آفتاب

رقابت روسیه و آمریکا در مدرنیته کردن تسلیحات اتمی

رقابت روسیه و آمریکا در مدرنیته کردن تسلیحات اتمی

نشریه "بولتن دانشمندان اتمی" گزارش داد، اقدامات مدرنیته کردن بر تمام تسلیحات اتمی استراتژیک و غیراستراتژیک روسیه اثر می‌گذارد؛ کشوری که در مجموع 4500 کلاهک اتمی دارد.

نشریه "بولتن دانشمندان اتمی" گزارش داد، اقدامات مدرنیته کردن بر تمام تسلیحات اتمی استراتژیک و غیراستراتژیک روسیه اثر می‌گذارد؛ کشوری که در مجموع 4500 کلاهک اتمی دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری بیزینس اینسایدر، روند مدرنیته کردن شامل جایگزینی موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای دوران شوروی با سیستم‌های جدید پرتاب موشک است.

این روند شامل توسعه و به آب انداختن زیردریایی حامل موشک بالستیک کلاس "بوری" نیز می‌شود. در یک دهه آتی مسکو قصد دارد تا دو زیردریایی حامل موشک‌های بالستیک قدیمی را عوض کند و دو مدل جدید را جایگزین کند. این زیردریایی‌های جدید دارای سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته هستند.

روسیه در این میان تنها کشوری نیست که قصد ارتقای نیروی اتمی خود را دارد. آمریکا نیز می‌خواهد تسلیحات اتمی خود را ارتقا بخشد و پلتفورم‌هایی را با هدف کافی بودن زرادخانه تسلیحات اتمی خود بدون نیاز داشتن به کلاهک جدید ایجاد کند.

متیو بان، کارشناس منع گسترش تسلیحات اتمی در هاروارد به پالیتی فکت گفت: در حالیکه سیستم‌های جدید استراتژیک گسترده را مستقر نکنیم، همان‌هایی را که داریم با پیگیری‌های مداوم ارتقا می‌بخشیم. این سیستم‌ها شامل موتورهای جدید راکت و سیستم‌های رهگیر برای موشک‌های "مینت من" هستند.

براساس تخمین‌های دفتر بودجه کنگره آمریکا، در مجموع برنامه مدرنیته کردن تسلیحات اتمی ایالات متحده هزینه‌ای بالغ بر 348 میلیارد دلار در یک دهه پیش رو در بر خواهد داشت. اگرچه، هزینه کل می‌تواند تا یک تریلیون دلار هم در سه دهه آتی افزایش یابد.

در همین حال، جان مکلین، سردبیر بولتن دانشمندان اتمی این روند در مدرنیته کردن تسلیحات اتمی چه در آمریکا و چه در روسیه را نوع متفاوتی از رقابت تسلیحاتی نامید و به بی‌بی‌سی گفت: این همان مساله‌ای است که از نظر ما پیشرفت تکنولوژی در رقابت تسلیحاتی محسوب می‌شود.

کشورهای اتمی تلاش می‌کنند تا از این مساله مطمئن شوند که سایر کشورهای اتمی به این سطح از تکنولوژی دست نیابند.

این روند مدرنیته کردن نتیجه‌ای در رقابت میان آمریکا و روسیه ندارد. در حالیکه روسیه در حال مدرن کردن زرادخانه موشک‌های بالستیک و زیردریایی‌های حامل این موشک‌هاست.

آمریکا نیز موشک‌های جدیدی را جایگزین قدیمی‌ها می‌کند و بمب افکن‌ نسل جدید را ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

کد N815557

وبگردی