آفتاب

کره شمالی ادعای آمریکا را درباره برنامه موشکی خود رد کرد

کره شمالی ادعای آمریکا را درباره برنامه موشکی خود رد کرد

واحدمرکزی خبر نوشت:

کره شمالی روز جمعه ضمن رد ادعاهای آمریکا در باره ارتباط تحقیقات فضایی این کشور با برنامه پنهانی موشک های بالستیک اعلام کرد به نشانه مخالفت با قطعنامه های سازمان ملل متحد ماهواره های بیشتری را وارد مدار خواهد کرد.
اداره ملی توسعه هوا و فضای کره شمالی با رد ادعاهای « پوچ » آمریکایی ها اعلام کرد پرتاب یک ماهواره را به فضا در دستور کار خود دارد.
بیانیه کره شمالی - که تنها چند روز پس از درخواست کیم جونگ اون رهبر این کشور برای پرتاب ماهواره های بیشتر به فضا صادر شد - سبب افزایش گمانه زنی ها در این باره شده است که کره شمالی در حال برنامه ریزی برای پرتاب یک راکت دوربرد طی ماه های آتی است.
کره شمالی در ماه دسامبر 2012 با موفقیت توانست یک ماهواره را در مدار قرار دهد .
این اقدام کره شمالی با محکومیت های جامعه بین المللی مواجه شد که آن را آزمایش موشکی مخفی توصیف کردند . این اقدام کره شمالی تشدید تحریم های سازمان ملل متحد را در پی داشت.
در بیانیه کره شمالی آمده است:« هیچ کسی دیگر نباید تفسیری اشتباه از برنامه های توسعه فضایی کره شمالی ارائه دهد و اقدام به شایعه پراکنی در این باره کند.»
این بیانیه می افزاید:« مهم نیست که چه کسی این اظهارات را بیان می کند. ماهواره ما یکی پس از دیگری وارد فضا خواهند شد.»
تحلیل های ماهواره ای نشان داده است از اواسط سال 2013 برنامه جامع ساخت و ساز در ایستگاه پرتاب ماهواره ای سوهائه در کره شمالی در جریان است . این سخت و سازها بر ارتقاء تأسیسات برای پرتاب راکت های بزرگتر، با برد بیشتر و توانایی حمل تجهیزات بیشتر متمرکز بوده است.
مقامات موسسه آمریکا و کره جنوبی در دانشگاه جان هاپکینز آمریکابر این باورند که ارتقاء‌ این تأسیسات سبب خواهد شد پیونگ یانگ بتواند راکت هایی تا طول 50 متر - تقریبا 70 درصد بلندتر از راکت اونها 3 Unha-3 - را پرتاب کند.
اما گفته می شود عملیاتی شدن پرتاب چنین راکتی به چندین سال زمان نیاز دارد .
پرتاب ماهواره از سوی کره شمالی در سال 2011 گامی بزرگی به سوی توسعه برنامه تسلیحات هسته ای پیونگ یانگ قلمداد شد زیرا قابلیت پرتاب موشک های دوربرد همواره از ضعف های اصلی این کشور محسوب می شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سئول، بسیاری بر این باورند که کره شمالی برنامه فعال توسعه موشک های بالستیک در اختیار دارد اما کارشناسان درباره میزان پیشرفت های این کشور با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

4949

کد N815044

وبگردی