آفتاب

برگزاری مراسم هفتادمین سالگرد پیروزی بر نازیهای در اروپا

برگزاری مراسم هفتادمین سالگرد پیروزی بر نازیهای در اروپا

کشورهای مختلف اروپایی دیروز و امروز شاهد برپائی جشن هایی به مناسبت هفتادمین سال پیروزی بر آلمان نازی در جنگ دوم جهانی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، رهبران فرانسه و مردم این کشور با برپایی مراسم گوناگون مثل رژه نظامی یا گردهمایی‌های آرام به یاد قربانیان، سالروز شکست آلمان نازی در پایان جنگ جهانی دوم که قاره اروپا را به ویرانی کشاند، برگزار کردند. 

روسیه که مراسم ویژه خود به مناسبت شکست آلمان توسط نیروهای ارتش سرخ را در حالی امروز شنبه برگزار خواهد کرد که به خاطر بحران اوکراین تنش شدیدی در مناسبات با غرب دارد. دولت لهستان نیز این یادبود را جداگانه برگزار خواهد کرد که به عنوان بدیلی در مقابل مراسم روسیه تلقی می‌شود.

روز گذشته در بلوار معروف شانزه‌لیزه در شهر پاریس از میدان کنکورد تا طاق نصرت که مزار سرباز گمنام فرانسه قرار دارد، مراسم رژه نظامی و عبور اتومبیل‌های رهبران کشورها و سیاستمداران خارجی مهمان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسوا اولاندا، رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی خود قبل از حاضر شدن در مزار سرباز گمنام گفت: «پیروزی هشتم ماه مه غلبه و یا برتری یک ملت بر ملل دیگر نبود. پیروزی یک ایده بر جهان بینی تمامیت‌خواهانه بود».

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، به همراه سفیر آن کشور در پاریس همراه لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، تاج گل را بر مزار سرباز گمنام قرار دادند. این نمادی است از قدردانی از نقش آمریکا در آزادسازی فرانسه از اشغال نیروهای آلمان نازی.

با وجودی که این روز در فرانسه تعطیل رسمی است اما تعداد کمی از مردم برای تماشای مراسم رسمی در این نقطه جمع شده بودند.

خبر تسلیم آلمان بعد از ظهر آن روز توسط یک خبرنگار آسوشیتدپرس به نام ادوارد کندی به جهان اعلام شد که با نقض مقررات نظامی، یک روز قبل از تکمیل معاهده آن را مخابره کرد. این خبرنگار به همین خاطر تنبیه و از کار اخراج شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس چندین دهه بعد به خاطر این تصمیم خود عذرخواهی و اعلام کرد که کار او درست بوده است.

در نقاط دیگر اروپا نیز مراسمی به این مناسبت برگزار شد از جمله در لهستان که در آن رییس جمهوری آن کشور، دبیرکل سازمان ملل متحد، رییس جمهوری اوکراین و چندین رهبر کشورهای اروپای مرکزی شرکت کردند.

این مراسم در محل شلیک اولین گلوله‌های ارتش آلمان به سوی خاک لهستان برگزار شد که در روز اول سپتامبر ۱۹۳۹ نقطه آغاز جنگ جهانی دوم بود.

در آلمان مقامات ارشد این کشور در رایشتاگ، ساختمان پارلمان فدرال آلمان، در یک مراسم یک ساعته به مناسبت پایان جنگ جهانی دوم شرکت کردند.

کد N815490

وبگردی