آفتاب
در دیدار با رییس کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا/

جلالی: نگرانی ایران در مذاکرات از کارشکنی‌های طرف مقابل است

جلالی: نگرانی ایران در مذاکرات از کارشکنی‌های طرف مقابل است

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا با بیان حمله عربستان به یمن براساس هیچ رژیم حقوقی قابل پذیرش نیست، گفت: عربستان هیچ سندی در حمایت ایران از حوثی‌ها ارائه نکرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری مهر، کاظم جلالی در نشستی مشترک با «الما بروک» رییس کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا و جمعی از اعضای این کمیسیون دیدار و گفتگو کرد.

جلالی در این نشست که با حضور محمود بریمانی سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران نزد کشور پادشاهی بلژیک، اتحادیه اروپا و دوک نشین لوکزامبورگ و جمعی از نمایندگان مجلس انجام شد با اشاره به سفر سال گذشته الما بروک به تهران این سفر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما آماد ارتقا روابط پارلمانی با پارلمانی اروپا هستیم.

وی در ادامه با اشاره به حمایت مسئولان ایران از مذاکره با 1+5، گفت: جمهوری اسلامی ایران به مانند گذشته برآنچه که بر روی آن توافق شود متعهد است و به پای آن می‌ایستد و نگرانی ما از کارشکنی‌های طرف مقابل است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس به بیانیه مشترک رییس جمهور فرانسه و پادشاه عربستان اشاره کرد و گفت: این بیانیه حاوی نکات منفی و پارادوکس‌های متعددی بود.

وی ادامه داد: در این بیانیه هم از توافق با ایران ابراز نگرانی شده بود و هم عدم توافق تهدید اعلام شده بود.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس در ادامه به بهانه جویی های عربستان در قضیه یمن اشاره کرد و  گفت: عربستان هیچ سندی در حمایت ایران از حوثی‌ها ارائه نکرده است و ما فقط همواره بر گفتگوهای یمنی – یمنی و عدم دخالت خارجی در این کشور تاکید کرده‌ایم.

وی افزود: حمله عربستان به یمن براساس هیچ رژیم حقوقی قابل پذیرش نیست.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در پایان تاکید کرد: عربستان کشور بزرگی است و متاسفم که به جای ایفای نقش مثبت در موضوع یمن نقشی منفی در این زمینه بازی می‌کند.

الما بروک در این نشست ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی با اشاره به اینکه آلمان کشته‌های بسیاری براثر جنگ در دنیا داده است، گفت: نیمی از مردم کشور من براثر دو جنگ جهانی کشته شدند و به طور قطع می‌گویم آنچه در عراق، یمن و دیگر مناطق بحران زده دنیا می‌بینم ناخوشایند است.

وی در ادامه افزود: همکاری تهران و ریاض برای حل مسائل منطقه بسیار مهم است و من این نکته را به سعودی‌ها نیز گفته‌ام.

رییس کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا در ادامه تصریح کرد: باید از تاریخ درس گرفت و هرکجا کی می‌شود باید جلوی جنگ را گرفت.

وی مذاکرات اخیر ایران و 1+5 را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما در پارلمان اروپا امیدواریم تا این مذاکرات به نتیجه نهایی برسد.
«بروک» تاکید کرد: ایران می‌تواند صادر کننده بزرگ انرژی به اروپا باشد.

وی یادآور شد: تداوم روابط پارلمانی با ایران برای ما اهمیت زیادی دارد و ما آماده سفر به ایران حتی پیش از مذاکرات فعلی با ایران هستیم.

رییس کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا خاطر نشان کرد: معتقدم علیرغم اختلافاتی که در زمینه‌های مختلف بین دو طرف وجود دارد باید به تفاوت‌های یکدیگر احترام گذاشت و بر مشترکات تمرکز کرد.

کد N814976

وبگردی