آفتاب

مسکو: مذاکرات صلح یمن به زودی از سرگرفته خواهد شد

مسکو: مذاکرات صلح یمن به زودی از سرگرفته خواهد شد

روسیه با اشاره به اینکه درخصوص ازسرگیری مذاکرات صلح میان طرف‌های یمنی از سوی عربستان و قطر تضمین‌هایی دریافت کرده، پیش‌بینی کرد این مذاکرات به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: سفرای دو کشور عربستان و قطر در سازمان ملل تاکید کرده‌اند که نشست 17 می عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن در ریاض زمینه را برای از سرگیری مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر در یمن با نظارت سازمان ملل فراهم خواهم کرد.

چورکین اظهار داشت: دو همتای عربستانی و قطری وی تاکید کرده‌اند، نشستی که منصور هادی قصد دارد در ریاض برگزار کند هرگز جایگزین میانجیگری سازمان ملل میان طرف‌های درگیر نخواهد بود بلکه به از سرگیری این مذاکرات با نظارت سازمان ملل کمک خواهد کرد.

سفیر روسیه در ادامه ابراز امیدواری کرد که فورا همه اقدامات جنگی در یمن متوقف و مذاکرات از سر گرفته شود.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود به طرح اعلام آتش‌بسی پنج روزه در یمن با هدف ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم به شرط تعهد طرف مقابل به توقف عملیات جنگی، فکر می‌کند.

دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی که در حال حاضر در ریاض اقامت دارد روز چهارشنبه با ادعای اینکه حوثی‌ها و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن مرتکب جنایت می‌شوند، از شورای امنیت خواست برای به اصطلاح نجات یمن در این کشور دخالت نظامی زمینی کند.

این درخواست هادی با مخالفت چورکین مواجه شد. وی ضمن مخالفت با این طرح اعزام نیروهای زمینی به یمن را باعث افزایش وخامت اوضاع دانست.

اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده جدید سازمان ملل به یمن نیز پنجشنبه در ریاض راه‌های از سر گیری مذاکرات صلح را بررسی کرد.

انتهای پیام

کد N814840

وبگردی