آفتاب
جلالی در دیدار با رییس پارلمان بلژیک:

اقدام عربستان در یمن بدعت نابجایی در دنیا ایجاد می کند

اقدام عربستان در یمن بدعت نابجایی در دنیا ایجاد می کند

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با ابراز تاسف از تجاوز نظامی عربستان به یمن یادآور شد: اقدام عربستان در یمن برخلاف مبانی حقوقی بین‌المللی بود و این اقدام بدعت نابجایی در دنیا ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم جلالی رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در نشستی مشترک با سیگفرید براک رییس پارلمان فدرال بلژیک دیدار و گفتگو کرد.

جلالی در این نشست که با حضور فاطمه آلیا نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در مجلس، غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس و امید کریمیان نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس برگزار شد، با اشاره به مقایع اخیر در منطقه، گفت: گروه تروریستی داعش با حمایت برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حال یارگیری از القاعده افغانستان است و تلاش دارد تا با تجارت مواد مخدر و کسب درآمد از این طریق اهداف تروریستی خود در منطقه را پیش ببرد.

وی افزود: داعش در عراق و سوریه مشغول کشتار شیعیان، اهل سنت، مسیحیان و ایزدی‌هاست و وحشیانه‌ترین اقدامات ضدانسانی را در این مناطق انجام می‌دهد، حال برخی کشورها هنوز از این گروه حمایت می‌کنند.

رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا یادآور شد: مقابله با گروه‌ تروریستی داعش باید عملی و جدی باشد و نباید تنها به به اقدامات صوری و زبانی اکتفا کرد.

وی افزود: تحرکات تروریستی داعش در افغانستان نشان می‌دهد که حرکت این گروه از شرق و جنوب افغانستان به شمال این کشور سرایت پیدا کرده است و از این راه تلاش دارد تا از فرصت‌های به وجود آمده برای حضور در آسیای میانه نیز استفاده کنند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس در ادامه با ابراز تاسف از تجاوز نظامی عربستان به یمن یادآور شد: اقدام عربستان در یمن برخلاف مبانی حقوقی بین‌المللی بود و این اقدام بدعت نابجایی در دنیا ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در حالیکه مذاکرات در یمن در حال به نتیجه رسیدن بود دخالت عربستان موجب ایجاد بحران و جنگ با این کشور شد و به جای حل مسئله عامل مشکل‌آفرینی و بحران در این کشور شد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه عربستان در یمن به کشتار مردم بی‌پناه و تخریب زیرساخت‌های این کشور مشغول است، گفت: نکته مهم اینجاست که عربستان که در حال کشتار مردم یمن است تاکنون هیچ حمله‌ای به مناطق تحت تسلط القاعده در یمن از جمله حضرالموت و المکلا انجام نداده است.

وی با اشاره به ترانزیت موادمخدر افغانستان و اقدامات پیشگیرانه ایران در این زمینه، گفت: جمهوری اسلامی ایران به تنهایی در مقابل قاچاق و ترانزیت مواد مخدری که به سمت جهان به خصوص کشورهای اروپایی به راه افتاده، ایستاده است و در این راه هزینه‌های بسیاری را متحمل شده است و جوانان بسیاری در این مسیر شهید شده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: با جهشی که در سالهای تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان شاهد آن بوده‎ایم به زودی فاجعه‌ای در جهان براثر توزیع این مواد شاهد خواهیم بود.

سیگفرید براک در این نشست، تصریح کرد: ما طرفدار وضعیت برد-برد در روابط ایران و بلژیک و روابط ایران و اروپا هستیم و باید از ظرفیت‌های موجود در گسترش روابط دوجانبه و فرصت‌های جدید پیش‌رو استفاده کرد.

وی افزود: ایران ژئوپلتیک و جغرافیایی مهم و حساسی قرار دارد و این خود برای ارتقا روابط دو طرف الزام‌آور است.

رییس پارلمان بلژیک، خاطرنشان کرد: امیدوار به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 هستم و امیدوارم خیلی زود از کشور شما دیدن کنم و خصوصا به اصفهان سفر نمایم.

کد N815211

وبگردی