آفتاب
اجمالی/ روحانی در جمع امدادگران جمعیت هلال‌احمر مطرح کرد:

یمن امتحانی تاریخی برای دنیا/خطای بسیار بزرگ حکومت تازه کار سعودی

یمن امتحانی تاریخی برای دنیا/خطای بسیار بزرگ حکومت تازه کار سعودی

​رئیس‌جمهور گفت:اگر به جای یمن این اتفاق برای یک کشور اروپایی می‌افتادصلیب‌سرخ جهانی برایش چه کار میکرد؟یک پل هوایی درست می‌کرد وتمام فوریت‌های پزشکی و زندگی با کشتی، قطار و هواپیما برایش ارسال می شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش «انسان مهربان و دنیای آرام» در جمع امدادگران جمعیت هلال‌احمر با اشاره به کمک‌های جمعیت هلال‌احمر ایران به یمن، گفت: متاسفانه سیاست آنقدر پررنگ می‌شود که حتی بر کمک‌های نوع‌دوستانه هم سایه می‌افکند.

وی افزود: این جنگی که در یمن پیش آمده، البته جنگ که نیست؛ حمله ناجوانمردانه یک همسایه به آنهاست. به جای آنکه به یک کشور فقیر در حال توسعه کمک کند، با هواپیماهایی که از کشورهای بزرگ که نمی‌گویم چطور خریده‌اند، پولش را از کجا آورده‌اند و چه کسی به آنان آموزش داده است، بر سر مردم بمب می‌ریزند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: یک حکومتی که مساله منطقه و جهان را نمی‌داند و بسیار تازه‌کار است، برای اولین بار آمده و خودش را نشان داده است، کشوری که همیشه با دلار کار خودش را انجام می‌داد، حالا به جای دلار بمب را انتخاب کرده است، فکر می‌کند با بمب می‌تواند به اهدافش در منطقه برسد؛ این خطای بسیار بزرگ و استراتژیک است.

روحانی با طرح این سئوال که اگر به جای یمن، یک کشور اروپایی چنین اتفاقی برایش پیش می‌آید، صلیب سرخ جهانی برایش چه کار می‌کرد؟ گفت: اگر این اتفاق به جای یمن برای یک کشور اروپایی می‌افتاد، یک پل هوایی درست می‌کردند و با قطار، کشتی و هواپیما، امکانات پزشکی و زندگی را برایش فراهم می‌کردند. اما حال که یک کشور مسلمان جهان سومی آن هم برخلاف اصول انسانی مورد حمله یک کشور همسایه قرار گرفته است، هیچ کمکی به آن نمی‌شود و هیچ امکانات و دارویی برای مجروحان وجود ندارد؛ یمن جای امتحان تاریخی برای دنیاست.

وی گفت: اگر غم ما برای یمن و فلان کشور اروپایی و آسیایی یکسان نبود، معلوم است همه اصول انسانی و صلیب‌سرخ را زیر پا گذاشته‌ایم.

رئیس‌جمهور ضمن تقدیر و تشکر از جمعیت هلال‌احمر ایران به خاطر تلاش‌هایی که تا به امروز برای کمک به مردم یمن داشته‌اند، گفت: البته به خاطر کارهای خلاف قوانین بین‌المللی، هلال‌احمر ایران نتوانسته است کارهایی که می‌خواسته برای یمن انجام دهد.

روحانی ادامه داد: آنها اگر بهانه‌های دروغین می‌آورند، ما حاضریم اجناس‌مان را به صلیب‌سرخ تحویل بدهیم، چرا که هدف ما این نیست که اسم ایران باشد، هدف ما نجات مردم است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر ایران باید به صلیب‌سرخ جهانی فشار بیاورد، گفت: صدای شما در این مقوله از صدای دولت بالاتر است و باید صلیب‌سرخ را به صحنه بکشید. ما باید به دنیا بگوییم که اینجا سرزمین امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار است، اینجا مردم پرورش‌یافته امیرالمومنین (ع) هستند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید اساس کار صلیب‌سرخ جهانی بی‌طرفی باشد، گفت: نباید بین کشورهای اروپایی با آسیایی و یا آمریکایی با آفریقایی فرق کند.

روحانی تاکید کرد: هلال‌احمر ایران در هر حادثه‌ای، چه در یمن باشد، چه در سوریه و عراق و یا هر کجا که مشکلی باشد، باید پیشقدم باشد.

وی با اشاره به مشکلات منطقه ادامه داد: متاسفانه در داخل کشور نیز ما معضلات طبیعی و بحران‌هایی همچون سیل، زلزله، خشکسالی، محیط‌زیست و ریزگردها را داریم و از طرف دیگر نیز در منطقه ما معضلات فراوانی وجود دارد که در این شرایط هلال‌احمر، رسالت و وظیفه سنگین‌تری دارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مردم ما در همه حوادث داخلی، منطقه‌ای و جهانی آماده انواع کمک‌ها هستند، همچنانکه که در مساله بوسنی هم دیدید که مردم چگونه کمک کردند.

ادامه دارد...

کد N815757

وبگردی