنامه‌های اتحادیه اروپا درباره مهاجرت غیر قانونی

مخالفت لیبی با برنامه‌های اتحادیه اروپا درباره مهاجرت غیر قانونی

نماینده لیبی در سازمان ملل برنامه اتحادیه اروپا برای مهار بحران مهاجرت از این کشور را به شدت رد و اعلام کرد‌، درباره این برنامه با دولت لیبی که جامعه جهانی آن را به رسمیت می‌شناسد، هیچ مشورتی نشده است. وی همچنین حضور نیروهای اتحادیه اروپا در خاک لیبی را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ابراهیم دباشی، نماینده لیبی در سازمان ملل‌، در مصاحبه‌ با خبرگزاری آسوشیتد پرس در این باره گفت: بهترین راه برای حل مساله مهاجرت، مسلح کردن دولت مشروع است. این در حالی است که علاوه بر دولت تحت حمایت غرب در طبرق‌، رژیم رقیب دیگری که از سوی اتحاد شبه نظامیان افراط‌گرا تشکیل شده و طرابلس را اشغال کرده‌اند، در فضای سیاسی لیبی فعال است و غرب با تسلیح هردو جناح مخالف است.

دباشی همچنین هشدار داد که اگر طی هفته‌های آتی هیچ پیشرفتی در گفت‌وگوهای صلح تحت نظارت سازمان ملل بین دو طرف درگیر حاصل نشود،‌ دولت او باید گام‌های لازم را بردارد حتی اگر این گام شامل بازپس گیری طرابلس به زورباشد.

به گفته نماینده لیبی در سازمان ملل‌، دولت طبرق در پی مرگ هزاران نفر در آب‌های بین آفریقا و اروپا (مدیترانه) که تلاش داشتند از مناطق درگیر بگریزند، از گفت‌وگوهای بین‌المللی درباره بحران مهاجران کنار گذاشته شد.

این بحران با افزایش ناآرامی‌ها که پس از دخالت نظامی شورای امنیت و سقوط معمر قذافی‌، دیکتاتور لیبی در سال 2011، آغاز شد، اخیرا رشد کرده است.

سیاستمداران اروپایی به سرعت در تلاشند تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت تهیه کنند‌؛ قطعنامه‌ای که به اتحادیه اروپا این اجازه را می‌دهد تا کشتی‌های قاچاق مهاجران را در دریا و حتی حریم آبی لیبی و یا سواحل این کشور توقیف کند. سیاستمداران شورای امنیت معتقدند اجازه دولت لیبی به ویژه برای حضور نیروهای اتحادیه اروپا در این کشور ضروری است. این شورا انتظار دارد تا مقامات لیبی برای تحقق چنین امری درخواستی ارائه دهند اما روز گذشته دباشی واکنش کاملا متفاوتی نشان داد.

وی گفت: آنها هرگز چیزی در این باره از ما نپرسیدند ما چرا باید چنین درخواستی از آنها بکنیم ما حضور هیچ نیروی زمینی‌ را در لیبی نمی‌پذیریم.

دباشی تصمیم استقرار قایق‌های گشتی بیشتر در آب‌های لیبی برای حفاظت از مهاجران را "تصمیمی کاملا احمقانه" خواند و گفت: این امر مهاجران را به مهاجرت تشویق خواهد کرد.

وی همچنین انهدام قایق‌های مظنون به قاچاق را رد کرد چرا که به اعتقاد او تشخیص درست در این شرایط بسیار دشوار است.

نماینده لیبی در سازمان ملل خاطر نشان کرد‌: تنها راه حل بحران مهاجران کمک به دولت لیبی است که در حال حاضر در شرق این کشور حاکم است تا کنترلش را بر سراسر کشور گسترش دهد.

وی در این باره عنوان کرد: اگر بتوانیم طرابلس را بازپس بگیریم و کل مناطق غربی را تحت کنترل بگیریم به نظر من جلوگیری از موج مهاجرت به اروپا بسیار تسهیل خواهد یافت.

با این حال تحلیلگران اروپایی معتقدند تنها راه حل بحران لیبی تشکیل دولت وحدت ملی است.

این در شرایطی است که در حال حاضر برخی مقامات سازمان ملل، آمریکا و انگلیس در تلاشند تا پیش از ماه رمضان گفت‌وگوهای بین دو دولت لیبی به نتیجه برسد.

انتهای پیام

کد N816479

وبگردی