آفتاب

نگاهی به سی و یک دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران

نگاهی به سی و یک دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران

توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن در سطح ایران و جهان اسلام و دنیا و معرفی اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به برنامه‌های قرآنی، افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان و به وجود آوردن زمینه وحدت، همگرایی و بیداری امت اسلامی حول محور قرآن از اصلی‌ترین اهداف برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است.

همچنین آشنا شدن مسلمانان دنیا با تحولات و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران و کسب تجربه از فعالیت‌های قرآنی سایر کشورها، سازمان اوقاف و امور خیریه را واداشته است تا از سال 1360 مبادرت به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم نماید.

البته در سال‌های 1361 و 1364 به علت شرایط خاص جنگ در کشور، بمباران و موشک باران شهرها و نا امن بودن حریم هوایی کشور این مسابقات برگزار نشد.

علاوه بر این مسابقات بین المللی نقش بسزایی در وحدت امت مسلمان، نزدیکی وتبادل اندیشه ها وبیداری اسلامی ملل مسلمان و تغییر نگاه مسلمانان به جمهوری اسلامی ایران داشته است.

امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به سال "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" نام گرفته مسابقات قرآنی می‌تواند زمینه ساز این حماسه شکوهمند و ترویج دهنده معنویت قرآنی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نگاهی گذرا به برنامه‌های متنوع فرهنگی و قرآنی اجرا شده در این 31 دوره نشان می‌دهد که در حد امکان به موضوع تنوع برنامه‌ها، استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود و بهره برداری لازم از این فرصت ارزشمند برای ایجاد انس و ارتباط بیشتر آحاد جامعه با زیبایی و آموزه‌ها و هنرهای قرآنی و بهره مندی از مفاهیم و معارف قرآنی با محوریت دیدگاه‌های رهبر فرزانه انقلاب توجه شده است. اگر چه وجود برخی کاستی‌ها هم اجتناب‌ناپذیر بوده است.

حضور اقشار مختلف مردم در این برنامه‌ها، برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور روسای جمهور محترم و سخنرانی ایشان، حضور بالاترین مقام‌های کشور در تمامی ایام مسابقات، برگزاری مراسم اختتامیه در محضر مقام معظم رهبری و رهنمودهای ارزشمند معظم له، انتخاب مکان‌هایی چون حسینیه ارشاد و سالن همایش‌های بین المللی به عنوان محل برگزاری، همزمانی مسابقات با ایام عید مبعث و آغاز نزول قرآن، حضور مستمر میهمانان خارجی بویژه سفرا، اجرای برنامه‌های جذاب توسط نونهالان، برگزاری نمایشگاه قرانی، ایجاد فر صت مناسب برای معرفی حافظان و قاریان جهان اسلام به ویژه قاریان ممتاز کشور مصر و بهره مندی جامعه از قرائت‌های زیبا و جذاب آنان و کیفیت بالای داوری مسابقات بین‌المللی که جایگاه آن را به سطح بزرگترین رویداد قرانی جهان اسلام ارتقا داده است از جمله دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان برای مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایران برشمرد. هچنین وجود بخش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی طی هفت دوره گذشته و تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن کریم طی پنج دوره این مسابقات را از مسابقات بین المللی سایر کشورهای جهان متمایز ساخته است. امید است سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم زمینه ساز ابعاد معرفتی و دینی شعار امسال و بستری برای عملی ساختن سال اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی باشد. این مقاله نگاهی گذرا به 30 دوره قبلی این مسابقات است:

دوره اول؛ نمو و شکوفایی

در این دوره که از 16 تا 20 بهمن ماه 1360 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، 24 قاری و حافظ از 12 کشور جهان شرکت داشتند که پنج داور خارجی به همراه چهار داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند کشورهای شرکت کننده عبارت بودند از: بنگلادش، جمهوری عربی صحرا، الجزایر، سوریه، مالزی، هندوستان، لیبی، پاکستان، افغانستان، ایران، گینه، عراق.

در این دوره نفرات برتر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در رشته حفظ کل و قرائت به این ترتیب معرفی شدند:

1 محمد سالم الهروس از لیبی

2 محمد الحبش از سوریه

3 السعید خصیری از الجزایر

در رشته قرائت هم افراد ذیل به عنوان نفرات برتر معرفی شدند:

1 محسن خدام حسینی از ایران

2 محمد ابوسنینه از لیبی

3 محمد بن آونج طاهر از مالزی.

گزیده‌ای از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در مراسم افتتاحیه می‌خوانید:

کتاب انقلاب ما قرآن کریم مجیدی است که از وحی حکیم خبیر منشأ گرفته و در اختیار عامی و عالم، بزرگ و کوچک بوده و قابل فهم و استفاده همگان است.

حضور بانوان در دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1362 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 30 نفر از 13 کشور جهان شرکت داشتند که چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

در این دوره که بانوان کشورهای اسلامی هم حضور داشتند نتایج به این شرح اعلام شد:

حفظ کل:

1 خانم ام الفخر علامه از ایران

2 آقای عبدالحکیم محمد ملیطانی از لیبی

3 آقای شیخ احمد غفیر از سوریه

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

1- آقای مرتضی سادات فاطمی از ایران

2- آقای عبدالحمید بشیر از لیبی

3- آقای حسن مهدی از لبنان

گزیده‌ای از سخنان امام خمینی (ره) پس از پایان مسابقات:

لسان قرآن که از برکات بعثت است، از برکات بزرگ رسول خداست، لسانی است که سهل و ممتنع است. اگر قرآن نبود باب معرفت الله بسته بود الی الابد.

سومین دوره میزبان 11 کشور

سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1363 برای سومین بار در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 35 نفر از 11 کشور شرکت داشتند که پنج داور خارجی به همراه چهار داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

1- آقای واصف رضا خطیب از لبنان

2- آقای شیخ احمد غفیر از سوریه

3- آقای سید مهدی فاطمیان از ایران

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

1 آقای هاشم روغنی از ایران

2 آقای عبدالشکور فلاح از افغانستان

3 آقای امداد الله ابو سعود احمد از هندوستان

دوره چهارم؛ میزبان متسابقین 19 کشور

چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1365 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 56 نفر از 19 کشور جهان شرکت کردند که چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

-1 علی الحفاف از عربستان

2- آیت الله خزعلی از ایران

3- توفیق رفیق مروش از لبنان

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

1- محمد کاظم محمدزاده از ایران

2- نورالدین بن ادریس از مالزی

3 - عیسی احمد از زئیر

در مراسم اختتامیه حضرت امام خمینی (ره) در دیدار با متسابقین کشورهای اسلامی فرمودند: قرآن یک سفره گسترده‌ای است که از ازل تا ابد از او همه قشرهای بشر استفاده می کنند.

دوره پنجم مسابقات، میزبان 17 کشور

پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 12 تا 17 بهمن 1366 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 45 نفر از 17 کشور جهان حضور داشتند که دو داور خارجی به همراه هفت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

1 آقای شهریار پرهیزکار از ایران

2 آقای دکتر حفیجی از آفریقای جنوبی

3 آقای محمد عبدالله از پاکستان

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

1 محمد حسین سعیدیان از ایران

2 نور الدین کنعان از تانزانیا

3 صلاح الدین الغزاوی از سوریه

در این دوره متسابقین پس از پایان برنامه به دیدار امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شتافتند که آن پیر فرزانه در سخنانی فرمودند:

« هیچ کتابی نظیر قرآن نیست و هیچ کتابی سابقه ندارد که اینطور عرفان داشته باشد، اینطور فلسفه داشته باشد. »

شرکت 25 کشور جهان در مسابقات دوره ششم

ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1368 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 68 نفر از 25 کشور جهان شرکت کردند که سه داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی این مسابقات را قضاوت کردند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

1. آقای الحافظ انصاری از هندوستان

2. آقای کاظم بافتی گرامی از ایران

3. آقای احمد عبدالفتاح شهاب از لبنان

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

1. آقای حسن رضائیان از ایران

2. آقای سید صداقت علی از پاکستان

3. آقای حسین حمدان از لبنان

متسابقین در پایان مسابقات با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) دیدار کردند که ایشان در سخنانی فرمودند: « ای حوزه های علمیه و دانشگاه های اهل تحقیق به پا خیزید و قرآن کریم را از شر جاهلان متنسک و عالمان متهتک که از روی علم و عمد به قرآن و اسلام تاخته و می تازند نجات دهید. »

دوره هفتم؛ میزبان 20 کشور

هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم اسفند 1368 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 49 نفر از 20 کشور جهان شرکت داشتند که پنج داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام می‌دادند.

برترین‌های رشته حفظ کل:

1. نوری عواد العامری از عراق

2. استاد بن عبدالرحیم از سریلانکا

3. سعد الدین ساعت سلیمان از یوگسلاوی

برترین‌های رشته قرائت:

1 محمد جواد پناهی از ایران

2 شرافت علی از آمریکا

3 احمد الصفار از عراق

حضور قاریان و حافظان 29 کشور در مسابقات بین المللی سال 70

هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 13 تا 17 بهمن 1370 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 49 نفر از 29 کشور جهان شرکت کردند که شش داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را عهده دار بودند.

نفرات برتر رشته حفظ کل:

1. محمد کاظم بافتی گرامی از ایران

2. احمد الدباغ از عراق

3. طارق عبدالغنی دعوب از لیبی

برترین‌های رشته قرائت:

1 سید حمید هروی از ایران

2 صلاح احمد یاموت از لبنان

3 شمس الدین از اندونزی

برگزاری دوره نهم مسابقات با حضور 32 قاری و حافظ قرآن

نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 1 تا 5 بهمن 1371 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 32 نفر از 21 کشور جهان حضور داشتند که چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی این دوره از مسابقات را قضاوت کردند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

1. احمد الدباغ از عراق

2. محمد کمال هواری از سوریه

3. رضا عابدین زاده از ایران

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

1 مهدی قره شیخلو از ایران

2 سید صداقت علی از پاکستان

3 محمد انس قبانی از سوریه

مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای برگزار شد که گزیده‌ای از بیانات معظم له را می‌خوانید:

« شما ببینید مردم مسلمان صدر اسلام، مردمی که می‌شود گفت یک مردم ضعیف، ذلیل، توسری خور از همه چیز محروم بودند، قرآن این‌ها را به جایی رساند که سازنده تاریخ بشر شدند. به برکت قرآن، بزرگترین تمدن‌ها را مسلمین به وجود آورند. به برکت قرآن، علم را، فلسفه را، اخلاق را و همه دانش‌های بشری را تقریباً مسلمان‌ها پیش بردند. شما امروز اگر با قرآن آشنا باشید می‌توانید ماجرا را دنبال کنید و تجدید کنید. مسلمان‌ها اگر با قرآن انس بگیرند سیادت دنیا را در دست خواهند گرفت. »

دوره دهم با حضور 55 نفر از 37 کشور جهان

دهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 20 تا 22 دی ماه 1372 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 55 نفر از 37 کشور جهان شرکت داشتند که دو داور خارجی به همراه شش داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

برگزیدگان رشته حفظ کل:

1 جان حاجی جلندر از قطر

2 محمد التهامی الفلاقی از مراکش

3 محمد ترمیذی حاج محمود از مالزی

برگزیدگان رشته قرائت:

1 محمد عباسی از ایران

2 عبدالباسط امام تومارا از فیلیپین

3 یاسین اسعدی از عراق

در مراسم اختتامیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به ایراد سخن پرداختند که گزیده‌ای از آن را می‌خوانید.

« توصیه ما به پدر و مادرها این است که به آموزش قرآن در خانه نسبت به بچه‌ها اهمیت بدهند، بنده از پدر و مادر نوجوان‌هایی که قرآن را حافظند یا بعضی از قرآن را حفظند صمیمانه تشکر می‌کنم و خواهش می‌کنم پدر و مادرها قرآن را به فرزندان کوچکشان یاد بدهند. »

قاریان و حافظان 31 کشور برای یازدهمین دوره مسابقات به تهران آمدند

یازدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 10 تا 14 دی 1373 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 46 نفر از 31 کشور جهان حضور داشتند که 7 داور خارجی به همراه 12 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام می‌دادند.

برترین‌های رشته حفظ کل:

1 یوسف عبدالمجید از بنگلادش

2 کاظم بافتی گرامی از ایران

3 محمد ناجد از مراکش

برگزیدگان رشته قرائت:

1 محمدرضا پورزرگری از ایران

2 محمد معروف از مراکش

3 سانتی بون مالرد از تایلند

حائزین امتیاز در رشته تفسیر:

1 خالد عبدلله یحیی از یمن

2 آماد و مامادو از پرتغال

3 عبدالسلام عجان از سوریه

حسینیه ارشاد، میزبان دوازدهمین دوره مسابقات قرآن

دوازدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 28 آذر تا 4 دی 1374 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 46 نفر از 35 کشور جهان شرکت کردند که پنج داور خارجی به همراه 12 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را عهده دار بودند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

1 محمد حاج ابوالقاسم از ایران

2 مصطفی غربی از مراکش

3 علاء بصری از عراق

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

1 نفر اول نداشتیم (به دلیل عدم کسب حد نصاب امتیاز )

2 محمود الشملی از سوریه

3 محمد موسی احمد از فیلیپین

رقابت 75 قاری و حافظ در مسابقات دوره سیزدهم

سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 18 تا 24 آذر 1375 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 75 نفر از 31 کشور جهان حضور داشتند که شش داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

سوریه، پاکستان، تانزانیا، فیلیپین، بلغارستان، پرتغال، ترکیه، آفریقای جنوبی، چین، بوسنی و هرزگوین و لبنان از جمله کشورهای شرکت کننده بودند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

1 امیر آقائی از ایران

2 عدنان محمد سلیم سعد الدین از سوریه

3 فوذی بشیر مختار از لیبی

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

1 محمد لطفی نیا از ایران

2 احمد سلیمان یوسف زاد از افغانستان

3 لحم الدین مکابوآت از فیلیپین

گزیده‌ای از بیانات آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دوره از مسابقات را می‌خوانید:

« فهم قرآن و درک معارف قرآن کاری فنی است. این جور نیست که هر کسی با یک نگاه ساده بتواند معارف عالی قرآن را بدست بیاورد. اما مفاهیمی در قرآن هست که احتیاج به استنباط علمی ندارد. »

رشد کمی و کیفی مسابقات در دوره چهاردهم

چهاردهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 6 تا 12 آذر 1376 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 86 نفر از 41 کشور جهان شرکت کرده بودند که هشت داور خارجی به همراه 11 داور ایرانی این دوره از مسابقات را بر عهده داشتند.

برگزیدگان رشته حفظ کل:

1 عریف الدین معروف از بنگلادش

2 احمد سمره یاسین از امارات متحده عربی

3 امیر ناصر الفقیه از آمریکا

برترین‌های رشته قرائت:

1 کریم منصوری از ایران

2 عبداللطیف داود از فیلیپین

3 سلیمان جعفری از افغانستان

رقابت 45 قاری و حافظ در پانزدهیمن دوره مسابقات قرآن

پانزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 25 تا 30 آبان 1377 در سالن همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در حالی برگزار شد که 45 نفر از 22 کشور جهان به علاوه ششش داور خارجی به همراه ده داور ایرانی جهت قضاوت این مسابقات حضور داشتند.

نفرات برتر در رشته حفظ کل:

1 محمد جواد نعمت الهی از ایران

2 مصطفی حنفی محمد القصاص از مصر

3 عبدالرحمان احمد المشاش از کویت

نفرات برگزیده رشته قرائت:

1 مهدی صیاف زاده از ایران

2 شیخ احمد دویدار از آمریکا

3 محمد معروف محمد ناجی از لبنان

اختتامیه:

گزیده‌ای از بیانات آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه:

« امروز همه بشر محتاج قرآنند اما ما مسلمان ها اگر به قرآن عمل نکنیم خسارت ما بیشتر از دیگران است. چون ما این نسخه را داریم، تجربه تاریخی آن را هم داریم. »

سالن بین‌المللی صدا و سیما میزبان میهمانان مسابقات شانزدهم

شانزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 14 تا 20 آبان 1378 در محل سالن همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.

در این دوره از رقابت‌ها 54 نفر از 25 کشور جهان حضور داشتند که هشت داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی این مسابقات را قضاوت کردند.

برگزیدگان رشته حفظ کل:

1 احمد دباغ از ایران

2 عزت محمد الاروادی از لبنان

3 جلال عمر مفتاح حسن از لیبی

برترین‌های رشته قرائت:

1 دکتر حسین کرمی از ایران

2 محمد حسین بن محمد یونس از مالزی

3 علی حسن صالح از لبنان

شرکت کنندگان پس از پایان مسابقات با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای دیدار کردند که گزیده‌ای از بیانات ایشان تقدیم می‌شود:

« من اطمینان دارم اگر همین حرکت قرآنی در کشور ما که امروز بحمد الله رو به گسترش و موج برداری است همین جور موج بردارد و به همین ترتیب گسترش پیدا کند، این کشور، این پرچم اسلام، این انقلاب، این نظام مقدس اسلامی آنچنان پایه‌هایش مستحکم خواهد شد که هیچ قدرتی نه امروز و نه در آینده نخواهد توانست اندک تزلزلی در این پایه‌ها به وجود آورد. »

سالن همایش‌ها، میزبان هفدهمین دوره مسابقات قرآنی

هفدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 3 تا 8 آبان 1379 در سالن همایش‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره 73 نفر از 35 کشور جهان حضور داشتند که هشت داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام دادند.

نفرات برتر در رشته حفظ کل:

1 مهدی عباسی از ایران

2 عبدالحق مصلح المصباحی از یمن

3 یوسف عبدالمجید از بنگلادش

نفرات برتر در رشته قرائت:

1 عبدالباسط امام تومارا از فیلیپین

2 رحیم خاکی از ایران

3 محمد صادق رحیمی از افغانستان

در مراسم اختتامیه رهبر معظم انقلاب اسلامی سخنانی بیان فرمودند که گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم می شود:

« مشکل بزرگ مسلمانان دوری از قرآن است، علاج هم برگشت به قرآن است، قرآن فقط برای تلاوت کردن در کنج و زوایا نیست، قرآن برای عمل است »

ایران مقام برتر رشته قرائت در هجدهمین دوره مسابقات

هجدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 22 تا 27 مهر 1380 در سالن همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره از مسابقات 67 نفر از 29 کشور جهان شرکت کردند که 10 داور خارجی به همراه 11 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

برگزیدگان رشته حفظ کل:

1 عبدالوهاب حسن الفقیه از یمن

2 وحید غفران نیا از ایران

3 ابکرواد مدوعلی از چاد

برترین‌های رشته قرائت:

1 حسن ربیعیان از ایران

2 فخرالدین سارومفیات از اندونزی

3 علی رمضانی از افغانستان

برگزیدگان رشته تفسیر:

1 علی مبارک سالم العازمی از کویت

2 عبدالوهاب حسن محمد الفقیه از یمن

3 رضوان الهادی الفخفاخ از تونس

گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را در مراسم اختتامیه می‌خوانید:

« علاج دردهای ما قرآن است. ما هرچه ضعف و ذلت و عقب افتادگی در دنیای اسلام مشاهده می‌کنیم ناشی از دوری از قرآن است باید همه، هم ما و هم دیگر کشورهای اسلامی به قرآن نزدیک‌تر شویم»

قاریان و حافظان ایرانی در صدر برگزیدگان دوره نوزدهم

نوزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 12 تا 16 مهر 1381 در سالن همایش‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره 76 نفر از 39 کشور جهان شرکت داشتند که هشت داور خارجی به همراه 12 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام می دادند.

نفرات برتر در رشته حفظ کل:

1 مهندس رضا دیانت از ایران

2 طارق عبدالله از لیبی

3 محمد بن احمد المغربی از عربستان سعودی

نفرات برتر در رشته قرائت:

1 قاسم رضیعی از ایران

2 سرور اخوان اشید از اندونزی

3 محمود اخضر از لبنان

گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی:

« قرآن کتاب علم است، کتاب حکمت است. امت اسلامی باید عالم باشد، حکیم و فرزانه باشد »

حضور 101 قاری و حافظ از 41 کشور جهان در مسابقات دوره بیستم

بیستمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 1 تا 6 مهرماه 1382 در محل سالن همایش‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره 101 نفر از 41 کشور جهان شرکت داشتند که هشت داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند و چهار نفر از اساتید هم به عنوان هیأت نظارت حضور یافتند.

نفرات برتر در رشته حفظ کل:

1 محمد صادق زارعان از ایران

2 یاسر بن حمد العاصم از عربستان سعودی

3 محمد جمال محمد الانصاری العمری از مصر

نفرات برتر در رشته قرائت:

1 حمید رضا الاجگردی از ایران

2 فذلان زین الدین از اندونزی

3 ابوالزید احمد محمد غنیم از مصر

نفرات برتر در رشته تفسیر:

1 محتشم مؤمنی از ایران

2 ادریس صابی از مغرب

3 یعقوب حسین از لبنان

اختتامیه:

گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را در مراسم اختتامیه می‌خوانید:

« قرآن آمده است تا بنای زندگی انسان را بر طبق بینش الهی شکل بدهد و جوامع ما را جوامع سعادتمند، عزیز، مستقل و پیشرو از لحاظ مادی و معنوی قرار بدهد. »

رقابت 44 کشور جهان در مسابقات بیست و یکم

بیست و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 22 تا 27 شهریور سال 1383 در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

در این دوره از مسابقات 82 نفر از 44 کشور جهان در مسابقه شرکت کردند که هشت داور خارجی به همراه هفت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

نفرات برتر در رشته حفظ کل:

1 احمد دباغ از ایران

2 محمد شعبان عبدالحمید اقندی از مصر

3 محمد امیر توحیدی از افغانستان

نفرات برتر در رشته قرائت:

1 مهدی عادلی از ایران

2 عبداللطیف داود از فیلیپین

3 امیر الدین بن محمد از اندونزی

نفرات برتر در رشته تفسیر:

1 مونا صالحی از ایران

2 احمد علی صالح از یمن

3 سفیان سنیان از الجزایر

گزیده‌ای از سخنان مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه:

« قرآن باید محور باشد. اگر ما امت بزرگ اسلامی مفاهیم و تعالیم آن را محور خودمان قرار دهیم وضع دنیا عضو خواهد شد. ما باید محدودیت خود را حفظ کنیم و این تنها از راه قرآن ممکن است. »

حضور 43 کشور جهان در بیست و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن

بیست و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 14 تا 20 مهر 1384 در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد. در این دوره از رقابت‌ها 67 نفر از 43 کشور جهان در مسابقه شرکت کردند که 9 داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام دادند.

نفرات برتر در رشته حفظ کل:

1 مهدی حسنی از ایران

2 عبدالمجید عبدالله عمر الغویل از لیبی

3 فیصل احمد از بنگلادش

نفرات برتر در رشته قرائت:

1 حمید شاکر نژاد از ایران

2 میثم تمار از عراق

3 مصطفی فتحی اسماعیل از مصر

نفرات برتر در رشته تفسیر:

1 عبدالحمید مشلاح از مغرب

2 زهرا جرفی یگانه از ایران

3 محمد رضا مطر الشریفی از عراق

گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه:

« من بارها گفته ام باز هم می‌گویم: ما تلاوت برجسته قرآن را در این کشور دنبال می کنیم برای اینکه انس با قرآن و تلاوت قرآن در بین مردم عمومیت پیدا کند. »

ایران صدرنشین مسابقات بین‌المللی قرآن سال 85

بیست و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 31 شهریور تا 5 مهر ماه 1385 در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد. در این دوره 53 نفر از 40 کشور جهان شرکت داشتند که 10 داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را عهده دار بودند.

نفرات برتر در رشته حفظ کل:

1 معتز آقایی از ایران

2 جمعه علی محمد از لیبی

3 محمد اسماعیل از بنگلادش

نفرات برتر در رشته قرائت:

1 محمد جواد کاشفی از ایران

2 عبدالرحمان از اندونزی

3 حسین حیدر زاده از سوئد

گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه:

« اول باید خوب بخوانید، تلاوت را خوب، زیبا، جامع و صحیح بخوانید ؛ دوم معانی و مفاهیم قرآن را بفهمید و سوم قرآن را حفظ کنید. »

شرکت 80 قاری و حافظ از 53 کشور جهان در مسابقات بیست و چهارم

بیست و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 19 تا 24 مرداد 1386 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. در این دوره 80 نفر از 53 کشور جهان در مسابقه شرکت کردند که هشت داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی این مسابقات را قضاوت کردند.

نفرات برتر در رشته حفظ کل:

1 مصطفی جمعه مطاوع از لیبی

2 عبدالغفور جوهرچی از ایران

3 محمد عبدالعظیم محمد منصور از مصر

نفرات برتر در رشته قرائت:

1 حسین فردی از ایران

2 اسامه عبدالله از عراق

3 محمد احمد جمال الدین از لبنان

گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه:

« امروز بشریت در نهایت نیاز و احتیاج است به پیام بعثت و به پیروی از تعالیم انبیای عظام الهی که همه آنها به نحو کامل در تعالیم اسلام و قرآن جمع شده است. »

دوره بیست و پنجم، ربع قرن مسابقات قرآن

بیست و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 8 تا 15 مرداد ماه 1387 در سالن همایش های صدا و سیما در مشهد مقدس برگزار شد. در این دوره 106 نفر از قراء و حفاظ 60 کشور جهان در مسابقات حضور داشتند. در بخش مقالات نیز 187 مقاله از 11 کشور واصل شد و پنج داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام دادند.

نفرات برتر در رشته حفظ کل:

1 عیسی خورشیدی از ایران

2 احمد عدنان عبدالرزاق از عراق

3 محمد محمود موسی یونس از لیبی

نفرات برتر در رشته قرائت:

1 صالح اطهری فرد از ایران

2 علی حسن صالح از لبنان

3 ایّاد عباس رشید از عراق

نفرات برتر در رشته مقاله نویسی:

1 کمال صحرائی اردکانی از ایران

2 احسان کوثری نیا و زهرا اخوان از ایران

3 بهرام اخوان کاظمی از ایران

گزیده‌ای از سخنان دکتر محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه:

« کتاب خدا و عترت پیامبر هر دو یک حقیقت هستند و هیچ گاه از هم جدا نمی شوند و عترت پیامبر عینیّت و تجسم قرآن است و ورود به قرآن بدون امام ممکن نیست و راه به جایی نمی‌برد. »

بیست و ششمین دوره مسابقات

افتتاحیه این دوره از مسابقات که در آن 47 قاری و 37 حافظ کل حضور داشتند روز یکشنبه 28/ 4/ 88 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور آیت الله شاهرودی رییس قوه قضائیه، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و آیت الله محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری و برخی دیگر از مسئولین برگزار شد. این دوره از مسابقات در تاریخ 2/ 5/ 88 با برتری جمهوری اسلامی ایران رسید. اسامی برگزیدگان در پایان بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار شرکت کنندگان مسابقات بین المللی قرآن را با هم می‌خوانیم:

سعی بکنیم که بهره ما (از قرآن) فقط بهره فی المجلس و بهره گوش و چشم نباشد؛ دل ما بهره ببرد. قرآن برای عمل کردن است. قرآن برای فهمیدن و اندیشیدن است. چرا امت اسلامی عزتی که شایسته اوست امروز در دنیا ندارد؟ چرا؟ چرا ما در علم عقبیم؟ در جایگاه سیاست و تدبیر مسائل جهانی چرا امت اسلامی عقب است؟ علت این است که به قرآن عمل نمی‌کنند؛ علت این است که قرآن بر خلاف ادعاهای ما معیار و محور معرفت و عمل ما نیست. هر مقداری که به قرآن عمل کنیم همان قدر اثرش را خواهیم دید. ما در جمهوری اسلامی سعی کردیم به تعالیم قرآن عمل کنیم ؛ قدری موفق شدیم. به همان اندازه خدای متعال بالمعاینه به ما اثر این عمل کردن را نشان داد.

برگزیدگان دوره بیست و ششم:

رشته حفظ کل:

1 شجاع زویدات از ایران

2 عبدالله احمد انیس از سوریه

3 محمود الکفری از لبنان

4 عبدالحمید نصر محمد از لیبی

5 شیخ تیجان دونگو از سنگان

رشته قرائت:

1 سید محمد جواد حسینی از ایران

2 مومن عین المبارک از اندونزی

3 علی عبدالسلام قایه از عراق

4 ناجی فارس از ساحل عاج

5 محمد اوکا از فیلیپین

در بخش مقاله نویسی:

1 دکتر محمدرضا بندرچی از ایران

2 دکتر فتحیه فتاحی زاده و خانم مریم بنان از ایران

3 محمد اسماعیل زاده از ایران

4 نبیل یعقوبی از عراق

5 دکتر فتیح کارا از ترکیه

رونق برنامه‌های جنبی در دوره بیست و هفتم مسابقات بین‌المللی قرآن

بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران طی روزهای 18 تا 23 تیرماه سال 1389 به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی تهران برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی گفت: 60 کشور با 93 متسابق در این مسابقات شرکت کردند که در این میان تعدادی از متسابقان هم موفق به کسب مجوز حضور در این مسابقات نشدند؛ البته در این دوره علاوه بر رشته حفظ و قرائت قرآن کریم، رشته‌های جدیدی هم اضافه شده است.

همچنین در اواخر سال 88 فراخوان بخش مقالات قرآنی با 25 محور صورت گرفت، که با استقبال خوبی مواجه شد به نحوی که بخش مقالات قرآنی این مسابقات، بیش از 600 مقاله دریافت کرد.

در مراسم افتتاحیه این دوره «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهور حضور داشت.

در این دوره از مسابقات 60 کشور با معرفی 43 حافظ و 50 نفر قاری حضور پیدا کردند، متسابقان کشورهایی مثل نیجریه، سوئد، لبنان، هلند، قطر، لیبی، الجزایر، کویت، عمان، امارات متحده، عراق، استرالیا، انگلستان، مالزی و تونس و. .. طی سه روز در مرحله مقدماتی در دو رشته حفظ و قرائت با هم به رقابت پرداختند.

در بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اوقاف و امور خیریه، شش‌ نفر از داوران داخلی و هشت نفر از داوران خارجی با نظارت سه داور ایرانی و خارجی به قضاوت پرداختند.

* تجلیل از بانوان قرآنی

برگزاری همایش تجلیل از بانوان فعال عرصه قرآنی، معرفی نویسندگان برتر مقالات قرآنی، تجلیل از برگزیدگان سومین جشنواره قصه‌های قرآنی در روز 22 تیر و برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی و هنری از جمله برنامه‌های جانبی این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بود.

همچنین برگزاری دو میزگرد علمی با حضور استادان و قرآن‌پژوهان در ایام برگزاری مسابقات بین‌المللی از دیگر برنامه‌های این دوره از مسابقات بود.

برگزاری بیش از 17 محفل انس با قرآن کریم در سطح بقاع متبرکه و مراکز و سازمان‌ها با حضور استادان احمد نعنیع و شاذلی از کشور مصر و قاریان و حافظان ایرانی و گروه‌های هم‌خوانی از دیگر برنامه‌های جنبی مسابقات بین‌المللی پارسال بود.

همچنین قاریان، حافظان، مدعوین، متسابقین شرکت‌کننده در بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به همراه مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه، روز 20 تیرماه با حضور در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از مقام شامخ ایشان تجلیل کردند.

همچنین قاریان و حافظان، مدعوین و متسابقان حاضر در بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، روز 21 تیرماه، با حضور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، با فعالیت‌ها و خدمات این سازمان آشنا و از این محل بازدید کردند.

در پایان این دوره از مسابقات در رشته حفظ کل قرآن کریم «مهدی محمد خلیل از کشور عراق رتبه اول، علی رجبی از کشور ایران رتبه دوم، محمود سید علی سید احمد از کشور کویت رتبه سوم، بدر عبدالحافد حد از کشور لیبی رتبه چهارم، محمد ثالث عبدالسلام از کشور نیجریه رتبه پنجم، مد جادی عیسی از کشور الجزایر رتبه ششم را به دست آوردند و به مرحله نهایی راه یافتند.

همچنین در رشته قرائت، مرحله نهایی هم «مسعود نیکدستی از ایران، عبدالله داوود محمد از تانزانیا، فتح الله وحیودین از اندونزی، عبدالله حسن از کویت، انور بن هاسین از مالزی به ترتیب رتبه های اول تا رتبه پنجم» را کسب کردند.

همچنین در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز «علی رجبی از ایران، مهدی محمد خلیل از عراق، بدر عبدل الحفیظ الحد از لیبی، مد جادی عیسی از الجزایر و محمدثالث عبدالسلام از نیجریه» با کسب بیشترین امتیازات به ترتیب به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

* انس با قرآن؛ زمینه ساز نفوذ معارف حقیقی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار اساتید، داوران و شرکت کنندگان در بیست و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، که همزمان با میلاد پُر برکت امام حسین علیه السلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، قرآن را ریسمان مستحکم الهی دانستند و خاطر نشان کردند: قرآن حیات طیبه را وعده داده است و این حیات طیبه همان زندگی همراه با عزت، امنیت، رفاه، استقلال، علم، پیشرفت، اخلاق، حِلم و گذشت است که در پرتو انس با قرآن و چنگ زدن به این ریسمان الهی، محقق می‌شود.

بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن و ظرفیت پایان‌ناپذیر کتاب الهی

بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم از 8 تا 13 تیرماه سال 1390 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسمین محمدی، نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قرائت پیام آیات عظام سبحانی، نوری همدانی و مکارم شیرازی آغاز شد.

این دوره از مسابقات با استقبال و حضور قاریان و حافظان 60 کشور جهان در 3 رشته قرائت، حفظ و مقاله‌نویسی برگزار گردید.

برنامه‌های جنبی این دوره از مسابقات

این دوره از مسابقات دارای 2 برنامه جنبی همایش پژوهش‌های قرآنی و همایش تجلیل از بانوان قرآنی بود.

همایش پژوهش‌های قرآنی با سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی و همایش تجلیل از بانوان قرآنی با حضور و سخنرانی آیت‌الله سید احمد خاتمی برگزار شد که سخنرانان با طرح مباحث گوناگون قرآنی بر پیشرفت چشمگیر ایران در فعالیت‌های قرآنی و تعمیق و تدبیر بیشتر در محتوای قرآن تأکید کردند.

مراسم اختتامیه:

آیین اختتامیه بیست هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه و متسابقین 60 کشور جهان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. در این دوره در رشته حفظ کل افراد ذیل معرفی شدند:

1 مرتضی محمدنژاد از ایران

2 مقداد مظفر جاسم از عراق

3 فرهاد یونس‌حسن از کردستان عراق

4‌ قاسم سوکونا از مالی

5 ابراهیم رمضان شبان از تانزانیا

نفرات‌برتر رشته قرائت:

1 عباس هاشمی از ایران

2 داروبن حسبیوان بن سوحیبدین از اندونزی

3 احمدبن یوسف از بنگلادش

4 محمد الاطاروتی از مصر

5 سید ثمرالدین محمد‌اف از تاجیکستان

در رشته مقاله‌نویسی:

1 دکتر مهدی اکبرنژاد، سارا ساکی، نانسی ساکی، نویسندگان مقاله معناشناسی فتنه در قرآن کریم از ایران

2 محمد کریمی، وحید خاصیان نویسندگان مقاله وجوه معنایی واژه سعی در قرآن کریم از ایران

3 محمد تقی دیاری بیدگلی، علیرضا کوهی نویسندگان مقاله مراتب و مراحل انس با قرآن در آیات و روایات با تأکید براندیشه امام خمینی (ره) از ایران

4 محمدرضامطرالشریفی نویسنده مقاله تمیز معنایی الفتنه و معرفه فلسفتها و اسبابها و سبل (دفعها من مناظر القرآن الکریم) از عراق

و احمد عبدالرحیم السایح نویسنده مقاله مفهوم النهضت و تخلف المسلمین من منظور القران الکریم از مصر به عنوان برگزیدگان رشته‌های مختلف معرفی شدند و جوایز خود را از رئیس قوه قضائیه و نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف دریافت کردند.

ظرفیت بی‌پایان کتاب الهی

در پایان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مسئولان برگزاری مسابقات، اساتید، داوران، حفاظ و قاریان شرکت کننده به دیدار مقام معظم رهبری شتافتند. در این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را نشان دهنده ظرفیت عظیم و بی‌پایان این کتاب آسمانی برای اجتماع و وحدت مسلمانان دانستند.

نگاهی به بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 28 خرداد تا دوم تیرماه سال 1391 برای نخستین بار در سالن همایش‌های برج میلاد تهران و با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، لشگری و کشوری، سفرای کشورهای مختلف دنیا و جمعیت کثیری از آحاد جامعه برگزار شد.

افتتاحیه این دوره از مسابقات با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه .و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حضور اقشار مختلف مردم در مراسم افتتاحیه، اختتامیه و در طول برگزاری این دوره از مسابقات بسیار چشمگیر و مثال زدنی بود به طوری که سالن همایش‌های برج میلاد مملو از جمعیت بود و بسیاری از علاقه مندان نیز در محوطه و حیاط از طریق مانیتور این مراسم را دنبال می‌کردند.

نفرات برتر در رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم

پس از رقابت قرآنی نمایندگانی از 68 کشور جهان در این دوره از مسابقات که با قضاوت هیات داورانی متشکل از استادان و پیشکسوتان قرآنی داخلی و خارجی همراه بود در نهایت قاسم مقدمی از ایران در رشته قرائت قرآن کریم و حسین معتمدی از کشورمان در رشته حفظ کل به مقام نخست دست یافتند.

همچنین در رشته قرائت عزت السید راشد از کشور مصر و محمود سلمان علی از کشور بحرین رتبه های دوم و سوم را کسب کردند.

معتمدی در رشته حفظ کل قرآن کریم و نیز عین العارفین از بنگلادش و عبدالله عمر حامد از کشور لیبی مقام‌های دوم و سوم را به دست آوردند.

مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه با اهدای جوایز، لوح تقدیر و تندیس مسابقات از نفرات برتر تجلیل شد.

این دوره از مسابقات دارای دو برنامه جنبی همایش پژوهش‌های قرآنی و همایش تجلیل از بانوان قرآنی بود و در پایان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مسوولان برگزاری مسابقات، استادان، داوران، حفاظ و قاریان شرکت کننده به دیدار مقام معظم رهبری شتافتند.

در این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را نشان دهنده ظرفیت عظیم و بی پایان این کتاب آسمانی برای اجتماع و وحدت مسلمانان دانستند.

گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت کنندگان

تدبر در آیات الهی، فهم معارف قرآنی و درس آموزی از قرآن مجید نیاز اساسی ملتهای مسلمان است ، تلاوت قرآن با صوت و الحان زیبا، هدف و اصل نیست و باید به عنوان مقدمه ای ضروری برای خشوع دلها و ایجاد آمادگی برای درک و فهم معارف قرآنی، مورد توجه قرار گیرد.

فقط به خواندن، فقط به لفاظی، فقط به الحان گوناگون نبایستی اکتفاء کرد؛ اینها را باید به چشم وسیله نگاه کرد ، لحن زیبا و صدای زیبا برای قرآن لازم است اما برای این که دلها خشوع پیدا کنند، نرم شوند و به معانی قرآن برسند.

اینجور نیست که ما خیال کنیم این یک امر استقلالی است؛ نه اینها مقدمه است؛ این مقدمه را باید به قصد آن ذی المقدمه انجام داد؛ و البته بدون این مقدمه هم مشکل است. اینکه ما اصرار داریم بر حفظ قرآن، بر تلاوت قرآن، بر گسترش جلسات قرآنی در سطح کشور، بر آموزش علوم قرآنی و فنون قرآنی - از تلاوت و کتابت و بقیه ی مسائل گوناگونی که اطراف قرآن هست- به خاطر این است که آشنایی با اینها و وقت گذاشتن در این رشته ها، فضای کشور را فضای قرآنی می‌کند. ما به این فضا احتیاج داریم. وقتی فضا قرآنی شد، انس با قرآن افزایش پیدا خواهد کرد؛ و انس با قرآن، موجب تدبر در قرآن و معارف قرآنی می‌شود. امروز دنیای اسلام به این تدبر احتیاج دارد ما ملت ایران هم به این تدبر احتیاج داریم.

ملت ایران مفتخر است که پرچم حاکمیت قرآن و اسلام را در دنیای مادی به اهتزاز درآورده و با صبر و استقامت، و تحمل دشواریها، روزبروز بر تلألؤ این پرچم نورانی می افزاید و با هوشیاری، اقتدار و پیشرفت مستمر، مکر و توطئه های دشمنان را ناکام می گذارد.

حماسه قرآنی سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی در سال حماسه سیاسی

سی امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از دهم تا هفدهم خرداد ماه سال 1392 در محل سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

در این دوره از مسابقات ۱۱۱ قاری و حافظ از ۷۰ کشور جهان در سه مرحله مقدماتی، میانی و نهایی و در طول یک هفته به رقابت با یکدیگر پرداختند.

مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات با تلاوت آیاتی از قران کریم توسط "قاسم مقدمی" قاری بین المللی قرآن مجید و نفر اول این مسابقات در سال گذشته آغازشد و پس از آن حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و حجت الاسلام و المسلمین "علی محمدی "نماینده ولی فقیه ورئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به سخنرانی پرداختند.

گردهمایی قاریان 70 کشور جهان

حجت الاسلام والمسلمین" علی محمدی" نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم افتتاحیه سی امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در مقام قرائت و حفظ قرآن کریم و توجه به مفاهیم و آشنایی و آموزش آن رتبه خوبی بین کشورهای مختلف بدست آورده و همچنین در مقام عمل و تدبر به آیات الهی پیشرو است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: گردهمایی نمایندگان بیش از 70 کشور حول محور قرآن کریم، یکی از بهترین فرصت‌ها برای تحقق یکی از ضروری ترین مسائل جهان اسلام یعنی اتحاد، انسجام و وحدت بین امت اسلامی است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به همزمانی رقابت‌های نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت:" امیدواریم ملت مسلمان ایران همزمان با خلق حماسه قرآنی در کنار حماسه سیاسی و حضور پر شکوه در مراسم ارتحال حضرت امام(ره) بار دیگر الگوی جدیدی برای جهان اسلام بیافرینند."

قاریان قرآن سفیران قرآنی هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین "محمدی گلپایگانی" رئیس دفتر مقام معظم رهبری هم در مراسم افتتاحیه سی امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه این مسابقات فرصتی است تا شرکت کنندگان با حقایق و وقایع موجود در جمهوری اسلامی آشنا شوند، اظهار کرد: شما می‌توانید سفیری برای کشور خودتان باشید و وقایع و حقایق را که در کشور ما مشاهده می‌کنید بازگو کنید.

وی متذکر شد: امروز جمهوری اسلامی ایران کشوری است که حاکمش قرآن مجید است و احکام اسلامی در آن جریان دارد و تنها کشوری است که به تمام معنا بر اساس تعالیم قرآن و اهل بیت (ع) زندگی می کند و حکومتش، مردمش و همه رجال سیاسی‌اش هدفشان این است که قرآن حاکم باشد.

همایش بانوان قرآنی

در کنار سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن چهارمین همایش تجلیل از بانوان قرآنی هم برگزار شد. تجلیل از مادر شهیدان سجادیان و جوادنیا و دعوت هدفمند از جامعه قرآنی با برقراری تماس با 120 موسسه قرآنی از ویژگی های این دوره بود.

همچنین بیش از دو هزار بانوی فعال موسسات قرآنی در روز همایش(12خرداد) در سالن اجلاس حضور یافتند.

در همایش تجلیل از بانوان قرآنی از 14 بانوی فعال قرآنی از میان 300 چهره قرآنی تجلیل شد "معصومه فرزانه "دبیر چهارمین همایش که روز 12 خرداد در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: با مکاتباتی که با موسسات و دستگاه‌های قرآنی داشتیم نزدیک به 300 نفر از بانوان نخبه قرآنی را شناسایی کردیم.

تجلیل از برترین‌های قرآنی بانوان

اکرم جمشیدیان(اصفهان) تهیه نرم افزار گل واژه وحی ،طراحی سایت قرآنی، تالیف 5کتاب

زهرا میر شفیعی(اصفهان) حافظ کل،پژوهشگر قرآنی،عضو خانواده ایثارگران

فاطمه شیرزای (اصفهان) واقف جهت دانشگاه علوم قرآنی

فاطمه ارفع(تهران) پژوهشگر حوزه علوم قرآن کریم

نجمه شبانی(تهران) حافظ کل قرآن،مدرس دانشگاه

معصومه آگاهی(تهران) رتبه برتر المپیاد معارف قرآنی و مولف 8 عنوان مقاله قرآنی

زهره اخوان(تهران) نفر اول المپیاد علمی دانشجویی و دارنده مدال طلا

شهناز عابدینی (اصفهان) حافظ کل و داور کشوری قرآن

شهربانو سرشار(اصفهان) حافظ قرآن و عضو خانواده ایثارگران

زینب تهرانی مقدم(تهران)حافظ کل قرآن و فرزند شهید

مرضیه بیگم سیاهپوش(قزوین) پژوهشگرقرانی و پزشک

زهرا عاشوری(قم) حافظ قرآن

سیده کلثوم حسینی (مازندران) حافظ کل قرآن ، مربی تکواندو

مهری کریمی صدر(سیستان و بلوچستان) پژوهشگر و داور مسابقات قرآنی

اعظم محمدی(عسلویه)حافظ کل قرآن و نفر اول مسابقات بین المللی اردن

مریم شاهرخی(کرمان) واقف موقوفه قرآنی

اعظم الوندی(تهران) داور بین المللی عضو خانواده ایثارگر

فرخنده کریم زاده(اصفهان)قاری و داور بین المللی قرآن

نهله قروی(تهران)قاری قرآن ، استاد دانشگاه و مولف مقالات قرآنی

مرضیه یزدی(همدان)قاری قرآن ، عضو خانواده قرآنی و پژوهشگر

فاطمه حسینی علایی(تهران)حافظ کل قرآن،روشندل،استاد دانشگاه

زهرا آقا محمدی شیرازی (تهران)مولف کتاب و مقاله های قرآنی و مترجم زبان انگلیسی

امینه الزهرا دانشمندی(تهران)حافظ قرآن،حافظ کل قرآن و خطاط

زهرا گیلانی (گیلان) واقف مکتب الزهرا

حجت الاسلام محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با حضور در این مراسم طی سخنانی خاطرنشان کرد: تجلیل از برترین بانوان قرآنی از اتفاقاتی است که تنها در مسابقات قرآنی کشور ما دیده می شود و در مسابقات قرآنی سایر کشورها به هیچ عنوان به این موضوع توجه نشده است.

هفتمین همایش بین‌المللی پژوهش های قرآنی

برگزاری همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی و شرکت پژوهشگران داخلی و خارجی در نشست‌های علمی با هدف تعامل، همفکری و استفاده از آراء و نظریات دیگر پژوهشگران، افق‌های روشنی را در پیش روی محققان در سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گشود و در این همایش همچنین از برگزیدگان هفتمین همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی در سالن اجلاس در روز 16 خرداد تجلیل شد.

در این همایش هم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و دکتر عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم درباره مباحث علمی و قرآنی به ایراد سخن پرداختند.

تجلیل از پژوهشگران برتر

در هفتمین همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی از پنج پژوهشگرصاحب مقاله برتر تجلیل شد که اسامی پژوهشگر برتر به این شرح است:

1- یحیی میر حسینی با ارائه مقاله‌ای با عنوان نقدهای قرآن کریم بر بنیادهای مشترک سبک زندگی

2- دکتر سید عبدالله اصفهانی و دکتر محمود ابوترابی با ارائه مقاله جستاری بر تنوع گرایی در سبک زندگی اسلامی

3- دکتر حمید ملکان و راضیه علی اکبری با مقاله مبانی سبک زندگی اسلامی

4- علی الفرحان عبدالله الفکیکی با مقاله الفساد الاداری و المالی و مکافحته من منظور الاسلامی

5- ناظم مجبل فالح رعد مزاحم فنجان با مقاله القرآن الکریم و الثقافه العلیا فی المجتمع الاسلامی

هفتمین همایش پژوهش‌های قرآنی در حالی به کار خود پایان داد که در مجموع از 16 نویسنده مقاله برتر علمی از نویسندگان ایرانی و جهان اسلام تجلیل شدند.

عرصه آثار قرآنی در نمایشگاه جنبی

همزمان با برگزاری مسابقات بین المللی قرآن نمایشگاه بزرگ قرآنی، فرهنگی و هنری به همراه عرضه آثار فاخر قرآنی برگزار شد که مورد استقبال مردم و علاقه مندان و قاریان و شرکت کنندگان قرار گرفت.

عرضه قرآن کریم به چهار زبان انگلیسی، روسی، اسپانیایی و چینی، نمایش تابلو فرش‌های چشم نواز قرآنی، برگزاری مسابقه پیامکی و اینترنتی، آموزش قرآن به گروه‌های سنی مختلف، طرح ختم قرآن هدیه به روح ملکوتی امام راحل و برگزاری ده‌ها کلاس آموزش از ویژه برنامه‌های جنبی این دوره از مسابقات بود.

قدردانی رئیس‌جمهور از سازمان اوقاف

آیین اختتامیه سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن با حضور "محمود احمدی نژاد "رئیس جمهور، "سیدمحمد حسینی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین "علی محمدی "نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر مسئولان کشوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

دکترمحمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور در مراسم سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با بیان اینکه بعثت رسول اکرم(ص) جشن همه عالم و جشن تمامی جهان است، گفت: بشریت پس از طی مراحل گوناگون به نقطه ای رسیده که ظرفیت دریافت همه حقیقت و برنامه کمال را پیدا کرد و البته شناخت، تبعیت و عشق و ایمان به رسول خاتم نیازمند بالاترین ظرفیت است. یعنی بشریت به جایی رسید که ظرفیت رسیدن به قله های بالای سعادت را پیدا کرد و اینجا بود که خداوند همه برنامه را در قالب قرآن و همه یاوری و رهبری و هدایت را در چهره رسول اکرم(ص) فرو فرستاد.

وی با تأکید بر اینکه قرآن و پیامبر یک حقیقت هستند که با هم آمده اند و از یکدیگر جدانشدنی هستند، عنوان کرد: ویژگی‌هایی که خداوند برای قرآن معرفی کرده همان‌ها را برای رسول (ص)نیز معرفی کرده است؛ قرآن از ناحیه خداوند است و پیامبر اکرم(ص) نیز از ناحیه خداوند است و قرآن براساس حق است و پیامبر اکرم(ص) نیز براساس حق و میزان است.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود از سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوران مسابقات قرآن، قاریان و حافظان و تمام کسانی که در برگزاری سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم تلاش داشته‌اند تشکر و قدردانی کرد.

فاتحان سکوی سی امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

آیین اختتامیه سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور جمعه 17 خرداد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

وحید وکیلی و هاشم سلطانی‌نژاد به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در رشته‌های قرائت و حفظ قرآن کریم در این رویداد مهم قرآنی حضور داشتند که هر دو نفر موفق به کسب مقام نخست این دوره از مسابقات شدند.

در مراسم اختتامیه نفر نخست رشته قرائت در این دوره از مسابقات به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت.

در این مراسم ضمن تجلیل از برگزیدگان این دوره مسابقات، بیانیه هیات داوران نیز قرائت شد.

با پایان رقابت‌های سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، پس از یک دوره رقابت‌های فشرده میان نمایندگان اعزامی از بیش از70 کشور جهان، برگزیدگان در دو رشته قرائت و حفظ معرفی شدند.

بر اساس رأی هیات داوران سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در بخش قرائت، وحید وکیلی از ایران به مقام نخست این رشته نایل شد.

همچنین «عبدالرحمن الکردی» از سوریه، «سعید برات‌ زاده» از آلمان،«محمد علی خسروی» از افغانستان و «حسام کریم» از عراق به ترتیب مقام‌های دوم تا پنجم این دوره از مسابقات را کسب کردند.

همچنین در رشته حفظ نیز هاشم سلطانی‌نژاد از ایران رتبه نخست این رشته را به خود اختصاص داد.

در این بخش نیز «سعیدو آدم اسحاق واکاوا» از نیجریه، «حسین عدنان عبدالرزاق» از عراق، «محمد ارشاد بن عبدالله» از مالزی و «سیدصادق احسانی» از افغانستان به ترتیب مقام‌های دوم تا پنجم این دوره از مسابقات را به دست آوردند.

نفرات نخست تا پنجم این مسابقات در هر دو رشته «حفظ» و «قرائت» یک جلد کلام‌الله مجید، لوح تقدیر، یادمان سی‌امین دوره مسابقات و به ترتیب ۴۰۰ میلیون ریال، ۳۵۰ میلیون ریال، ۳۰۰ میلیون ریال، ۲۵۰ میلیون ریال و ۲۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

همچنین در بخش پژوهش‌های قرآنی این دوره از مسابقات نیز یحیی میرحسینی از ایران رتبه نخست، سید عبدالله اصفهانی و محمود ابوترابی به طور مشترک رتبه دوم، حمید ملک‌ملکان و راضیه علی اکبری به طور مشترک رتبه سوم، «علی فرحان عبدالله الفکیکی» از انگلیس رتبه چهارم و «ناظم مجیل فاتح» و «رعد مزاحم فنجان» هر دو از عراق به طور مشترک رتبه پنجم را به دست آوردند.

دنیای اسلام تشنه حقایق قرآنی

سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با دیدار شرکت کنندگان با رهبر معظم انقلاب اسلامی به پایان راه رسید.

در این مراسم پرشکوه نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، گزارشی آماری از فعالیت‌های قرآنی انجام شده طی یک سال گذشته توسط سازمان اوقاف و امور خیریه را ارائه و مراحل برگزاری مسابقات قرآن را از شهرستانی تا کشوری و بین‌المللی تشریح کرد.

حجت‌الاسلام محمدی پس از این که گزارش کوتاهی از نحوه برگزاری سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و حضور بیش از 70 کشور از پنج قاره جهان در این دوره از مسابقات ارائه کرد، از رهبر معظم انقلاب اسلامی تقاضا کرد تا جمع حاضر قرآنی را با بیانات ارزشمند شان بهره‌مند سازند.

مقام معظم رهبری در آغاز بیانات خود با تأکید بر لزوم انس و آشنایی بیشتر مسلمانان با قرآن و معارف سعادت‌بخش و عزت‌آفرین آن فرمودند: یکی از خطاب‌های قرآنی به مسلمانان، اتحاد حول ریسمان الهی و متفرق نشدن است که در مقابل آن، آموزش و روش استعماری قرار دارد که ایجاد اختلاف میان امت اسلامی و تشدید تعصب‌های مذهبی، دستور کار آن است.

ایشان با اشاره به این که دنیای اسلام امروز تشنه حقایق قرآنی است، افزودند: برخلاف گذشته که برجستگان دنیای اسلام برای رساندن صدای آزادی‌خواهی خود شعارهای سوسیالیستی و کمونیستی سر می‌دادند، امروز از شرق تا غرب دنیای اسلام اگر کسانی بخواهند شعار عدالت، استقلال، آزادی و عزت را فریاد کنند شعارهای قرآنی را سر می‌دهند.

امام خامنه‌ای برگزاری جلسات و مسابقات قرآنی را وسیله‌ای برای نزدیک شدن بیشتر به حقیقت و روح قرآن کریم دانستند و خاطرنشان کردند: فراگرفتن معارف قرآنی زمینه‌ای برای رسیدن به سلامت، امنیت و عزت و سامان یافتن زندگی مسلمانان در سایه تعالیم قرآن است.

قدردانی مجلس شورای اسلامی از سازمان اوقاف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از پایان با شکوه سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن با صدور بیانیه‌ای از دست اندرکاران این دوره از مسابقات تقدیر و تشکر کردند.

154 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه خود از زحمات و اهتمام سازمان اوقاف و امور خیریه و دست اندرکاران قرآنی در برگزاری هر چه بهتر سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن تشکر و قدردانی کردند.

سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی؛ مظهر حماسه قرآنی

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، یکی از دستاوردهای مهم فرهنگی جمهوری اسلامی است که به برکت قرآن، امام راحل انقلاب اسلامی و خون شهدا و عنایات و توجهات خاص مقام معظم رهبری تاکنون 31 دوره برگزار شده و جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها در بین کشورهای اسلامی موفق شده است، یکی از جامع‌ترین وموفق‌ترین مسابقات بین المللی قرآن کریم را در جهان اسلام برگزار کند.

سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویدادقرآنی جهان اسلام در دو رشته (حفظ و قرائت) همزمان با شب مبعث پیامبر اکرم (ص) با حضور مسئولان لشگری و کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علماء، قرآن پژوهان، نخبگان و فرهیختگان قرآنی و شرکت کنندگان بیش از 71 کشور جهان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افتتاح شد.

تعداد کشورهایی که برای حضور در سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعلام آمادگی کردند 75 کشور بود که از این تعداد 71 کشور موفق به دریافت تأییدیه فنی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شدند.

قرآن قانون اساسی مسلمین

سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بعد از ظهر روز دوشنبه 5 خرداد 1393تا 12 خرداد ماه با حضور مسئولان کشوری، لشکری، علما، فرهیختگان، و نخبگان قرآنی و نمایندگان بیش از 71 کشور جهان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

مراسم گشایش این دوره ازمسابقات با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و حجت‌الاسلام و المسلمین«علی محمدی» نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه برگزار شد. در این مراسم پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، وحید وکیلی رتبه اول سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم آیاتی از کتاب الهی را تلاوت کرد. بر اساس این گزارش اجرای ابتهال توسط سید کریم موسوی مبتهل ممتاز کشور از دیگر برنامه های این مراسم بود.

* قرآن دریایی عظیم

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اوصاف متقین و حاملان قرآن گفت: باید نگاه ایمانی و قرآنی را در همه زمینه‌ها و زوایای زندگیمان متجلی کنیم.

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه در آیین افتتاحیه سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خاطرنشان کرد: عظمت قرآن کریم با توجه به آیات، روایات و احادیث به جا مانده از امامان و پیامبر اکرم(ص) روشن و در خود قرآن کریم به این عظمت و جایگاه اشاره شده است.

وی افزود: بر اساس آیات، قرآن بهترین کلام و گفتار است و اگر بر کوه‌ها نازل شود آنها را می‌شکافد.

رئیس قوه قضائیه افزود: بر اساس تعبیر مولایمان حضرت علی(ع) قرآن دریایی عظیم است که عمق معنای آن مشخص نیست و بر اساس عظمت قرآن، عظمت حاملان آن هم روشن می‌شود.

آملی لاریجانی گفت: بر اساس حدیث نبوی اشراف امت پیامبر حاملان قرآن هستند و جزء اصحاب شب به حساب می‌آیند.

رئیس قوه قضائیه گفت: قرآن یک حقیقت چند وجهی و دارای مدارج مختلف است که یکی از مراتب آن همین الفاظی است که خوانده شده و کتابت می‌شود.

وی گفت: مرتبه دیگر معانی قرآن بوده و مرتبه سوم لایه‌های عمیقی است که از در کنار هم گذاشتن آیات و جمع کردن آنها به دست می‌آید.

* نگاه ما در همه مراتب، قرآنی باید باشد

وی یادآورشد: حاملان قرآن از درجه بالایی برخوردار هستند به گونه‌ای که در حدیثی آمده اگر در خانه‌ای قرآن خوانده شود، نور آن خانه برای اهل آسمان‌ها همانند درخشش ستارگان برای اهل زمین خواهد بود.

وی به تفسیری منسوب به امام حسن عسگری(ع) اشاره کرد و گفت: بر اساس گفته ایشان در آیات قرآن خیراتی وجود دارد که بهتر از آن در هیچ کجا نیست.

رئیس قوه قضائیه به بخش دوم حدیث نبوی قرائت شده اشاره کرد و گفت: قرآن اشرف امت رسول را شب‌ زنده‌داران معرفی می‌کند و در اوصاف متقین آمده است که آنها کسانی هستند که بخش عمده‌ای از شب را به راز و نیاز با خداوند متعال گذرانده و در کنار آن به قرائت قرآن می‌پردازند.

آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنرانی خود به ضرورت تغییر نگاه اشاره کرد و گفت: نگاه ما در همه مراتب زندگی باید نگاهی قرآنی باشد.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر این که باید نگاه توحیدی و ایمانی را در زندگیمان پیاده کنیم،‌ گفت:‌ ما در همه احوال چه در بیداری و چه در خواب باید به قرآن توجه کرده و از همه مهمتر بدانیم که این قرآن از جانب چه کسی نازل شده است.

* مسابقات بین المللی قرآن دستاورد بزرگ فرهنگی کشور است

حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیزدر این مراسم گزارشی از روند دعوت از قاریان و حافظان جهان و فرآیند برگزاری این دوره از مسابقات ارائه کرد.

محمدی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دوره‌های گذشته مسابقات بین‌المللی قرآن کریم یادآور شد: قرآن کریم، کتاب زندگی و حیات بخش انسان و قانون اساسی مسلمین است و خداوند متعال این نعمت الهی را به انسان عرضه کرده است تا به آن عمل کند و به عزت و شرف دنیا و آخرت نائل شود.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف با اشاره به نامگذاری سال93از سوی مقام معظم رهبری به نام«اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»گفت: مسابقات بین المللی قرآن کریم یکی از برنامه‌ها و دستاوردهای بزرگ فرهنگی کشور است که باید با عزم ملی و مدیریت جهادی برگزار شود.

محمدی اظهار کرد: کار برای قرآن، این کتاب با عظمت الهی باید با اخلاص و نیت قرب الی الله باشد و در این امر تعریف و تمجید و یا توبیخ و بازخواست نباید تاثیرگذار باشد، زیرا این امور در محضر خداوند صورت می‌گیرد و ارج و پاداش خواهد داشت.

* توجه به ظرفیت قرآنی مردم

وی استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و جلب مشارکت جامعه قرآنی را هنر ستاد برگزاری مسابقات بین المللی قرآن دانست و گفت: هنر جمهوری اسلامی بهره گیری از ظرفیت مردم در برنامه‌های مختلف است و مقام معظم رهبری نیز فرمودند هر زمان امور کشور به مردم واگذار شده، موفقیت‌های بسیاری بدست آمده و در مسابقات بین المللی قرآن نیز باید از ظرفیت مردم و علاقه مندان قرآن بهره گرفت.

محمدی با بیان اینکه در دعوت از حفاظ و قاریان دیگر کشورها، افراد قوی، برتر، شایسته در شأن مسابقات بین المللی در اولویت قرار دارند، تصریح کرد: مسابقات بین المللی قرآن یکی از ابتکارات جمهوری اسلامی است و در صورت مدیریت و مراقبت به فرصت تبدیل می‌شود و یکی از این مراقبت‌ها، جلوگیری از حاشیه سازی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از مسابقات است.

رئیس سازمان اوقاف، انقلاب اسلامی را برگفته از قرآن دانست و افزود: در قالب مسابقات بین المللی قرآن باید بخشی از فرهنگ انقلاب به مردم و متسابقان ارائه شود و استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از قرآن است، به متسابقان ارائه شود و وحدت و همدلی و هماهنگی میان مردم و مسئولان قرآنی مورد تاکید قرار گیرد.

رئیس ستاد عالی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه باید با استفاده از آیات قرآن، بخشی از فرهنگ انقلاب اسلامی را به مردم و متسابقان عرضه کرد، گفت: برای این مهم باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد تا مانع از طرح برخی مسائل اختلافی شود و در این زمینه می‌توان از فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی (ره) استفاده کرد، زیرا بهترین پیام برای همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان است.

همچنین همزمان با این دوره از مسابقات بین المللی قرآن، هشتمین همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی روز شنبه 10 خرداد ماه 1393 با حضور آیت‌الله خزعلی برگزار شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم ضمن ضروری دانستن برگزاری همایش پژوهش‌های قرآنی در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری گفت: پژوهش‌های قرآنی باید معطوف به مشکلات جامعه باشد و به مرحله اجرا برسد.

حجت الاسلام محمدی نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف پژوهش را امری برای تدبر در آیات قرآن بیان کرد و گفت: سفارش به تدبر فقط به موضوعات فردی باز نمی گردد و باید انسان در مبدأ آفرینش، توحید و معاد تدبر کند.

وی با اشاره به فرمایشات امام راحل درباره اهمیت قرآن کریم گفت: امام‌خمینی(ره) می‌فرمایند: رمز موفقیت مسلمانان در تدبر در قرآن است و تربیت الهی انسان سبب موفقیت می شود.

محمدی مشکلات اسلام و مسلمانان را عمل نکردن به فرامین الهی دانست و گفت: در اغلب کشورهای اسلامی شب و روز قرآن خوانده می‌شود، اما باز هم مسلمانان این همه مشکل دارند، علت آن پرداختن به ذکر ظاهری قرآن است و به آیاتی که سرنوشت مسلمانان را رقم می‌زند توجه نمی‌شود.

رئیس سازمان اوقاف همایش پژوهش های قرآنی را مکمل مسابقات قرآن کریم بیان کرد و گفت: این برنامه مکمل مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است و ضروری است در کنار حفظ و قرائت قرآن به مفاهیم ناب قرآنی هم توجه شود.

محمدی از ضرورت برگزاری این همایش مانند مسابقات قرآن خبر داد و گفت: باید همایش پژوهش‌های قرآنی مانند مسابقات قرآن کریم در مراحل شهرستان، استان و کشور برگزار شود.

وی حل مسائل جامعه در پژوهش‌های قرآنی را از نکات مورد توجه محققان بیان کرد و گفت: باید محققان تلاش کنند در پژوهش‌های خود مسائل مختلف را حل کنند و تا مقاله به طرح و طرح هم قابلیت اجرا پیدا کند.

* بررسی 700 مقاله در همایش پژوهش‌های قرآنی

دبیر همایش بین المللی پژوهش های قرآنی از ارسال 700 مقاله به دبیرخانه همایش خبر داد و گفت: مقاله برتر 10 میلیون تومان جایزه دریافت کرد.

حجت‌الاسلام دکترمحمد اکبری طی سخنانی، قرآن کریم را معجزه ابدی پیامبر(ص) بیان کرد و گفت: قرآن تکلم الهی، معجزه ابدی،‌ جاودانه و زوال‌ناپذیر پیامبر اکرم(ص) است. قرآن تأمین‌کننده همه نیازهای مادی و معنوی آحاد انسان‌ها در همه عصرها و نسل‌ها است.

اکبری، پژوهش قرآنی را امری برای رسیدن به حقایق و لطایف قرآنی بیان کرد و گفت: پژوهش قرآنی انسان را به قرآن متصل می‌کند و یکی از امتیازات جمهوری اسلامی ایران توجه به این زمینه است، زیرا در هیچ کشوری پژوهش در کنار مسابقات برگزار نمی‌شود.

اکبری از برگزاری هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با حضور 800 شرکت‌کننده داخلی و خارجی خبر داد و گفت: در این دوره از همایش، بیش از 700 اثر علمی ارسال شده و 620 اثر داخلی و 66 اثر خارجی است که شامل مقاله، کتاب و پایان‌نامه است مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به حضور نمایندگان ده‌ها کشور در این دوره از همایش گفت: در هشتمین همایش پژوهش‌های قرآنی، نمایندگانی از کشورهای انگلیس، سوئد، عراق، یمن، بحرین، سوریه، مصر، الجزایر، لیبی، بورکینافاسو، افغانستان و برخی کشورهای دیگر حضور یافتند.

دبیر علمی همایش از حضور اساتید و کارشناسان طراز اول قرآن کریم در این دوره از همایش خبر داد و گفت: شرکت‌کنندگان همایش هشتم از سطح علمی بسیار بالایی برخوردارند که 273 نفر از آنها دارای مدرک دکترا و یا دانشجوی دکترا، 266 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، 21نفر عضو هیأت علمی و دانشیار و 91 نفر استادیار هستند.

وی از انتخاب 70 مقاله به عنوان مقاله‌های برتر همایش خبر داد و گفت:‌ در هشتمین همایش‌بین المللی پژوهشهای قرآنی 70 مقاله به منظور چاپ در کتاب مجموعه مقالات همایش انتخاب شد که از این تعداد 40 اثر به عنوان اثر برتر جوایزی دریافت کردند. همچنین 5 نفر اول همایش در روز اختتامیه مسابقات بین‌المللی از 10 تا 4 میلیون تومان جایزه دریافت کردند.

وی از عقد تفاهم‌نامه با بیش از 40 مرکز حوزوی خبر داد و گفت: به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی همایش با بیش از 40 مرکز حوزوی و دانشگاهی تفاهم‌نامه‌هایی امضاء شده است، همچنین مقالات علمی ‌همایش به بیش از 400 مرکز دانشگاهی خارجی ارسال می‌شود.

۴۰ اثر برتر هشتمین همایش پژوهش‌های قرآنی معرفی شدند

۴۰ اثر برتر در هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی معرفی شدند و از صاحبان ۵ مقاله برتر در اختتامیه مسابقات تجلیل به عمل آمد.

بر اساس این گزارش 40 پژوهش برتر در همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی برگزیده شدند که از این بین پنج مقاله به عنوان برترین آثار در اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن کریم معرفی و تجلیل شدند.

اسامی برترین پژوهش‌ها به شرح ذیل است؛

1- علی غضنفری به خاطر مقاله عوامل سقوط و انحطاط تمدن‌ها از منظر قرآن کریم از ایران

2- سوسن حسن عبدالله الفضلی به خاطر مقاله الامام علی علیه‌السلام حضارة امة از یمن

3- محمد فاکر میبدی به خاطر مقاله مولفه های تمدن اسلامی از نگاه قرآن از ایران

4- محمد حسین علی السویطی و علی خویر مطرود الحجانی به خاطر مقاله دور الإمام جعفر الصادق (علیه السلام) فی تطویر الفکر الجغرافی از عراق

5- رحیم حاصلی به خاطر مقاله فرآیند شکل‌گیری و رابطه سبک زندگی و مدنیّت اسلامی از ایران

6- محمد جانی پور و رضا سعادت نیا به خاطر مقاله آسیب شناسی عوامل ظهور تمدن نوین اسلامی از ایران

7- یحیی میرحسینی به خاطر مقاله ارتباط بعد مادی و معنوی تمدّن‌ها در پیشرفت و انحطاط جوامع از ایران

8- حمید فاضل قانع به خاطر مقاله درآمدی بر ظرفیت های تمدنی آموزه‌های قرآن کریم از ایران

9- محمدرضا مطر به خاطر مقاله شجر الشریفی مبادئ وأُسسُ الحضارةِ الإسلامیّةِ من منظارِ القرآنِ الکریمِ وتطبیقاتها عند الإمام علیّ (ع) از عراق

10- زهرا قاسم‌نژاد و زهره پورکبیریان به خاطر مقاله نقش روایات در شکوفایی تمدن نوین اسلامی از ایران

11- سید احمد میریان و بنفشه مفیدی به خاطر مقاله نقش و جایگاه حقوق شهروندی در حاکمیت مبتنی بر تمدن اسلامی از منظر قرآن از

12- سمیه حسنعلیان به خاطر مقاله إستراتیجیات إحیاء الحضارة الإسلامیة فی ضوء القرآن الکریم و معارفه از ایران

13- غفار شاهدی به خاطر مقاله مبانی نظری فرهنگ و تمدن اسلامی از منظر قرآن کریم از ایران

14- سهراب مروتی و فرشته دارابی به خاطر مقاله مبانی نظری تمدن اسلامی با رویکردی بر قرآن و حدیث از ایران

15- محمّد هادی فلاح‌زاده و راضیه علی‌اکبری به خاطر مقاله نقش وحدت در تحقق تمدن اسلامی با تأکید بر آموزه های قرآن کریم از ایران

16- نبیل الیعقوبی به خاطر مقاله الخطاب القرآنی وأثره فی بناء الحضارة الإسلامیة از عراق

17- مهدی اکبرنژاد و نرگس شکربیگی به خاطر مقاله تحجر، قشری نگری و تأثیر آن بر تمدن اسلامی در قرآن و حدیث از ایران

18- خالد غفوری به خاطر مقاله اُطروحة جدیدة حول إمکانیة الإفادة من المنهج التجربی فی تطویر العلوم الإسلامیة والإنسانیة از عراق

19- دکتر مهدیه سادات خشوعی به خاطر مقاله راهکارهای ایجاد دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی: عامل احیاء و تقویت تمدن اسلامی از ایران

20- محمد علی معمارزاده به خاطر مقاله مؤلفه های تمدن مهدوی: تحلیلی از مدینه فاضله دینی از ایران

21- حمید محمدی‌راد و حمیده شفیعی به خاطر مقاله موانع بازگشت به آموزه‌های اصیل قرآنی در تحقق تمدن اسلامی از ایران

22- علی محمد میرجلیلی، اصغر کریمی رکن آبادی و سمیه یوسفی به خاطر مقاله شاخصه‌های اقتصادی تمدن اسلامی با بهره گیری از آموزه‌های قرآنی از ایران

23- عباس تقویان و خدیجه نقیئی به خاطر مقاله پایه ریزی تمدن مهدوی با بررسی آیات و روایات ایران 24 هادی یعقوب‌زاده بررسی نقش و جایگاه قرآن کریم در پایه‌ریزی تمدن صدر اسلام از ایران

24- هادی یعقوب زاده به خاطر مقاله بررسی نقش و جایگاه قرآن کریم در پایه‌ریزی تمدن صدر اسلام از ایران

25- حامد مصطفوی‌فرد به خاطر مقاله طبقه بندی علوم مبتنی بر غایت تمدن دینی از ایران

26- پیمان صالحی به خاطر مقاله مبانی و الزامات احیای تمدّن اسلامی از منظر قرآن کریم (با تکیه بر نقش انقلاب اسلامی ایران در مقابل مواضع تخریبی غرب) از ایران

27- مهدی نظری به خاطر مقاله مدارای پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم با مخالفان و تأثیر آن بر تمدن اسلامی از ایران

28- مهسا شهابی و مهدی اکبرنژاد به خاطر مقاله تحلیل و بررسی مبانی تمدن اسلامی از ایران

29- راضیه میرزائی قلم خانی به خاطر مقاله شاخصه‌های اقتصاد تمدن اسلامی با بهره گیری از آموزه‌های قرآنی از ایران

30- حامد پوررستمی به خاطر مقاله دین و تمدن‌سازی با تکیه بر آموزه‌های اسلامی از ایران

31- راضیه شیرینی به خاطر مقاله تمدن مهدوی، تمدن نوین اسلامی از ایران

32- بی‌بی حکیمه حسینی و محسن دیمه کار به خاطر مقاله بایسته‏های تمدن سازی تربیت محور از منظر قرآن کریم (با تکیه بر تفسیر المیزان) از ایران

33- محمدرضا موسوی ‌شوشتر، محمد برادران‌علاف و احمد ذوالفقاری به خاطر مقاله عوامل انحطاط تمدن‌ها از منظر قرآن کریم با محوریّت « ترک امر به معروف و نهی از منکر» از ایران

34- ابراهیم فلاح و سید عبدالله اصفهانی به خاطر مقاله نقش امام علی علیه‌السلام در شکل گیری و توسعه نرم افزاری تمدن اسلامی از ایران

35- سیده فاطمه احمدی و جمال فرزندوحی به خاطر مقاله شاخصه‌ های تمدن اسلامی در قرآن و حدیث از ایران

36- جمال فرزندوحی، فاطمه کریمی و معصومه چهری به خاطر مقاله شاخصه‌های تمدن‌های پسندیده و مذموم در قرآن از ایران

37- سعیده غروی، زهرا عابدی و زهرا شکری به خاطر مقاله شاخصه‌های تمدن اسلامی از منظر قرآن کریم از ایران

38- ابوالفضل حُری به خاطر مقاله انسان به مثابه «حیّ متألّه» در تمدن اسلامی (بررسی سبک زندگی در پرتو صورت و سیرت انسان در قرآن) از ایران

39- عبدالهاشم میرزااف به خاطر مقاله عوامل و زمینه‌های شکوفایی تمدن نوین اسلامی از منظر قرآن از تاجکستان

40- مهدی عبدالهی‌پور و سید حسین حسینی بجدنی به خاطر مقاله جستاری در اثر بخش مولفه‌های فرهنگی بر شکل‌گیری و ماندگاری تمدن اسلامی از ایران

* وزیر ارشاد: وحدت ملل مسلمان در سایه قرآن کریم تجلی پیدا می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن کریم را محور وحدت عنوان کرد و گفت: امید است مسابقات قرآن ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی خود را در همه عرصه‌ها خصوصا در مسیر ترویج تلاوت آشکار کند.

طی مراسمی در حاشیه سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از نفرات برتر، طرح تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شد.

بنا بر این گزارش در این مراسم جنتی طی سخنانی با اشاره به فواید انس با قرآن گفت: کلام وحی اصیل‌ترین منبع شناخت حقیقت است و انس با قرآن سبب تعمیق معنا در زندگی می‌شود از این رو امام علی (ع) قرآن را حلال مشکلات مادی و معنوی می‌داند و در وصف آن می‌فرماید: قرآن دوای درد و راه‌حل مشکلات و تنها راه سامان بخشیدن به امور شما است.

وی ترویج قرآن کریم را مهم‌ترین رکن سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) بیان کرد و افزود: اگر به مطالعه سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) بپردازیم می‌فهمیم رسالت تبلیغ از مهم‌ترین ارکان سیره این بزرگان است و از این رو ترویج کتاب خدا از مهمترین وظایف جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

جنتی، مبعث پیامبر(ص) را عید انفتاح انسانیت بیان کرد و گفت: ره‌آورد مبعث عطیه الهی به بشریت است که آن رسالت پیامبر(ص) است که امسال با خردادماه مقارن شده، خردادماه یادآور قیام ملت ایران است که به تبعیت از بعثت پیامبر(ص) انجام داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر حاضر را دوران بازگشت به کلام وحی بیان کرد و گفت: وحدت ملل اسلامی در سایه قرآن کریم تجلی پیدا می‌کند. قرآن کتاب آسمانی است که اتحاد امت از نعمت های آن است که از طریق قرآن به بشریت عنایت شده است.

جنتی با اشاره به اینکه مسلمانان می‌توانند با محوریت قرآن اتحاد را تقویت کنند، گفت: مسلمانان جهان می‌توانند بر پایه اعتدال با حفظ تفاوت‌های مذهبی اتحاد اسلامی را تقویت کنند و راه رسیدن به این هدف عمل به مصالح اسلام و مسلمین است، همچنین قرآن کریم همواره پیامدهای مثبت اتحاد را به ما بازگو کرده و درباره دوری از وحدت هشدار می‌دهد.

وزیر ارشاد با اشاره به وجود دوای همه دردهای زندگی در قرآن کریم گفت: قرآن کتاب زندگی شرافتمندانه در دنیا و آخرت است. احکام اجتماعی آن در همه زمینه‌ها از جمله رفتار با پدر و مادر، معاشرت، مقابله با بدگویی و ریاکاری، مقابله با نقض عهد و پیمان‌شکنی در آن بیان شد است، همچنین در قرآن به میانه‌روی، توصیه به تقوا، صداقت و توجه به معاد در آیات متعددی سفارش شده است.

وی با اشاره به انس با قرآن در جمهوری اسلامی ایران گفت: به برکت جمهوری اسلامی ایران انس با قرآن در میان اقشار مختلف شکل گرفته و قاریان در همه محافل دیده می‌شوند و حافظان قرآن هم رو به افزایش هستند. امید است این مسابقات که 30 سال در راستای ترویج فرهنگ قرآنی گام برداشته بتواند ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی خود را در همه عرصه‌ها خصوصا در مسیر ترویج تلاوت آشکار کند.

14 حافظ طرح تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف تجلیل شدند

14 حافظ قرآن طرح تربیت حافظان سازمان اوقاف با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تجلیل شدند.

بنا بر این گزارش در این برنامه که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد از 14 نفر از برترین حافظان قرآن که طی سال گذشته در طرح سازمان اوقاف به حفظ قرآن کریم پرداخته‌اند تجلیل به عمل آمد.

این طرح سال 1391 با دستورنماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف آغاز شد و قرار است طی آن یک میلیون حافظ قرآن کریم تربیت شود.

پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی» با تقدیر از 14 بانوی فرهیخته برگزار شد

همزمان با دومین روز از سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی (روزچهارشنبه 7 خرداد1393 )با حضور آیت الله محمدی ری شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی و حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در سالن اجلاس سران برگزار شد.

پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی با قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط محمد مهدی بیگی نفر اول مسابقات قرآن شکوفه ها آغاز شد.

معصومه فرزانه دبیر پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی طی سخنانی در این همایش به ارائه گزارشی از روند برگزاری این مراسم پرداخت و گفت: در چند سال برگزاری این همایش دستاوردهای متعددی را به دست آورده ایم که اولین آن این بود که مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری را در حوزه مباحث قرآنی در جامعه بانوان عینیت بخشیدیم.

فرزانه خاطرنشان کرد: مشارکت و هم افزایی با مراکز و مجموعه های فعال بانوان قرآنی از جمله دستاوردهای همایش به شمار می رود و معرفی الگوهای قرآنی در عرصه های گوناگون به جامعه زنان نیزاز دیگر دستاوردهای برگزاری آن محسوب می شود.

وی در پایان از اجرای پروژه آسیب شناسی چالش های فراروی بانوان فعال قرآنی خبر داد و گفت: این اطلاعات در اختیار بانوان فعال قرآنی و موسسات قرآنی قرار می گیرد.

دبیر پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی تصریح کرد:ما محصولات علمی مختلفی در طی چند سال گذشته داشتیم که از جمله چاپ سه کتاب است که در دسترس علاقه مندان قرار گرفته و ان شاء الله سه کتاب دیگر در آینده منتشر خواهد شد.

در ادامه این مراسم حجت اسلام الهی زاده مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پیرامون تدبر در قرآن به سخنرانی پرداخت و گفت: فرق ترجمه و تدبر این است که در ترجمه آیه را در نظر داریم و بعد از ملاحظه ترجمه ها متوجه می شویم آیات و عبارات بعضا بریده بریده است که یک فهم منسجمی از متن را در اختیار ما قرار نمی دهد لذا تدبر از ترجمه یک درجه بالاتر است که همانا دستیابی به فهم مسنجم لایه اول معنای قرآن است.

وی با اشاره به تفاوت تفسیر با تدبر افزود: در تفسیر علاوه بر لایه اول، لایه های دوم معنا، معنا را و ظهر و بطن قرآن و بعد تطبیق و مراحل دیگر را در دل خود دارد اما تدبر در همان حد خواندن و فهمیدن و خواندن و فهماندن است و تدبر در قرآن بر اساس آیات الهی یک وظیفه همگانی برای مسلمانان به شمار می رود. برای روشن شدن رابطه تدبر و تفسیر باید بگویم تدبر شنا بر روی بحر قرآن است اما تفسیر قواصی در اعماق اقیانوس قرآن است.

* هر مفسری باید مسیر تدبر را بگذراند

الهی‌زاده تاکید کرد: برای تدبر در قرآن گام هایی تعریف شده که همه آنها با قرائت قرآن همراه است. در واقع روش تدبر، تکرر در قرائت است. مسلما با یک بار قرآن خواندن آن معنای منسجم را متوجه نمی شویم اما با چند بار خواندن ذهن باز شده و کلمات قبل و بعد به ما کمک می کند تا فهم منسجمی از متن داشته باشیم. تدبر در قرآن متمرکز بر نص و ظاهر قرآن است و آنچه فراتر از این باشد، به حیطه تفسیر سپرده می شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون تدبر در قرآن یادآور شد: تدبر روشمند و قانونمند است و نه سلیقه‌ای و ذوقی و ما امیدواریم روزی فرا رسد که آحاد مسلمانان و حتی آحاد اسنان ها در حد تدبر با قرآن آشنا شوند. منتها شروع این امر از ام القرای اسلامی و پیشتازی آن از ملت ایران باید صورت گیرد.

این پژوهشگر قرآنی بر ضرورت تربیت قرآنی تاکید کرد و گفت: روش های تربیتی سه گونه است و باید ببینیم از این سه، کدام مورد تاکید قرآن می‌باشد. روش اول روش معلمان اخلاق است که مخاطبان خود را به فضایل اخلاقی دعوت کرده و از رذایل اخلاقی بر حذر می دارند. روش دوم روش خطبا و وعاظ است که متاثر از تعالیم دینی است و مردم را تشویق به تحصیل فضائل اخلاقی با بیان صواب های اخروی می کنند و یا مردم را از رذایل اخلاقی با بیان خطرات و عذاب‌های اخروی بر حذر می دارند

وی اضافه کرد: اما روش سوم در تربیت این است که برای تحصیل فضائل تاکید بر ام الفضایل و ام الکمالات می‌شود که همانا توحید است و برای اجتناب از رذایل نسبت به ام الرذایل و ام المفاسد هشدار داده می شود که ام المفاسد شرک است که این روش ویژه قرآن است.

پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: اگر تربیت ما قرآنی باشد باید در امر تربیت بر توحید تکیه کنیم و از شرک دوری بجوییم حتی اکتفا به امر توحید هم کافی نیست و اجتناب از شرک ضروری است و اگر از شرک دوری نداشته باشیم به نفاق کشیده می شویم.

الهی‌زاده خاطرنشان کرد: مربی باید شکل گیری شاخص و نتیجه کار تربیتی اش به توحید توجه کند روایتی نقل شده که گریه های معمول بچه ها نگران کننده نیست چون گریه چهار ماه اول اعتراف به وحدانیت پرروردگار است و چهار ماه دوم صلوات بر محمد و آل محمد (ص) است و چهار ماه سوم دعا در حق پدر و مادر است.

وی با اشاره به حدیث نبوی مبنی بر سه دوره تربیتی هفت ساله تاکید کرد: اگر می‌خواهیم تربیت توحیدی و قرآنی داشته باشیم باید رضای الهی را در نظر بگیریم. براساس حدیثی از حضرت رسول کودک در هفت سال اول به مثابه امیر است که در این دوره توحید را می‌آموزد و در هفت ساله دوم عبد است که روحیه عبودیت در او پرورش می‌یابد و در هفت ساله سوم به عنوان وزیر نحوه تعامل اجتماعی را می آمورد.

این پژوهشگر قرآنی یادآورشد: من در اینجا همه مربیان و معلمان را دعوت می‌کنم که در کنار تدبر در قران در امر تربیت به سمت تربیت توحیدی و فطری حرکت کنند چون استکبار جهانی با قوای نفسانی انسان‌ها، جبهه‌هایی را در مقابل تربیت دینی ما قرار داده است که تنها می‌توان با تربیت قرآنی در مقابل آن ایستادگی کرد.

* تجلیل از 14بانوی فعال قرآنی

همچنین در این همایش از 14 بانوی فعال قرآنی به نام های زهره سلطان الکتابی (قم) مادر خانواده قرآنی دارای 2 فرزند حافظ قرآن، فتحیه فتاحی زاده (تهران) دکترای علوم قرآن و حدیث و طلبه، هیأت علمی دانشگاه، عضو خانواده ایثارگران، پژوهشگر و مولف کتب متعدد قرآنی، غصون مسلمی (تهران) حافظ کل قرآن، مدرس فعال در رشته حفظ و خادم القرآن الکریم، مولف و داور قرآن، عاطفه حیرت (اصفهان) حافظ کل قرآن، دکترای مشاوره خانواده و رتبه برتر دانشگاه و محقق و پژوهشگر در زمینه روانشناسی دینی، رقیه مجیدی (کرمان) خواهر یک شهید و یک آزاده، واقف قرآنی، مدیر قرآنی، پژوهشگر و مربی هنرهای قرآنی، معصومه امیراینانلو (تهران) عضو هیأت علمی دانشگاه، پژوهشگر، هنرمند و صاحب آثار نقاشی و خطاطی قرآنی، مریم سعیدی (مرکزی) حافظ کل قرآن، رتبه برتر مسابقات کشوری ، داور کشوری، کارشناس ارشد علوم قرآن، مدیر قرآنی و مدرس قرآن، سمیه مروتی (تهران) حافظ کل قرآن، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، فرزند جانباز و آزاده تهیه کننده برنامه های قرآنی در رسانه ملی، سیمیندخت بهزادپور (تهران) مبلغ فعال فرهنگی قرآنی، پژوهشگر و مولف کتب متعدد، مدیر، نسرین نافذ کلام (تهران) داور پیشکسوت مسابقات قرآن، مدرس و استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآنی و صاحب مقالات متعدد در زمینه‌های علوم قرآن، منیژه زمانی (تهران) فعال در عرصه اطلاع‌ر سانی قرآنی و فعالیت دینی در فضای مجازی، حافظ و مربی قرآن، صدیقه ذبیحی (اصفهان) واقف با نیت مسجد و دارلقرآن الکریم، معلم قرآن، گل افشان نوروزی (فارس) حافظ قرآن، مادر خانواده قرآنی و دارای سه فرزند حافظ کل قرآن و سمیه حاج علی (تهران) قاری قرآن، کارشناس ارشد علوم قرآن کریم، رتبه دار مسابقات قرآن در سطح کشوری و بین‌المللی و مدرس قرآن تجلیل شد.

* پایان مسابقات سی و یکم، آغاز فصلی دیگر

مراسم اختتامیه این دوره با حضور دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌ الاسلام و المسلمین ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌ الاسلام و المسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف، سردار پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار زاده‌ کمند جانشین فرمانده نیروی انتظامی، مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمع دیگری از مسئولان لشکری و کشوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

* قرآن کریم عهد و پیمان خدا با خلق است

در این مراسم رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی قرآن کریم را عهد و پیمان خدا با خلق بیان کرد و گفت:‌ قرآن عهد و پیمان خدا با خلق است حال باید چگونه از این عهد صیانت کرد. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «سزاوار است که مسلمان به عهد خود نظر افکند نظری که هم صورت ظاهری داشته باشد هم باطنی».

وی با بیان چند نکته در زمینه تأمل در آیات الهی گفت:‌ اولین نکته اینکه این عهد و پیمان باعث ذکر می‌شود و عاملی که باعث جلوگیری از نفرت می‌شود ذکر است. همچنین انسان را از ظلمات به سوی نور حرکت می‌دهد. در این عهد و پیمان شفا و رحمت است و انسان را هدایت می‌کند.

لاریجانی ممارست بر عهد و پیمان را یکی از توصیه‌های بزرگان بیان کرد و گفت:‌ توصیه شده که انسان در عهد و پیمان خود با خداوند ممارست روزانه داشته باشد. امام صادق (ع) می‌فرمایند: “کسی که قرآن را بخواند اما برای خدا خضوع نکند و دلش نرم نشود عظمت خدا را کوچک شمرده و دچار حزن آشکار شده است”.

رئیس مجلس با بیان توصیه امام صادق(ع) به قاریان قرآن گفت:‌ امام صادق(ع) سه موضوع را برای قاریان قرآن مشخص می‌کند. قلبی خاشع،‌ بدنی آسوده و مکانی خلوت. اینها عامل فهم خصوصیات عهد و پیمان است. هنگامی که قلب خاشع شود شیطان از او می‌گریزد. هنگامی که نفس خود را از تعلقات دنیا خالی کند از برکت قرآن بهره‌مند می‌شود و هنگامی که مکانی خلوت به دست آورد روح او با معانی قرآن انس می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سه دفتر در قیامت پیش روی مومنان است، گفت: در قیامت سه دفتر پیش روی مومنان است. دفتری که نعمت‌ها در آن ثبت شده، دفتری که کارهای نیک و دفتری که کارهای ناشایست در آن است. دفتر نعمت‌ها با کارهای نیک معاوضه شده و خداوند می‌گوید قرآن بخوان و بالا برو و هرگاه یک آیه بخواند یک درجه بالا می‌رود. خداوند نوید داده که دستان مؤمن را از رحمت پر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تدبر در آیات الهی گفت: در سنت ما چیزی بالاتر از تدبر در آیات الهی مورد توجه نیست و همه مقدمات ظرفی است که باید تأمل و تدبر در قرآن در آن قرار گیرد. عهد و پیمانی که خداوند یاد می‌کند بطنش با تأمل در قرآن حاصل می‌شود

مراسم اهدای جوایز نفرات برگزیده این دوره از مسابقات با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولان ومدیران ارشد نظام، حجت ‌الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و شرکت کنندگان در این مسابقات در سالن اجلاس سران برگزار شد. اسامی نفرات برگزیده این دوره از مسابقات که با داوری 10 داور خارجی از کشورهای مسلمان و 5 داور ایرانی برگزار شد ، بدین شرح است:

برگزیدگان رشته قرائت:

1- جعفر فردی ازایران، یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 600 میلیون ریال

2- محمد عسگرازفیلیپین، یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 500 میلیون ریال

3- محمود محمد یوسف ابراهیم ازمصر،یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 400 میلیون ریال

4- سید ثمرالدین صمداف تاجیکستان، یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 350 میلیون ریال

5- محمد رمضان عیدی بینده ازتانزانیا، یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 300 میلیون ریال

برگزیدگان رشته حفظ :

1- بهزاد هژبری ازایران، یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 600 میلیون ریال

2- عبدالقادر عبدالعزیز احمد عبدالعزیز از مصر، یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 500 میلیون ریال

3- مطیع الله مطمئن ازافغانستان، یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 400 میلیون ریال

4- محمد لطفی سلیمان ازاندونزی یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 350 میلیون ریال

5- هارون مامادو حسن از نیجر، یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 300 میلیون ریال

همچنین در مراسم اختتامیه سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، مقام های اول تا پنجم رشته پژوهش‌های قرآنی منتخب هشتمین همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی تجلیل شدند که اسامی آنان بدین شرح است:

1- علی غضنفری ایران ازیک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 120 میلیون ریال

2- خانم سوسن عبدالله الفضلی از یمن یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 100 میلیون ریال

3- محمد فاکر میبدی از ایران، یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 80 میلیون ریال

4- محمد حسین علی السویطی، علی خوبر مطرود الحجانی ازعراق یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 70 میلیون ریال

5- رحیم حاصلی از ایران، یک جلد کلام الله مجید، لوح تقدیر، تندیس و مبلغ 60 میلیون ریال

* بیانیه هیأت داوران سی ویکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

بیانیه هیئت داوران سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم که همزمان با مراسم اختتامیه قرائت شد به شرح ذیل است.

هیأت داوران مسابقات ضمن حضور در این رویداد بزرگ قرآنی جهان اسلام و قدردانی از رهنمود های عالمانه و قرآنی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و مسلمین نقطه نظرات خود را پیرامون این دوره از مسابقات در بیانیه ای اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است:نظم و انسجام در مدیریت فنی و همچنین سطح کیفی شرکت کنندگان و رقابت تنگاتنگ آنان در مراحل نیمه نهایی و نهایی وجه تمایز این مسابقات با دیگر مسابقات بین المللی است که موجب شگفتی و تحسین هیأت داوران نیز شده است.حضور نمایندگان نخبه قرآنی 71 کشور از 5 قاره جهان بیانگر استقبال چشمگیر مسلمانان جهان از دعوت جمهوری اسلامی ایران و نشان از اعتبار و جایگاه علمی و فنی این مسابقات در بین مسابقات دیگر کشورها می‌باشد.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: نظم و هماهنگی در اجرای دقیق برنامه ها و برگزاری سه مرحله ای مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم و همچنین نشست های توجیهی باعث ایجاد فرصتی بیشتر جهت ارائه فن و هنر قرائت متسابقین در شرایطی بدون استرس و برابر و موجب اجرای عادلانه مسابقات گردید.

تحقیق هیأت داوران این دوره با تجربه حضور در دیگر مسابقات بین المللی بر اساس موارد ذکر شده این مسابقات را بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام دانسته و از سازمان اوقاف و امور خیریه به جهت برپایی با شکوه این مراسم قدردانی نموده و مرکز تخصصی قرآنی این سازمان را شایسته تقدیر می داند.

رهبر معظم انقلاب: بزرگترین گرفتاری امروز دنیای اسلام غفلت از توطئه‌ها و خباثت دشمنان است

طبق سنت همه ساله بعد از پایان مسابقات بین‌المللی قرآن، متسابقین به همراه جامعه قرآنی کشور به دیداررهبر معظم انقلاب نائل شدند و در سالروز ولادت با سعادت امام زین العابدین علیه السلام، فضای حسینیه امام خمینی(ره) آکنده از عطر دل انگیز آیات روح بخش کلام الله مجید شد و اساتید، قاریان و حافظان برتر شرکت کننده در مسابقات قرآن، در حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، محفل نورانی انس با قرآن برپا کردند.

در این برنامه جعفر فردی، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن در رشته قرائت تحقیق و بهزاد هژبری، نفر اول رشته حفظ کل این رقابت‌ها در محضر رهبر معظم انقلاب تلاوت کردند.

متن کامل سخنان مقام معظم رهبری در این محفل معنوی و نورانی را در ادامه می خوانید..

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمدلله ربّ العالمین والصّلاة علی نبیّه و آله الطّاهرین‌

به همه‌ی حضّار محترم، برادران و خواهران عزیز و بخصوص به میهمانان جمهوری اسلامی، اساتید محترم، قرّاء محترم، حفّاظ محترم که از کشورهای اسلامیِ برادر تشریف آوردند، خوشامد عرض میکنم. همچنین از فراهم‌آورندگان این مراسم پرشکوه و پرمعنا و پربرکت - چه مدیران اوقاف و مسئولان ذی‌ربط و چه برادران و اساتید و بزرگانی که در طول این چند روز مسابقات را به بهترین وجهی اداره کردند - تشکّر می‌کنم و امیدواریم ان‌شاءالله همه‌ی شماها به برکت قرآن مأجور باشید.

زبان ما قاصر است از شکر نعمتِ اقبال به قرآن در کشور؛ بنده هروقت در خبرها یا در تلویزیون مشاهده می‌کنم که جوانان ما در سراسر کشور به قرآن اقبال دارند، از ته دل خدای متعال را شکرگزاری می‌کنم. نعمت بزرگی است؛ ما این نعمت را و عظمت آن را درک میکنیم. در دورانی دیدیم که در کشور ما حفظ قرآن و تلاوت قرآن رونقی نداشت؛ در دوران رژیم طاغوت، علاقه‌مندان به قرآن همه‌جا بودند، امّا رونق و عمومیّت و شیوعِ اقبالِ به قرآن در کشور وجود نداشت. امروز که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم به برکت جمهوری اسلامی، جوانهای ما، مردان ما، زنان ما، نوجوانان ما به قرآن علاقه و گرایش نشان می‌دهند؛ قرآن را فرامیگیرند، تلاوت قرآن را می‌آزمایند، قرآن را حفظ می‌کنند. اینها البتّه هدفهای برتر و نهایی نیست، هدف نهایی فهم قرآن و عمل به قرآن است؛ امّا اینها قدم‌های لازمِ ابتدایی است. اگر قرآن در جامعه رواج پیدا کند، رونق پیدا کند، حفظ قرآن رایج بشود، انس با قرآن در بین اقشار مختلف جامعه رواج پیدا بکند، جامعه برای عمل به قرآن نزدیک می‌شود؛ ما این را می‌خواهیم. قرآن نور است، قرآن هدایت است، قرآن بیان است، تبیان است؛ قرآن با انسان حرف میزند، با دل انسان حرف می‌زند، با باطن انسان حرف می‌زند. با قرآن باید مأنوس شد، به قرآن باید نزدیک شد، اوّلین بهره را دلِ آماده و مستعدّ انسان می‌برد؛ اگر دیدید دلتان به قرآن نزدیک است، خدا را شکر کنید؛ اگر دیدید معارف قرآنی را به‌آسانی قبول می‌کنید و در دل می‌پذیرید و تحمّل می‌کنید، بدانید که خدای متعال اراده کرده است شما را هدایت کند؛ فَمَن یُرِدِ اللهُ اَن یَهدِیَهُ یَشرَح صَدرَهُ لِلاِسلمِ وَ مَن یُرِد اَن یُضِلَّهُ یَجعَل صَدرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا کَاَنَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماء.(۱) خاصیّت قرآن این است: اگر دل شما به قرآن نزدیک شد، اگر اُنس با قرآن پیدا کردید، بدانید خدای متعال اراده کرده شما را هدایت کند و این بزرگ‌ترین نعمت الهی است.

عزیزان من! امروز دنیای اسلام دچار گرفتاری‌های بزرگی است؛ می‌بینید، می‌شنوید، اطّلاع دارید؛ بزرگ‌ترین گرفتاری دنیای اسلام این است که متوجّه توطئه و دست خبیث دشمنان خود نیست؛ این یکی از بزرگ‌ترین یا بزرگ‌ترین گرفتاری دنیای اسلام است. آن کسانی که با اسلام بدند، آن کسانی که نام اسلام آنها را میرَمانَد، آن کسانی که حاضرند به‌خاطر حفظ مطامع مادّی خود با هر دعوت حقّی مبازره کنند و بجنگند - و اسلام دعوت حقّی است که به حقّ و عدل دعوت میکند - اینها در دنیای اسلام بیکار نیستند، بخصوص بعد از پدید آمدن جمهوری اسلامی؛ بعد از آنکه در این نقطه‌ی حسّاس جغرافیای عالم، نظامی بر اساس اسلام تشکیل شد، توطئه‌ها شدید شد، پیچیده شد؛ امروز توطئه‌ها از گذشته پیچیده‌تر است؛ این را باید همه در دنیای اسلام بفهمند. ما را به‌جان هم می‌اندازند، برادران را در مقابل هم قرار میدهند؛ سیاست دشمنان اسلام این است که در کشورهای اسلامی در میان جوامع اسلامی و در امّت اسلامی برادرکشی و جنگ داخلی را به نیابت از خودشان به‌راه بیندازند؛ خودشان کنار بنشینند و شاهد این باشند که ما به جان هم افتادیم. خب، اینجا باید دشمن را شناخت، باید توطئه‌ی دشمن را فهمید، این کمبود دنیای اسلام است. در میان امّت اسلامی کسانی هستند که برای مقابله‌ی با برادران مسلمان خودشان با دشمنان اسلام دست‌به‌دست می‌دهند؛ امروز ما این را داریم؛ به شیطان نزدیک میشوند برای اینکه با برادران مسلمان خودشان بجنگند و مبارزه کنند و مقابله کنند؛ امروز کسانی هستند که حاضرند با رژیم صهیونیستی همکاری کنند، برای اینکه برادر مسلمان خودشان را به خاک بیندازند. اِنَّهُمُ اتَّخَذوا الشَّیطینَ اَولِیاءَ مِن دُونِ الله وَ یَحسَبُونَ اَنَّهُم مُهتَدُون؛(۲) با شیطان می‌سازند، دست‌به‌دست هم می‌دهند و گمان باطلشان این است که در راه هدایت دارند قدم برمی‌دارند. اینها معیارهای قرآنی است، اینها معیارهای روشنی است که قرآن در اختیار ما قرار میدهد، اینها را باید بفهمیم؛ کِی می‌توانیم بفهمیم؟ وقتی با قرآن انس داشته باشیم، وقتی دل خودمان را به‌روی قرآن باز کنیم؛ همه‌ی این مراسم مقدّمه‌ی این است.

به شما جوانان عزیز توصیه می‌کنم اُنستان را با قرآن زیاد کنید؛ آن کسانی که با قرآن ارتباط پیدا کردند، قدر این ارتباط را بدانند؛ کسانی که قرآن را حفظ کردند، قدر این حفظ قرآن را بدانند؛ این جواهر قیمتی را برای خودشان نگه دارند؛ آن کسانی که با تلاوت قرآن مأنوسند، این رشته‌ی مبارک را از دست ندهند، رها نکنند؛ آن کسانی که با قرآن مرتبطند، تدبّر در قرآن را، تدبّر در معانی قرآن را، تعمّق در مفاهیم قرآنی را، هدف خودشان قرار بدهند؛ اینها چیزهایی است که ما را قدم‌به‌قدم به قرآن نزدیک میکند. اگر با قرآن مأنوس شدیم، به قرآن نزدیک شدیم، مفاهیم قرآنی در دل ما توانست اثر بگذارد، آن‌وقت میتوانیم امیدوار باشیم که امّت اسلام عزّت وعده داده شده‌ی از سوی خدای متعال را به دست خواهد آورد: وَ للهِ‌ العِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلمُؤمِنین؛(۳) این عزّت را آن‌وقت خدا به امّت اسلامی خواهد داد. اگر با قرآن مأنوس شدیم، آثار و برکات آن اینها است.

بنده مجدّداً از همه‌ی دست ‌اندرکاران این مراسم تشکّر میکنم؛ از اساتید، از شرکت کنندگان در مسابقه، از جوانان عزیز، از مدیران این مراسم زیبا و با شکوه، و از مردمی که از این مراسم استقبال کردند، تشکّر میکنم. امیدوارم که خداوند متعال همه‌ی شماها را محفوظ بدارد، باقی بدارد، و از مجری محترم و خوش‌زبان هم که جلسه را - هم اینجا و هم ظاهراً در محلّ مراسم - با زیبایی اداره کردند،(۴) متشکّریم.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته‌

1)سوره‌ی انعام، بخشی از آیه ۱۲۵

2) سوره‌ی‌اعراف، بخشی از آیه‌ی ۳۰

3 ) سوره‌ی منافقون، بخشی از آیه‌ی ۸

4) آقای مجید یراق‌بافان‌

* تجلیل۱۵۱ نماینده مجلس از سازمان اوقاف

۱۵۱ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با قرائت بیانیه‌ای از سازمان اوقاف و امور خیریه به دلیل برگزاری موفقیت‌آمیز مسابقات بین المللی قرآن کریم تقدیر و تشکر کردند.

بر اساس این گزارش151 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خانه ملت در بیانیه‌ای از سازمان اوقاف و امور خیریه به دلیل برگزاری موفقیت‌آمیز سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تقدیر و تشکر کردند متن کامل این بیانیه، به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مایه مباهات است در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی برگزاری موفق و باشکوه سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران با حضور بیش از 70 کشور جهان و استقبال پرشور مردم برگزار شد و مورد عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفت.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تحقق تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری، ضمن اعلام حمایت از گسترش فعالیت‌های قرآنی، آمادگی خود را برای فراهم آوردن زمینه‌های قانونی لازم به منظور پویایی و ارتقای سطح برگزاری مسابقات قرآنی در عرصه ملی و بین‌المللی اعلام می‌داریم.

* تجلیل مجلس از نفرات برتر

هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از نفرات برتر دو رشته‌ قرائت و حفظ کل قرآن در سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تجلیل کرد. . جعفر فردی نفر اول در رشته قرائت و بهزاد هژبری نفر اول رشته حفظ کل قرآن کریم هدایایی را از هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دریافت کردند.

انتهای پیام

کد N814630

وبگردی