آفتاب

سرویس اطلاعاتی آلمان همکاری با آمریکا را محدود کرد

سرویس اطلاعاتی آلمان همکاری با آمریکا را محدود کرد

سرویس اطلاعاتی آلمان در واکنش به جنجال‌های اخیر، از محدود کردن شدید همکاری خود با آژانس امنیت ملی آمریکا خبر داده است و همزمان اداره صدراعظمی آلمان به دنبال تنظیم جدید تفاهم همکاری اطلاعاتی با آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه زود دویچه و فرستنده‌های خبری NDR و WDR گزارش کرده‌اند که از آغاز هفته جاری هیچ‌گونه تبادل اینترنتی که تا پیش از این برای سرویس اطلاعاتی آمریکا فرستاده می‌شد، در مرکز شنود "باد آیبلینگ" مورد کنترل قرار نگرفته است. همچنین گفته می‌شود سرویس اطلاعاتی آلمان در هماهنگی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درخواستی را برای آژانس امنیت ملی آمریکا فرستاده و از آنها خواسته است تا دلایل صریح و منطقی خود را در مورد چرایی جاسوسی و شنود از هر شخص یا نهادی که پیشتر آمریکایی‌ها به آلمانی‌ها سفارش کرده بودند، ارائه دهند.

این درخواست واکنشی به افشاگری‌های گسترده اخیر در مورد ابعاد همکاری طولانی مدت سرویس اطلاعاتی آلمان و آژانس امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از مقام‌های سیاسی بلندمرتبه اروپایی و احتمالا شرکت‌های آلمانی‌ بوده است.

بر اساس گزارش‌ها آژانس امنیت ملی آمریکا اندکی پس از بررسی این درخواست، اعلام کرده است که دلایل خود برای جاسوسی از نهادها و شخصیت‌های موردنظرش را در اختیار آلمان قرار نخواهد داد.

انتظار آلمان برای پاسخ آمریکا

در ساختمان باد آیبلینگ که در شمال ایالت بایرن واقع شده، ۱۲۰ کارمند سرویس اطلاعاتی آلمان و چند متخصص آژانس امنیت ملی آمریکا فعالیت دارند. این مرکز سال‌ها به عنوان تأسیسات شنود سرویس‌های اطلاعاتی آلمان برای پاسخ به درخواست‌آمریکایی‌ها فعالیت داشته است.

کنستانتین فن نوتز، نماینده حزب سبزها در کمیته تحقیق برای رسیدگی به ماجرای NSA در پارلمان آلمان، محدود شدن همکاری میان سرویس‌های اطلاعاتی آلمان و آمریکا را "گامی مهم" خوانده و گفت: «من معتقدم این حرکت ضروری است، زیرا در سال ۲۰۱۵ هم ما هنوز کنترلی بر کلیدواژه‌های جستجو در اینترنت نداریم.»

در همین حال روزنامه راینیشه پست گزارش داده است که دولت‌های آلمان و آمریکا در حال بازنگری و تغییر ساختار همکاری‌های اطلاعاتی با یکدیگر هستند.

به گفته محافل نزدیک به دولت آلمان قرار است جزئیات این همکاری در ماه‌های آینده بر اساس "بستری جدید" شکل گیرد. در این گزارش همچنین آمده است که پرسش‌های ایجاد شده پیرامون توافق‌های همکاری میان سرویس اطلاعاتی آلمان و آژانس امنیت ملی آمریکا در رابطه با ردگیری ارتباطات ماهواره‌ای نیز در این سند همکاری روشن خواهد شد.

دولت آلمان همچنین منتظر پاسخ فوری آمریکا به این پرسش است که آیا دولت اجازه دارد فهرستی از کلیدواژه‌ها را در اختیار کمیته تحقیق پارلمانی بگذارد یا خیر. اپوزیسیون آلمان پیشتر از دولت خواسته بود تا کلیدواژه‌هایی را که سرویس اطلاعاتی آلمان (BND) با استفاده از آنان برای آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) جاسوسی می‌کرده، در اختیار عموم بگذارد، در غیر اینصورت از دولت به دستگاه قضایی شکایت خواهد کرد.

به نوشته روزنامه بیلد، طبق قراردادی میان سرویس اطلاعاتی آلمان و آژانس امنیت ملی آمریکا که در آوریل ۲۰۰۲ به امضا رسیده، هر دو طرف تعهد کرده‌اند اطلاعات دسته‌بندی شده در رده "محرمانه" را بدون اجازه طرف مقابل منتشر نکنند.

این قرارداد در اصل زیر مجموعه توافقی است که دولت‌های آمریکا و آلمان در سال ۱۹۶۸ در راستای همکاری‌های اطلاعاتی با یکدیگر بستند.

در این میان دادگاه حفاظت از قانون اساسی آلمان که نهادی اطلاعاتی به شمار می‌رود، خواستار انتشار فهرست کلیدواژه‌ها شده تا بتواند این نکته را بررسی کند که آیا شهروندان، شرکت‌ها یا مؤسسات آلمانی نیز در رصد اطلاعاتی آژانس امنیت ملی آمریکا بوده‌اند یا خیر.

انتهای پیام

کد N814789

وبگردی