آفتاب
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی:

قرآن خوانی یکی از اصول تزکیه و تعلیم است

قرآن خوانی یکی از اصول تزکیه و تعلیم است

قائم مقام ، رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: تاثیر حس زیباشناختی قرآن در دنیا و آخرت بر ما تجلی می‌یابد زیرا در روایات اسلامی بیان شده در میان نعمت‌های بهشتی بهترین نعمت صوت خوش است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی صبح امروز در دومین روز از یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان ممتاز کشور که در حسینه الزهرا(س) در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با بیان اینکه قرآن خوانی یکی از اصول تزکیه و تعلیم محسوب می‌شود اظهار کرد: تلاوت دائمی قرآن نقش پایه‌ای در حرکات بعدی زندگی دارد، پس اساس تمام حرکات تعلیمی تلاوت قرآن است.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از هنر تلاوت با لحاظ اصالت تلاوت بخش مهمی از کار ما است، ما این را قبول داریم که قرآن با معارف در عقل‌ها و با زیبایی در قلب‌ها نفوذ کرده است، این جلسه به ابعاد مختلف هنر قرآنی توجه دارد و جلسه کلیدی محسوب می‌شود.

رئیس شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی یادآور شد: تاثیر حس زیباشناختی قرآن در دنیا و آخرت بر ما تجلی می‌یابد زیرا در روایات اسلامی بیان شده در میان نعمت‌های بهشتی بهترین نعمت صوت خوش است، ابعاد زیباشناختی سمع بسیار زیاد است به همین دلیل موسیقی دنیا را فرا گرفته و همه کشورها بر روی آن سرمایه‌گذاری شیطانی می‌کنند.

محمدی افزود: جمهوری اسلام مدعی است که صاحب تمدن قرآن بنیان است و باید ببینیم جایگاه قرائت دراین تمدن کجاست. یکی از ابعاد شکل گیری همین تمدن‌ها هنر موسیقی و قرائت قرآن است. زیرا قرائت و اذان از اول برای مسلمانان جذاب بوده است. حقیقت موسیقی در قرائت قرآن به صورت تحقیق و ترتیل متجلی شده است.

وی خاطر نشان کرد:‌قرائت یکی از دغدغه‌هایی بوده که ازهمان زمان نزول وحی به آن پرداخته شده، قرائت قرآن از موسیقی عربی تاثیر گرفته چون قرآن به زبان عربی است و مخاطبان قرآن از اول عرب‌زبان‌ها بودند. پس موسیقی عربی در قرائت قرآن همواره نقش آفرین بوده است و موسیقی عربی هم در سایه قرائت قرآن رشد یافته اما متاسفانه در دیگر ملل اسلامی قرائت مجالی در هنر آنها نداشته است در حالی که قرائت می‌توانست موسیقی دیگر ملل اسلامی را هم به تعالی برساند.

قائم مقام ، رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد:‌ مهمترین راهبرد جمهوری اسلامی تاسیس تمدن قرآن بنیان است و نظام با تمام قوا بر آن تاکید دارد. پیشنهاد ما تشکیل پژوهشکده قرائت است که به بحث تولید علمی با ابعاد معرفتی قرائت بپردازد. شکل گیری فلسفه قرائت و فقه قرائت برای تمدن قرآن بسیار مهم است. فلسفه قرائت هم می‌تواند از جهاتی تاثیرگذار باشد.

محمدی در ادامه با ارائه پیشنهادات و الزاماتی جهت تدوین سند نشست علمی فقه قرائت گفت: اولین پیشنهاد بنده ارتقاء سطح دانشی و توسعه ادبیات علمی فقه قرائت قرآن است که در این راستا تاسیس پژوهشگاه قرائت پژوهشی با تاکید برپژوهشکده‌ی فقه قرائت و فلسفه قرائت مهم است.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد دوم و تشکیل مجامع وترویج تعاملات فقه و قرائت در عرصه‌های ملی وبین‌المللی گفت: برای تشکیل این مجمع باید دوره‌های تخصصی برگزار شود و آموزش‌های نظام‌مند و کوتاه‌مدت و میان مدت به متخصصان واساتید قرائت در سطوح ملی و بین‌المللی برگزار شود. برگزاری جلسات مشترک میان قاریان برجسته ، استادان و صاحب نظران عرصه‌ ی قرائت و فقه و راه‌اندازی سامانه ارتباطی شبکه پاسخگویی تخصصی فقه قرائت، برگزاری جلسات و کرسی‌های نقد و بررسی قرائت استادانه در مجامع تخصصی ، هنری و فقهی و حمایت از تجربه متون مرتبط فارسی به عربی و سایر زبان‌ها و نشر و توزیع محصولات علمی و ترویجی جهت ارتقاء سطح قاریان و محققان داخلی و غیر ایرانی با ایجاد شبکه‌ی تلویزیونی ماهواره‌ای جهان اسلام با رویکرد تخصصی قرائت از جمله این پیشنهادات است.

در ادامه این نشست تخصصی محمد تقی میرزاجانی رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن و دبیر اجرایی اظهار کرد: 46 مقاله به دبیرخانه نشست تخصصی ارسال شده و شورای علمی 12 مقاله را جهت چاپ در مجله‌های پژوهشی قرآنی انتخاب کرده و 12 مقاله دیگر را جهت ارائه در نشست تخصصی و تعداد دیگر را در کتاب ویژگی‌های تلاوت استادانه به چاپ رسانده است.

وی گفت: این نشست شامل سه بخش علمی، ویژه برنامه‌ها و بخش تخصصی تلاوت است که بخش تخصصی تلاوت از عصر امروز آغاز می‌شود و تا فردا ادامه دارد.

همچنین در ادامه این نشست تخصصی حجت‌الاسلام و المسلمین لک‌زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهارکرد: بحث اخلاق قرائت هم بسیار مهم است و من با فرمایشات آقای محمدی در رابطه با این موضوع که باید به فلسفه قرائت هم پرداخته شود موافقم. ما باید قرائت متعالی را در برابر قرائت متعارف داشته باشیم و به هر دوی آنها توجه کنیم.

در پایان این بخش از نشست تخصصی از 5 مقاله برتر تقدیر به عمل آمد .

همچنین از 44 نفر از 15 استان که یکی از درجات 2 تا 4را کسب کرده بودند تقدیر به عمل آمد که از جمله آنها علی اصغر شعاعی مدرک درجه 2، محسن یار احمدی مدرک درجه 2 ، علی خانی مدرک درجه 2، حبیب صداقت قاری درجه 2 شناخته شدند و از کتاب مجموعه مقالات و نشست‌های 10 دوره‌ی قبلی و فقه قرائت توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی رونمایی شد و از لباس قاریان ایرانی که طراحی آن توسط جمعی از هنرمندان صورت گرفته بود رونمایی شد.

انتهای پیام

کد N814310

وبگردی