آفتاب

از قشلاق تا ییلاق عشایر استان سمنان چند کیلومتر راه است؟

از قشلاق تا ییلاق عشایر استان سمنان چند کیلومتر راه است؟

مدیر امور عشایر استان سمنان با اشاره به تفاوت مسیر کوچ عشایر در این استان، گفت: عشایر استان سمنان از 60 تا 1500 کیلومتر کوچ می‌کنند.

مدیر امور عشایر استان سمنان با اشاره به تفاوت مسیر کوچ عشایر در این استان، گفت: عشایر استان سمنان از 60 تا 1500 کیلومتر کوچ می‌کنند.

«حشمت‌الله جدیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان، اظهار کرد: فاصله بین قشلاق و ییلاق عشایر در استان سمنان متفاوت است و گاه این تفاوت به بیش از 1400کیلومتر نیز می‌رسد.

وی از مسیر کوچ عشایر «طرودی» در شهرستان شاهرود به‌عنوان کوتاه‌ترین مسیر کوچ در این استان یاد کرد و افزود: در حقیقت میان ییلاق و قشلاق این عشایر این منطقه فاصله زیادی نیست.

جدیدی هم‌چنین به یکی از طولانی‌ترین مسیرهای کوچ در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مسیرهای کوچ عشایر ایل سنگسر در شهرستان مهدیشهر به بیش از 1500 کیلومتر می‌رسد که از این مسیر به‌عنوان طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر در ایران و جهان یاد می‌شود.

مدیر امور عشایر استان سمنان ادامه داد: از این مسیر کوچ که از مناطق عشایری استان سمنان، آغاز و تا شهرستان طالقان ادامه دارد، عشایر استان‌هایی نظیر سمنان، تهران، خراسان‌شمالی و... استفاده می‌کنند.

وی با بیان این‌که کوچ در استان سمنان به دو صورت داخلی و منطقه‌ای انجام می‌شود، یادآوری کرد: در استان سمنان هر دو نوع کوچ عمودی و افقی وجود دارد اما عمده کوچ‌ها در این استان افقی است.

وی، ایل سنگسر را مهم‌ترین ایل عشایری استان دانست و گفت: این مسیر کوچ به نام ایل سنگسر استان سمنان ثبت شده است.

جدیدی با اشاره به جایگاه ویژه‌ی عشایر این استان در تولید و تأمین مواد گوشتی، لبنی و... اظهار کرد: گوشت تولیدی عشایر استان، بیش از نیاز بازارهای استان است و مازاد تولید به استان‌های گلستان، تهران، خراسان و مازندران و... صادر می‌شوند.

مدیر امور عشایر استان تصریح کرد: عشایر این استان سالانه افزون بر 16 هزار تن محصولات لبنی و حدود 6500 تن محصولات و فرآورده‌های گوشتی قرمز تولید می‌کنند.

انتهای پیام

کد N815595

وبگردی