آفتاب
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

نمایندگان مجلس به فکر اصلاح قانون انتخابات باشند

نمایندگان مجلس به فکر اصلاح قانون انتخابات باشند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ‌نمایندگانی که نسبت به طرح موضوع پول‌های کثیف از سوی وزیر کشور حساسیت داشته‌اند و وزیر کشور را به صحن علنی مجلس کشاندند به جای حاشیه‌پردازی درباره‌ این موضوع خاص به فکر اصلاح قانون انتخابات باشند.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ‌نمایندگانی که نسبت به طرح موضوع پول‌های کثیف از سوی وزیر کشور حساسیت داشته‌اند و وزیر کشور را به صحن علنی مجلس کشاندند به جای حاشیه‌پردازی درباره‌ این موضوع خاص به فکر اصلاح قانون انتخابات باشند.

سعید شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ددانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که «نبود شفافیت در مورد هزینه‌های انتخاباتی از سوی کاندیداهای مختلف یکی از ضعف‌های قانون انتخابات ما به شمار می‌رود» گفت:‌ بر عهده‌ی وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی است که به جای پرداختن به حاشیه‌ها و اخباری که اثبات و تایید صحت و سقم آن بسیار دشوار است اصلاح قانون انتخابات با هدف شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: یکی از ارکان مهمی که در قوانین مربوط به انتخابات در همه کشورهای دنیا مد نظر قرار می‌گیرد نحوه تامین هزینه‌های انتخاباتی توسط کاندیداهاست و قانون انتخابات ما ازاین نقطه نظر دچار ضعف و اخلال است و در سی و چند سال گذشته اگرچه این موضوع در ایام انتخابات بارها مطرح شده و جنجال آفریده، اما تلاش جدی برای اصلاح انتخابات و شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی انجام نشده است.

شریعتی خاطرنشان کرد:‌ نمایندگانی که نسبت به طرح موضوع پول‌های کثیف از سوی وزیر کشور حساسیت داشته‌اند و وزیر کشور را به صحن علنی مجلس کشاندند به جای حاشیه‌پردازی درباره‌ی این موضوع خاص به فکر اصلاح قانون انتخابات باشند تا در انتخابات مجلس آینده روشن شود که اشخاص و افراد و جریان‌های سیاسی از کجا و چگونه هزینه می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: هر چه شفافیت در این راستا بیشتر باشد طبیعتا دست باندها و جریانات پشت پرده برای اعمال نفوذ در انتخابات بسته‌تر خواهد شد؛ اگرچه اتخاذ چنین رویکردی به معنای حذف کامل آنها نیست اما کار قانون‌گزاران، ناظران و مجریان انتخابات، اجرای صحیح قانون و نظارت دقیق به رفتارهای انتخاباتی نامزدها و جریان‌های سیاسی و اقتصادی دخیل در امر انتخابات است.

وی با بیان این‌که «موضوع انتخابات و رای مردم حق‌الناس است و هرگونه مداخله غیر قانونی در آراء مردم و تغییر رای همچنین خرید و فروش رای باید دغدغه‌ی همه مجریان و ناظران و مسئولان عالی نظام وبه طور کلی همه ملت باشد» گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی قانونی و قضایی باید نگران این موضوع باشند و به نحو مقتضی با تقسیم کار صحیح و قانونی این موضوع را پیگیری کنند و به سرانجام دقیق برسانند.

شریعتی با بیان این‌که «اثبات مصادیق پرونده پول کثیف اگر مبتنی بر گزارش‌های دقیق قضایی نباشد بسیار سخت و دشوار است» تصریح کرد: من مطئنم آقای رحمانی فضلی مصادیق و مواردی را دارند، اما باید دانست که اعلام رسمی مصادیق در صلاحیت وزیر کشور نیست؛ چرا که این موضوع مجرمانه است و اگر بخواهند مصداق روشنی بیان کنند باید پس از صدور حکم در دادگاه علیه متهم باشد و پرونده پول‌های کثیف در سطحی نیست که برای کسی اعلام جرم شده باشد.

انتهای پیام

کد N814673

وبگردی