آفتاب
کوثری در گفتگو با مهر:

عربستان تصمیم گیرنده نیست/ سعودی هاجرات اعدام شیخ النمر را ندارند

عربستان تصمیم گیرنده نیست/ سعودی هاجرات اعدام شیخ النمر را ندارند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این مطلب که عربستان در رابطه با هیچ کدام از اتفاقات اخیر تصمیم گیرنده نبوده است گفت: برای آن ها تصمیم گرفته می شود و این تصمیمات به سیاست مداران سعودی ابلاغ می شود.

اسماعيل کوثری نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برخی اخبار مبنی بر اجرای حکم اعدام شیخ النمر در ۲۵ رجب گفت: سردرگمی سیاست مداران عربستان تنها در رابطه با این موضوع نیست، بلکه این مسئله یکی از چند موضوع بسیار مهمی است که این کشور با آن دست به گریبان است و هر روز نیز بر سردرگمی آنها افزوده می شود.

وی در تحلیل تندروی های آل سعود در منطقه در ماه های اخیر گفت: تجاوز به یمن و بحث کمک به داعش، کاهش بهای نفت و مسائل دیگر از موضوعاتی است که یکی پس از دیگری روی می دهد و چون این کشور نمی تواند در رابطه با هیچ کدام از این مسائل افکار عمومی را قانع کند روز به روز به بحران نزدیک تر می شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این مطلب که عربستان در رابطه با هیچ کدام از این موارد تصمیم گیرنده نبوده است، گفت: بروز این اتفاقات آن هم در فاصله زمانی کوتاه از هم تاکیدی است بر این نکته که عربستان و سیاست مداران آن اصلا در رابطه با این موضوعات تصمیم گیرنده نیستند بلکه برای آن ها تصمیم گرفته می شود و این تصمیمات به سیاست مداران سعودی ابلاغ می شود.

کوثری تاکید کرد: در واقع سیاست مداران سعودی را می توان به طوطی هایی تشبیه کرد که اختیاری از خود ندارند و تنها به تکرار برنامه ها و سخنان دیگران می پردازند.

وی ادامه داد: اما مقامات این کشور نمی دانند که با این اقدامات روز به روز خود را به سقوط نزدیک تر می کنند و در جهان چهره ای منفورتر می یابند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اخبار مبنی بر اینکه رژیم سعودی قصد دارد ۲۵ ماه رجب جاری آیت الله «شیخ باقر نمر النمر» روحانی برجسته شیعه را اعدام کند، گفت: با توجه به اتفاقاتی که در عربستان و در رابطه با سیاست های بی منطق این کشور رخ داد باید به صراحت گفت این کشور جرات اجرای حکم اعدام شیخ النمر را ندارد.

کوثری تاکید کرد: اما اگر بخواهد این حکم را اجرایی کند باید بداند با توجه به اقداماتی نظیر تجاوز به یمن، کشتار کودکان و زنان بی دفاع، کمک علنی به داعش و... این مورد نیز به آن ها اضافه می شود و زمینه ای خواهد شد برای سقوط سلطنت آل سعود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خاتمه با انتقاد از سیاست خارجی دولت گفت: متاسفانه این گونه به نظر می رسد که سیاست مداران ایران در حوزه سیاست خارجی تنها بر روی مسئله مذاکرات هسته ای تمرکز کرده اند و انگار هیچ موضوع دیگری جز این بحث وجود ندارد، این موضوعی است که باید روحانی و ظریف نسبت به آن پاسخگو باشند.

کد N815894

وبگردی