آفتاب

"کابینه جدید نتانیاهو بدترین دولت تاریخ رژیم صهیونیستی"

"کابینه جدید نتانیاهو بدترین دولت تاریخ رژیم صهیونیستی"

روزنامه عبری زبان "هاآرتص" در گزارشی کابینه جدید رژیم صهیونیستی را که قرار است هفته آینده معرفی شود، "بدترین و خطرناک‌ترین" دولت در تاریخ این رژیم خواند و اعلام کرد که دولت جدید تشدید اشغالگری، توسعه شهرک‌های صهیونیست‌نشین، تضعیف دموکراسی و افزایش حمایت‌های مادی از یهودیان تندرو را در راس اولویت‌های خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه در سرمقاله تازه‌ترین شماره خود آورده که در این شرایط تمامی امیدها به موشه کحلون، رئیس حزب تازه تاسیس "همه ما" و عضو سابق لیکود بسته شده است که از مخالفان تضعیف دستگاه قضایی و قانون "یهودیت اسرائیل" به شمار می‌رود و البته اسحاق هرتسوگ، رئیس حزب اردوگاه صهیونیستی نیز می‌تواند جانشین نتانیاهو باشد.

در ادامه این مقاله آمده است که پیروز اصلی مذاکرات تشکیل ائتلاف دولتی، حزب "خانه یهودی" بود که با استفاده از وضعیت دشوار و تنگنایی که نتانیاهو در آن گرفتار شده بود، با وجود شکست در انتخابات توانست برای بار دوم در کابینه دولتی حضور پیدا کند و ریاست برخی کمیسیون‌های کنست صهیونیستی را هم در اختیار بگیرد.

هاآرتص نوشت که نفتالی بنت رئیس خانه یهودی، ایلیت شاکید و اوری آریئل زمام امور چهارمین دولت نتانیاهو را در دست خواهند گرفت و لیکود که هیچ برنامه، سیاست و طرحی ندارد، دنباله روی آنها خواهد بود.

این روزنامه تاکید کرده است که انتخاب شاکید به عنوان وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی مساله‌ای بسیار نگران کننده است؛ چراکه وی خواستار تضعیف استقلال دیوان عالی (قضایی) و از حامیان "قانون نژاد پرستانه قومیتی" (یهودیت اسرائیل) و تعقیب و بازداشت مهاجران آفریقایی است. علاوه بر این، رهبران حزب "خانه یهودی" مانند بسیاری از نمایندگان فراکسیون لیکود می خواهند از دستگاه قضایی به عنوان مهری برای تایید تصمیمات اکثریت اعضای ائتلاف دولتی استفاده کنند و نه به عنوان دستگاهی که حامی حقوق افراد و اقلیت‌ها باشد. در این شرایط، حضور شاکید در راس کمیته وزارتی قانونگذاری و انتصاب قضات باعث خواهد شد که وی از قدرت و نفوذ زیادی برای انتصاب مشاور قضایی دولت و جانشین "یهودا واین اشتاین" برخوردار باشد.

هاآرتص در بخش دیگری از این سرمقاله خود آورده است که موشه کحلون وزیر دارایی جدید رژیم صهیونیستی که وعده حمایت از دیوان عالی و مخالفت با قانون "یهودیت اسرائیل" را داده بود، به همراه دیگر اعضای فراکسیون "همه ما" نقش مهمی در مقابله با فشارهای شدید احزاب راستگرا برای ضربه زدن به آنچه که از آن به عنوان "دموکراسی" یاد کرد، دارد.

این روزنامه همچنین "اسحاق هرتسوگ" رئیس جریان اپوزیسیون را نیز در قبال این وضعیت مسئول دانست و گفت اما به نظر می رسد که هرتسوگ وعده‌های خود برای مقابله با برنامه‌های نتانیاهو را از یاد برده است و مانند فردی است که منتظر دعوت نخست وزیر برای نجات از "بیابان سیاست" و ورود به گلستان "وزارت خارجه" است.

در پایان این سرمقاله آمده است که دولت شکننده نتانیاهو که تنها با حد نصاب لازم؛ 61 رای تشکیل شده است، فرصتی مناسب برای مخالفان به منظور مقابله با تمامی برنامه‌های این دولت و پایان دادن هر چه سریعتر به عمر آن است و هرتسوگ به جای اینکه منتظر لطف و کرم نتانیاهو (برای واگذاری پست‌های وزارتی به خود) باشد، باید هر چه سریعتر زمینه تغییر قدرت و پایان عمر خطرناک‌ترین دولت تاریخ اسرائیل را فراهم کند.

گفتنی است که نتانیاهو پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره توانست شکننده ترین دولت تاریخ رژیم صهیونیستی را تنها با جمع کردن حد نصاب نمایندگان کنست یعنی 61 نفر در تیم خود تشکیل دهد که به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران، این مساله باعث می‌شود دولت وی هر آن خطر فروپاشی و انحلال را احساس کند. از سوی دیگر، حضور چهره‌های تندرو و متعصب در ترکیب آن، حتی خود صهیونیست‌ها را نیز نسبت به تندروی‌های دولت جدید نتانیاهو نگران کرده است و آنها از همین الان به فکر راه چاره ای برای خلاص شدن از شر آن هستند.

انتهای پیام

کد N816251

وبگردی