آفتاب

«قدیمی‌ترین نسخه دیوان حافظ» رونمایی شد

«قدیمی‌ترین نسخه دیوان حافظ» رونمایی شد

همزمان با برگزاری همایش بین‌المللی حافظ، از نسخه‌ای از دیوان حافظ که از آن به عنوان «قدیمی‌ترین نسخه دیوان خواجه شمس‌الدین حافظ شیرازی» یاد شد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه فارس، شامگاه پنج‌شنبه 17 اردیبهشت و همزمان با برگزاری همایش بین‌المللی حافظ در شیراز، «قدیمی‌ترین نسخه مکتوب دیوان این شاعر بلندپایه ایرانی»، اهدایی اکبر ایرانی به دانشگاه آزاد اسلامی، رونمایی شد.

مهدی ماحوزی، دبیر اجرایی همایش بین‌المللی حافظ، در این‌باره گفت: کمتر نسخه‌ای است که از نظر نگارش با دیوان رونمایی‌شده برابری ‌کند، به همین سبب مقرر شد این کتاب با مهر و نشان دانشگاه منتشر شود و اکنون نیز 200 نسخه از آن به میهمانان دعوت‌شده به این همایش اهدا خواهد شد.

اهداکننده نسخه قدیمی حافظ نیز با بیان اینکه نسخه 801 حافظ در کتابخانه عثمانیه ترکیه کشف شده، گفت: مقدمه نسخه 801 را که کامل‌ترین مقدمه محسوب می‌شود محمد گل‌اندام نگاشته است.

اکبر ایرانی ادامه داد: محمد گل‌اندام در مقدمه این کتاب بیان کرده که این نسخه 10 سال پس از مرگ حافظ در سال 891 هجری قمری نوشته شده و همچنین خط این نسخه «تعلیق» و در حال نزدیک شدن به خط نستعلیق است و از روز جمعه 18 اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

او خاطرنشان کرد: درباره اینکه نسخه 801 دیوان حافظ هم‌اینک در کدام مکان یا موزه نگهداری می‌شود و یا در آینده چه تصمیمی برای نگهداری آن اتخاذ شده، مطلبی اظهار نشده است.

ایرانی گفت: مرکز پژوهشی میراث مکتوب نیز برخی دیگر از نسخه‌ها مانند " ‌الابنیه عن حقایق الادویه" و "علی نامه" را که 80 سال بعد از مرگ ابوالقاسم فردوسی نوشته شده در این مرکز منتشر کرده است.

انتهای پیام

کد N815035

وبگردی