آفتاب

کمبود ماما در خراسان‌رضوی

کمبود ماما در خراسان‌رضوی

مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: یکی از چالش‌ها در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد کمبود نیروی تخصصی مامایی است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خراسان، مرتضی طالبی اظهارکرد: در حال حاضر این دانشگاه با کمبود 200 تا 500 نفر نیروی مامایی تا رسیدن به سطح استانداردها مواجه است.

وی با بیان اینکه مامایی تنها به معنای انجام زایمان نیست، افزود: مراقبت‌های پیش از دوران بارداری، زایمان، مراقبت‌های پس از زایمان، مراقبت‌های دوران یائسگی، آموزش و بهداشت خانواده و سلامت فرزندان در حیطه خدمات و فعالیت‌های حوزه مامایی به شمار می‌روند.

افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین در خراسان رضوی

طالبی افزود: از پارسال تا کنون شاهد افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در استان بوده‌ایم.

وی افزود: از اردیبهشت ماه پارسال تاکنون شاهد افزایش 10 تا 15 درصدی زایمان طبیعی و کاهش هفت درصدی میزان سزارین در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در خراسان‌رضوی بوده‌ایم.

وی ادامه‌داد: ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین مهم‌ترین اهدافی است که در حوزه مامایی همزمان با اجرای برنامه تحول نظام سلامت در این دانشگاه دنبال می‎‌شود.

طالبی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 100 هزار زایمان در مراکز دولتی و خصوصی تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد انجام می‌شود.

مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: این اقدام در راستای برنامه تحول نظام سلامت و موضوع ترویج زایمان طبیعی با توجه به سیاست‌های افزایش جمعیت در حوزه سیاست‌های کلان کشور دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه تیم‌های متعددی در روند زایمان نقش دارند، افزود: در فرآیند زایمان و مراقبت‌های پس از آن، متخصصان بیهوشی، متخصصان زنان و زایمان، متخصصان اطفال و پرستاران ایفای نقش می‌کنند.

انتهای پیام

کد N814349

وبگردی