آفتاب
مدیرگروه بهداشت حرفه‎ای دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

مانعی برای ازدواج ناقلان هپاتیت‌ ب وجود ندارد

مانعی برای ازدواج ناقلان هپاتیت‌ ب وجود ندارد

مدیرگروه بهداشت حرفه‎ای دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هیچ مانعی برای ازدواج ناقلان هپاتیت‌ب وجود ندارد.

دکتر «رضا سالاری» در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، اظهار کرد: هیچ مانعی برای ازدواج زنان و مردان ناقل هپاتیت‌ب با افراد سالم وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: البته توصیه می‎شود تا در صورت منفی بودن HBsAg در طرف مقابل(همسر آینده)، واکسیناسیون ضد هپاتیت‌ب انجام شود. خوشبختانه خطر انتقال عفونت در زندگی زناشویی سالم حتی بدون انجام واکسیناسیون زیاد نیست(هر چند نباید واکسیناسیون فراموش شود).

سالاری ادامه داد: در خون قاعدگی نیز ویروس هپاتیت‌ب یافت می‎شود(البته در کسانی که ناقل هستند)، از این‌رو این افراد باید دقت کافی در مورد آلوده نشدن محیط کار و سکونت مبذول دارند و برای شست‎وشوی محل‎های آلوده به خون از محلول گلوتارآلدئید(سایتکس) رقیق شده استفاده کنند.

مدیر گروه بهداشت حرفه‎ای دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رابطه با ناقلان این بیماری گفت: در اکثر موارد شواهدی دال بر تخریب و التهاب سلول‎های کبدی در این افراد دیده نمی‎شود و در واقع یک سازش و هم‌زیستی بین ویروس و سیستم دفاعی بدن به وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: این سازگاری تا سالیان دراز ممکن است باقی بماند و بیمار مشکل کبدی پیدا نکند و ویروس هم‌چنان در حالت نهفته تا آخر عمر باقی بماند. از هر 100 نفری که به این حالت مبتلا هستند، سالیانه 1 تا 2 نفر ویروس را از بدن خود پاک کرده و آزمایش HBsAg آنها منفی می‎شود.

سالاری یادآور شد: شمار اندکی از این افراد در عرض چند سال، دچار عود بیماری شده و به اصطلاح فعالیت ویروس در بدن آنها مجدداً از سر گرفته می‎شود. از همین‌رو به حاملین هپاتیت ب توصیه می‎شود تا برای معاینه و انجام آزمایش‎های کبدی و بررسی وضعشان هر 6 ماه یک مرتبه به پزشک معالج خود مراجعه کنند.
کد N815520

وبگردی