آفتاب

دولت جدید اسرائیل، کابینه جنگ علیه مسجدالاقصی

دولت جدید اسرائیل، کابینه جنگ علیه مسجدالاقصی

دولت جدید رژیم صهیونیستی به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو یکی از نژادپرستانه‌ترین دولت‌های اسرائیل و کاملا ضد مسجد الاقصی است و درواقع می‌توان آن را کابینه جنگ علیه مسجد الاقصی نامید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین در گزارش از دولت جدید اسرائیل نوشت: بیشتر وزرای دولت جدید رژیم صهیونیستی جزو آن دسته از صهیونیست‌هایی هستند که خواستار تغییر وضعیت دینی، قانونی و سیاسی حاکم بر بیت المقدس هستند.

ایلیت شاکید، وزیر به اصطلاح دادگستری جدید رژیم صهیونیستی که از رهبران حزب "خانه یهودی" است، یکی از بزرگترین دشمنان فلسطینیان و مسجد الاقصی است که بارها خواستار تقسیم زمانی و مکانی این مسجد مبارک شده و در نهایت هم تقسیم مکانی این مسجد انجام شد.

شاکید از جمله نمایندگانی است که طرح‌هایی را برای تغییر وضعیت قانونی حاکم بر مسجد الاقصی ارائه داده و مخالف ایجاد هرگونه ارتباط بین سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال این مسجد با روابط این رژیم با کشورهای عربی به ویژه اردن است.

آنچه جای نگرانی است، ریاست شاکید بر کمیته وزارتی رسیدگی به امور قانونگذاری رژیم صهیونیستی است، کمیته‌ای که می تواند قوانین زیادی را تصویب کند به ویژه در شرایطی که بیشتر اعضای کنست صهیونیستی از تغییر اوضاع حاکم بر مسجد الاقصی حمایت می‌کنند.

همچنین یکی دیگر از اعضای ائتلاف دولت صهیونیستی میری ریگو، رئیس سابق کمیته داخلی کنست است. او به رغم اینکه فردی لائیک است در تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های مربوط به طرح موسوم به "ساخت معبد (دروغین) یهودی بر روی خرابه‌های مسجد الاقصی" مشارکت داشته است.

ریگو در سخنانی در کنست صهیونیستی در مارس سال گذشته به شدت اسلام را مورد اهانت قرار داد و گفت: نباید بیش از این به "سگ‌ها" اجازه دهیم سر و صدا ایجاد کنند.

منظور وی این بود که باید جلوی پخش اذان از مسجدالاقصی را بگیرند.

وی ژنرالی بازنشسته است و قبلا سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی بوده و نقش بارزی در ارتباط بین احزاب صهیونیستی برای تدوین قوانینی در تغییر اوضاع حاکم بر مسجد الاقصی ایفا کرده است.

اوری آرئیل که قبلا نیز یکی از پیشروان صهیونیست‌ها برای تعرض به مسجد الاقصی بوده و بسیاری از یورش های دسته جمعی یهودیان تندرو به این مسجد را رهبری کرده، از دیگر اعضای ائتلاف دولت عبری است.

وی تارنمایی اینترنتی صرفا به منظور دعوت جوانان یهودی در فلسطین اشغالی و دیگر مناطق جهان برای تعرض به مسجد الاقصی راه اندازی کرده است.

ارئیل اولین مسئول صهیونیستی است که مراسم‌ آیین یهود را در داخل مسجد الاقصی به جای آورده است. این در حالی است که خاخام‌های بارز یهودی هرگونه عبادت یهودیان در داخل مسجدالاقصی تا قبل از ساخت معبد کذایی یهود بر روی "خرابه‌های مسجد الاقصی" را ممنوع کرده‌اند.

از دیگر وزرای کابین جدید نتانیاهو که به شدت به دنبال تغییر وضعیت حاکم بر مسجد الاقصی هستند، باید به نفتالی بنت، وزیر آموزش و پرورش، آریه درعی، وزیر اقتصاد، خاخام یعکوف لیتسمن، وزیر بهداشت، یسرائیل کاتس، وزیر حمل و نقل و زیپی حوتبیلی، وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

این تحولات بسیار مهم و خطرناک است، به ویژه اینکه دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی نیز اخیرا به یهودا گلیک، خاخام تندرو یهودی که علنا خواستار تخریب مسجد الاقصی شده، اجازه تعرض مجدد به این مسجد را داده است.

گلیک یکی از اصلی‌ترین دشمنان فلسطینیان و مسجد الاقصی است که طی ماه‌های گذشته توسط معتز حجازی جوان فلسطینی ساکن قدس مورد حمله قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

گلیک وعده داده که دوباره به مسجد مبارک الاقصی تعرض کرده و تخریب این مسجد و ساخت معبد کذایی یهودی بر روی خرابه‌های آن در راس اولویت‌های وی قرار دارد.

با این حال اختلافات داخلی در این ائتلاف شکننده بسیار زیاد است و امکان بقای آن با این شرایط وجود ندارد. به گزارش منابع اسرائیلی با وجود توافق، حزب لیکود با حزب خانه یهودی بر سر نامزدی ایلیت شاکید برای وزارت دادگستری، اختلاف نظر میان طرفین درباره اختیارات وی همچنان ادامه دارد.

منابع آگاه گزارش دادند که حزب لیکود مخالف تصدی ریاست کمیته وزارتی رسیدگی به امور قانونگذاری و ریاست کمیته ویژه تعیین قضات دادگاه‌های مدنی و دادگاه‌های دینی یهودی از سوی وزیر جدید دادگستری است.

با وجود اینکه این مذاکرات میان دو حزب لیکود و خانه یهودی در آخرین لحظات مهلت اضافی نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید به نتیجه رسید، یک مسئول حزب لیکود به شدت از نفتالی‌ بنت، رئیس خانه یهودی انتقاد کرد و گفت به زودی "انتقام این باجگیری بنت در لحظات حساس تشکیل کابینه جدید را خواهیم گرفت."

این مسئول حزب لیکود از احتمال پیوستن حزب "اردوگاه صهیونیستی" به ائتلاف دولتی نتانیاهو طی هفته‌ها یا ماه‌های آینده و جایگزینی این ائتلاف با حزب "خانه یهودی" خبر داد.

تشکیل دولت جدید نتانیاهو با کمترین تعداد ممکن نمایندگان؛ یعنی حد نصاب 61 نفری (نصف به علاوه یک) باعث می‌شود که این دولت در قبال اعتراضات و مخالفت‌های اعضای ائتلاف دولتی به شدت شکننده باشد و در صورت انصراف حتی یک نفر از آنها یا تصمیم هر کدام از احراب شریک لیکود در ائتلاف حاکم، به سرنوشت دولت قبل وی دچار شود و با انحلال این دولت، همان طوری که اویگدور لیبرمن، وزیر خارجه سابق اسرائیل وعده داده است، انتخابات پارلمانی زودهنگام جدید در این رژیم برگزار شود.

انتهای پیام

کد N814991

وبگردی