آفتاب
وال استریت ژورنال مطرح کرد

راه کارهای عربستان برای مقابله با افزایش توان هسته ای ایران

راه کارهای عربستان برای مقابله با افزایش توان هسته ای ایران

این رسانه آمریکایی یکی از راه کارهای عربستان برای مقابله با گسترش توان هسته ای رقیب منطقه ای خود ایران را راه انداختن مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وال استریت ژورنال با درج مطلبی با اشاره به نزدیک شدن به زمان امضاء توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 نوشت ربستان از این موضوع احساس نا امنی می کند و قصد دارد با راه انداختن مسابقه تسلیحاتی با افزایش توان و نفوذ ایران که رقیب سنتی این کشور است مقابله کند.

در این گزارش با اشاره به این که توافق هسته ای احتمالی تنها به مدت 10 سال برنامه هسته ای ایران را متوقف خواهد کرد می نویسد رقبای ایران این 10 سال را فرصتی برای خود می دانند که در آن بتوانند توان هسته ای خود را تقویت کنند.

بنا بر این گزارش مقامات غربی و عربی نگرانند تا ترکیه و مصر نیز رویه عربستان سعودی را برای کاهش نفوذ ایران در منطقه در پیش گیرند.

در بخش دیگری از این مطلب آمه است،علاوه بر نگرانی ها درباره تسلط ایران هسته ای بر منطقه، آنها (عربستانی ها)همچنین نگرانند در آینده ای نزدیک توافق هسته ای به شکل خودکار توازن قدرت را در منطقه به نفع تهران برهم بزند، به ویژه این که لغو تحریم های بین المللی اقتصاد ایران را احیا خواهد کرد و بیش از صد میلیارد دلار دارایی های مصادره شده اش را در خارج از کشور در دسترسش قرار خواهد داد.

همچنین نویسنده از دیگر دلایل برخی کشورها مثل عربستان برای تلاش به دستیابی به سلاح هسته ای را ناشی از آن می داند که آنها به شکل روزافزونی به آمریکا به عنوان تضمین کننده امنیت خلیج فارس بی اعتماد شده اند.

کد N814942

وبگردی