آفتاب

پیشنهاد بان کی مون به طرف‌های یمنی برای انجام مذاکره در ژنو

پیشنهاد بان کی مون به طرف‌های یمنی برای انجام مذاکره در ژنو

منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند که بان کی مون به طرف‌های بحران در یمن پیشنهاد کرده است جلسه مذاکراتی را در روز دوشنبه آتی برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت روزنامه مستقل رای الیوم، منابع دیپلماتیک در سازمان ملل که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که در صورتی که طرف‌های بحران در یمن موافقت خود را با این جلسه اعلام کنند بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل احتمالا در جلسه افتتاحیه این مذاکرات شرکت می‌کند.

این منابع تصریح کردند: بان کی مون روز دوشنبه آتی در ژنو خواهد بود و روز چهارشنبه تماس تلفنی با جان کری، وزیر خارجه آمریکا درباره این پیشنهاد مذاکرات برقرار کرد و دو طرف بر لزوم ایجاد آتش بس انسانی به منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه به داخل یمن توافق کردند.

فرحان حق، سخنگوی رسمی بان کی مون به خبرنگاران در نیویورک گفت: احتمالا ژنو میزبان گروه‌های یمنی خواهد بود.

وی افزود: اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده ویژه بان کی مون به یمن در حال حاضر رایزنی‌هایی را درباره بازگرداندن وضعیت سیاسی به شرایط عادی آغاز کرده است.

روزنامه عربستانی عکاظ نیز در این باره نوشت: ولد شیخ احمد امروز (پنجشنبه) در ابتدای ماموریت جدید خود برای احیای مذاکرات میان گروه‌های یمنی وارد ریاض پایتخت عربستان می‌شود. ولد شیخ احمد روز چهارشنبه با مقامات فرانسه در پاریس دیدار کرد.

وی قرار است سفرهایی به کشورهای دیگر نیز داشته باشد که هنوز زمان آن‌ها مشخص نشده است.

وی همچنین در آستانه سفرش به ریاض مذاکراتی را با جان کری در واشنگتن داشت. به این ترتیب احتمال می‌رود که در بسته شده مذاکرات میان گروه‌های یمنی باز شود.

روزنامه السفیر چاپ لبنان نیز درباره اخبار یمن نوشته است که شهر عدن روز چهارشنبه شاهد درگیری‌های شدید میان شبه نظامیان وابسته به منصور هادی و گروه انصارالله بود به طوری که گروه انصارالله توانست منطقه استراتژیک در عدن را که شامل کاخ ریاست جمهوری، دفاتر نیروهای امنیت کشور و بندر اصلی است به تصرف خود درآورد.

انتهای پیام

کد N814221

وبگردی