آفتاب

تلاش آمریکا برای جنگ اینترنتی با داعش

تلاش آمریکا برای جنگ اینترنتی با داعش

واحدمرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن به قلم دن دِ لوس نوشت:
دولت آمریکا در تلاش برای مقابله با تبلیغات سریع گروه داعش در فضای اینترنتی است، تبلیغاتی که در حمله ناکام این هفته دو مرد مسلح به محل برگزاری نمایشگاه کاریکاتور در تگزاس نقش داشته است.
بر اساس گزارش گروه هایی که فعالیت های افراط گرایان را در اینترنت زیر نظر دارند،‌ یکی از این دو مرد مهاجم از طریق توئیتر با یک شبه نظامی آمریکایی عضو گروه داعش اغلب در ارتباط بوده اند ، فردی که مقامات فدرال آمریکا او را به خوبی می شناختند.
پیتر برگن از اعضای بنیاد جدید آمریکا اعلام کرد تلاش ناکام برای حمله به نمایشگاه کاریکاتور در حومه دالاس می تواند « منادی» اقدامات بعدی در آینده باشد زیرا افراط گرایان در محیط های اینترنتی در تلاش برای ترغیب خشونت هستند.
کارشناسان اعلام کردند سرعت و حجم گسترده تبلیغات گروه داعش در فضای اینترنتی چالشی جدی محسوب می شود به ویژه برای دولتی که از توانایی کافی برای نشان دادن واکنش سریع به این تبلیغات برخوردار نیست.
جی ام برگر J.M. Berger کارشناس موسسه بروکینگز اعلام کرد داعش برای انتقال پیام هایش در اینترنت می تواند بر « شمار گسترده ای از افراد » تکیه کند که 150 بار در روز از شبکه توییتر برای پیام رسانی استفاده می کنند.
برگر که درباره استفاده افراط گرایان از رسانه های اجتماعی تحقیقاتی انجام داده است در کمیته امنیت داخلی سنای آمریکا اعلام کرد :« این گروه می تواند از دو یا سه فعال برای به تأثیر گذاری بر افرادی استفاده کند که می توانند حملاتی خودسرانه انجام دهند.»
برگر - نویسنده کتاب « جهاد: آمریکایی هایی که می توانند به نام اسلام مبارزه کنند »، اعلام کرد آمریکا یا دیگر کشورهایی که با داعش مخالف هستند بازنده جنگ در رسانه های اجتماعی هستند و باید شماری از افراد را در این پایگاه ها به خدمت بگیرند تا افراد را از پیوستن به این گروه افراطی منصرف کنند.
با آن که افراط گرایان داعش تلاش کردند مسئولیت حمله روز یکشنبه در تگزاس را بر عهده گیرند ، اما آشتون کارتر رئیس پنتاگون اعلام کرد این گروه دستور این حمله را صادر نکرده بود اما به هر حال « الهام بخش » مردانی بوده است که این حمله را انجام دادند.
او همچنین گفت :« این که افرادی همانند این دو نفر از داعش الهام می گیرند جای نگرانی دارد.»
برگر همچنین گفت رسانه های اجتماعی داعش را قادر ساخته اند گروه کوچک اما در عین حال متعهد را بیابد که با این گروه ابراز همدردی کنند و با آنها ارتباطاتی تنگاتنگ داشته باشند.
او گفت:« کسی که عضو داعش است و از سوریه اقدام به نوشتن مطالبی در توئیتر می کند ، می تواند رابطه ای بسیار قدرتمند و احساسی با فردی برقرار کند که در آمریکا زندگی می کند.»
برگر و دیگر کارشناسان از مقامات آمریکایی خواسته اند تصاویر، ویدئوها ، ارتباطات یا دیگر اطلاعاتی را که می تواند سبب خنثی شدن اقدامات داعش شوند ، منتشر کنند.
داوید گارستین راس از کارشناسان بنیاد دفاع از دموکراسی ها نیز گفت دولت آمریکا باید بتواند در واکنش نشان دادن به تبلیغات اینترنتی داعش سریعتر عمل کند.
او گفت در برخی موارد، ادعاهای اشتباه توسط داعش مورد توسط رسانه های خبری قرار می گیرد و دولت آمریکا باید فورا اطلاعاتی را منتشر کند که از حقایق خبر می دهند.
سناتور کوری بوکر تلاش های دولت آمریکا را در اینترنت به باد تمسخر گرفت و آنها را « مضحک » توصیف کرد.
بوکر به شمار ناچیزی از توئیت های مورد حمایت وزارت امور خارجه در آمریکا اشاره کرد که با هدف مقابله با کمپنی اینترنتی داعش بر روی صفحات اجتماعی قرار گرفته بودند.
به گفته برگر، فعالان خصوصی به همراه برخی از دولت های خارجی در مبارزه با افراط گرایان در رسانه های اجتماعی بسیار موثرتر عمل کرده اند زیرا نوشته ها و مطالبی تأثیر گذار در اینترنت قرار داده اند که سبب منصرف شدن افراد از حمایت از داعش شده است.
او گفت در نتیجه طی ماه های اخیر شمار توئیت های حامیان داعش کاهش یافته است.
او افزود اما دنبال کردن مبلغان داعش در خارج از توئیتر روندی نزولی دارد زیرا سبب می شود مقامات دولتی به اطلاعاتی دسترسی نداشته باشند که سبب عضو گیری برای داعش می شود.
این مشکل همچنین سبب بروز سوالاتی درباره متوازن کردن آزادی های مدنی با امنیت شده است.
نهادهای اطلاعاتی و مجری قانون در آمریکا به زیر نظر گرفتن صفحات اجتماعی افراط گرایان تمایل دارند .
برگر گفت:« اما رویکرد کلی در این کشور این نیست که اف بی آی باید هزاران هزار صفحه اجتماعی را دنبال کند.»
او گفت با آن که برخی توطئه ها در رسانه های اجتماعی شناسایی شده اند اما مطالب آنلاین اغلب پس از شناسایی سیک مظنون « شواهدی » را به دنبال دارند.

4949

کد N814815

وبگردی