آفتاب
روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر:

۵۰ سال پیروی از اصول صلیب سرخ و هلال احمر همچنان اثربخش است

۵۰ سال پیروی از اصول صلیب سرخ و هلال احمر همچنان اثربخش است

پنجاه سال پس از تصویب اصول بنیادین نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، مسئولان این نهضت در بزرگداشت اصول بنیادین خود بر اثربخشی آنها تأکیدی دوباره کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو، در قلب نهضت بین­المللی صلیب سرخ و هلال احمر تعهدی وجود دارد برای کمک به کسانی که تحت تأثیر بلایا، درگیری و یا بحران­ هستند، هر کجا و هر کس که باشند. اصول بنیادین نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر عبارتند از: انسانیت، بی­غرضی، بی­طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، یگانگی و جهانشمولی. این اصول، هسته­ تعهدات بشردوستانه­، ارزش­ها و مأموریت این نهضت را تشکیل می­دهند.

در همین رابطه «علی­ اصغر احمدی» دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران گفت: هر بار که به کارهای جمعیت هلال احمر ایران نگاه می­ کنید، فعالیت­های آن را در راستای اصول بنیادین نهضت خواهید یافت. این اصول باعث حفظ قابلیت دسترسی ما به افراد آسیب ­پذیر می­ شوند و به ما امکان می­ دهند تا به کمک بیش از ۲ میلیون اعضای جوان و داوطلب و حدود ۸ هزار کارمند وارد عرصه شویم. تعدادی از برنامه­ هایی که این افراد بر روی آن­ها کار می­ کنند از این قرار هستند: مدیریت بلایا، مشارکت داوطلبان و جوانان در برنامه­ های عام­ المنفعه، کاهش خطرات بلایا، درمان و توانبخشی، آموزش همگانی، ترویج حقوق بین ­المللی بشردوستانه و واکنش بین المللی اضطراری.

بر این اساس اصول بنیادین، راهنمای روند تصمیم­ گیری در نهضت بوده و چالش های پیش رو هر چه باشند، این اصول اثربخش خواهند بود. این اصول بین ۱۷ میلیون داوطلب فعال در ۱۸۹ جمعیت ملی صلیب سرخ و هلال احمر در سراسر جهان مشترک هستند. این افراد هر روزه در میان مردمِ خود و فراتر از آن کار می کنند تا به نیازهای افراد آسیب ­پذیر پاسخ گویند.

همچنین «ایو دکور» مدیرکل کمیته­ بین ­المللی صلیب سرخ گفت: اصول بنیادین در مرکز تمامی عملیات بشردوستانه­ عمده­ ما در بیش از یک قرن گذشته بوده ­اند. این اصول متضمن اعتماد و پذیرش جوامع بوده و در نهایت به نهضت امکان می­ دهند تا حتی در سخت ­ترین شرایط در صحنه حاضر شده و خدمات ارائه دهند. به منظور دسترسی پیدا کردن به کسانی که در شرایط بحرانی هستند، اصولی مانند انسانیت، بی­ طرفی و بی­ غرضی می ­توانند تنها سپر دفاعی ما باشند.

۵۰ سال پس از تصویب این اصول، چشم­انداز بشردوستانه­ در جهان پیچیده ­تر و سخت­ تر شده است، که برخی از عوامل آن وخیم ­تر شدن درگیری­ها و آثار تشدیدکننده­ تغییرات آب­ و ­هوایی هستند. این چالش­ها بر توان جمعیت­های صلیب سرخ و هلال احمر برای دسترسی پیدا کردن به مردم نیازمند نیز تأثیر گذارده ­اند.

«الحاج السی» دبیرکل فدراسیون بین ­المللی جمعیت­های صلیب سرخ و هلال احمر نیز گفت: تأکید دوباره بر اصول بنیادین در شرایط پیچیده­ بشردوستانه­ حال حاضر جهان می ­تواند ناجی جان­های زیادی در زمان بحران باشد. چه برای کمک به مردم برای مبارزه با ابولا باشد، یا حمایت از افراد ساکن در اردوگاه پناهندگان که از خشونت فرار کرده ­اند، یا ایجاد فرصت تحصیل برای جاشیه­ نشینان و یا کمک ­رسانی در مناطق جنگی، ما باید اعتمادسازی کرده و اطمینان حاصل کنیم که اصول­مان همیشه در سراسر جهان درک شده و مورد احترام هستند.

نهضت بین­ المللی صلیب سرخ و هلال احمر پنجاهمین سالگرد تصویب هفت اصل بنیادین خود را با برگزاری رویدادهایی در طول سال گرامی می­ دارد، از جمله با یک سری پروژه­ ها و مناظرات تحقیقاتی در رابطه با اصول حاکم بر عملکرد بشردوستانه. این برنامه در کنفرانس بین ­المللی نهضت (۱۰-۸ دسامبر ۲۰۱۵) به اوج خود خواهد رسید. این کنفرانس، نهاد تصمیم گیری نهضت است که در آن تمامی ارکان نهضت و دولت­های عضو کنوانسیون ­های ژنو گرد هم می ­آیند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اصول بنیادین و فعالیت­های نهضت بین ­المللی صلیب سرخ و هلال احمر به نشانی زیر مراجعه کنید: www.fundamentalprinciples.today

کد N814535

وبگردی