آفتاب

رونمایی از «نحوه مبارزه با تبعیض نژادی، نفرت و اسلام‌هراسی»در آتن

رونمایی از «نحوه مبارزه با تبعیض نژادی، نفرت و اسلام‌هراسی»در آتن

همزمان با آيين رونمایی از کتاب «نحوه مبارزه با تبعیض نژادی، نفرت و اسلام‌هراسی» در آتن، بر نقش بايسته رسانه‌ها در جريان اسلام‌هراسی تأكيد و چرايی تأثر مسلمانان در یونان تبيين شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيين رونمایی از کتاب راهنمای آموزشی در رابطه با «نحوه مبارزه با تبعیض نژادی، نفرت و اسلام‌هراسی» با حضور محمدحسین مظفری، «رایزن فرهنگی ایران» و تعداد بي‌شماري از اندیشمندان و صاحب‌نظران مسائل اجتماعی و شهروندان یونانی در آتن برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم، تالیا درقانوس، «از اساتيد روان‌شناسی اجتماعی» با اشاره به ضرورت رفع تبعیض نژادی از طریق آموزش در مدارس و همزمان آموزش اولیای آنان، گفت: یک‌سال پیش اقدام به تهیه و چاپ کتاب «نحوه مبارزه با تبعیض نژادی، نفرت و اسلام‌هراسی شد تا مدرسان و دست‌اندرکاران امور آموزشی يونان بتوانند با استفاده از آن در تعلیم و تربیت فرزندان کوشش كنند كه خوشبختانه مثمرثمر واقع شده است.

وی اظهار كرد: مسأله تبعیض نژادی و اسلام‌هراسی پس از حملات ۱۱ سپتامبر در جهان گسترش یافت؛ به همین دلیل ما با داشتن اقلیت مسلمان در شمال و حضور مسلمانان مهاجر در کل یونان و همچنین حضور فرزندان مسلمان در مدارس یونانی باید با آموزش کودکان و اولیاء آنان، زمینه ریشه‌کن کردن تبعیض نژادی و اسلام‌هراسی را فراهم آوریم.

درقانوس، افزود: همچنين، لازم است تا همه بدانند انسان‌ها براساس رنگ پوست و اعتقادات مذهبی نباید مورد تبعیض یا تفاوت قرار گیرند و اگر خواهان جامعه‌ای مملوء از صلح و آرامش هستیم، همه دست اندرکاران باید در این مورد همت گمارند.

وي در سخنان پاياني خود، يادآور شد: برای رسیدن به این اهداف باید با انجمن‌های مسلمانان همکاری نزدیکی داشته باشیم و از طرف دیگر نیز نیروهای پلیس و افرادی که با مهاجران در محل‌های نگهداری آنان حضور دارند تعاملی بدون تبعیض نژادی آموزش دهیم.

نقش مهم معلمان و اولياي مدارس جهت رفع تبعیض نژادی

الی ورخالاما، «از اعضاي هیئت رئیسه کمیسیون ملی مبارزه با تبعیض نژادی» با اشاره به ضرورت حذف تبعیض نژادی از جامعه و برخورد درست و انسانی با مسلمانان و فرزندان آنان، گفت: متأسفانه در کشورمان، رسانه‌های بزرگ گروهی در سطح وسیعی به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند و با نشان دادن تصاویری نامناسب جامعه را به این سو سوق می‌دهند.

وي ادامه داد: این تبليغات تا جایی پیش رفته است که مسأله ساخت و احداث مسجدی برای مسلمانان در شهر آتن را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است؛ همه انسان‌ها بدون توجه به رنگ پوست و اعتقاداتشان مساوی هستند و لازم است که از احترام مساوی برخوردار باشند.

ورخالاما در بخشي از سخنان خود، تأكيد كرد: معلمان و اولیاي مدارس می‌توانند نقش مهم و اساسی را در این باب ایفا کنند و مسئولان بايد با همکاری با انجمن‌های اسلامی زمینه رفع تبعیض نژادی علیه مسلمانان که متأسفانه در این اواخر به اوج خود رسیده را فراهم آورند.

لزوم مقابله با برخوردهای دوگانه و تبعیض آمیز

مروان محمد، «از اعضاي سازمان مبارزه با تبعیض نژادی و حقوق بشر اتحادیه اروپا»، گفت: اسلام‌هراسی در این اواخر به اوج خود رسیده است و در صبحت‌هایی که داشتم و براساس آمار حتی در فرودگاه‌ها تعداد زیادی از کشورهای اروپایی، بازرسی مسلمانان با سایر مسافران متفاوت است.

وي افزود: برای درک ایدئولوژی اسلام‌هراسی لازم است که به ریشه چنین رفتاری و علت‌های اصلی آن پرداخته شود؛ برای اینکه بتوان با اسلام‌هراسی مبارزه کرد، ابتدا لازم است تا بر آموزش صحیح تأکید کرد و سیاستمداران و دست‌اندرکارن امور اجتماعی نیز به اسلام‌هراسی دامن نزنند.

محمد، تأكيد كرد: اینگونه برخوردها باعث بروز عکس‌العمل‌های ناشایستی از تعدادی از مسلمانان می‌شود امّا نمی‌توان عملکرد عده‌ای را به عملکرد یک جامعه بزرگ مانند جامعه اسلامی ربط داد.

وي در ادامه يادآور شد: براين اساس بايد دو عامل فوق‌الذكر از هم تفکیک شوند؛ با ایجاد فضای دوستانه و با آموزش به کودکان مبنی بر اینکه مسلمانان و غیر مسلمانان همه انسان و یکسان هستند خواهیم توانست با برخوردهای دوگانه و تبعیض آمیز مقابله کنیم و خشونت را از جوامع بشری حذف كنيم.

نقش بايسته رسانه‌ها در جريان اسلام‌هراسي

یورگوس ماسخوس، «عضو کمیسیون ملی حقوق بشر و مبارزه با تبعیض نژادی یونان»، اظهار كرد: در سال ۱۹۸۹ اقدام به تأسیس این هیئت کردیم و از همان زمان بر نقش آموزش در رفع تبعیض نژادی تأکید داشته‌ایم؛ زیرا معتقدیم که باید با آموزش درست معلمان، اولیاء و دست اندرکاران امور اجتماعی، زمینه را برای ایجاد جامعه‌ای به دور از تبعيض، نژادپرستی و خودخواهی فراهم آوریم.

وي ادامه داد: رسانه در دامن زدن به خارجی‌هراسی و اسلام‌هراسی نقش خوبی ایفا می‌کند؛ متأسفانه مسلمانان در یونان متأثر از این تبلیغات و تبلیغاتی هستند که در راستای اسلام‌هراسی به راه انداخته شده است.

ماسخوس اظهار كرد: از این رو بسیار تحت فشار برخوردهای شدید تبعیض آمیز قراردارند، براين اساس بايد دولت‌مردان برای رفع این چالش اجتماعی به صورت جدی وارد عمل شوند.

آموزش صحیح؛ لازمه حذف تبعیض نژادی و اسلام‌هراسی

نعیم القندور، «رئیس انجمن مسلمانان یونان» طی سخنانی گفت: هم‌اكنون، مدرسان آموزش‌های لازم را برای دوری از برخورد دوگانه ندارند، بنابراين برخوردی به شدت تبعیض‌آمیز با مسلمانان دارند.

وي افزود: لازم است تا از طریق آموزش صحیح زمینه را برای حذف تبعیض نژادی و اسلام‌هراسی فراهم شود كه تاكنون تلاش‌های خوبی صورت گرفته، امّا هنوز راه دشوار و درازی در پیش داریم.

رئيس انجمن مسلمانان يونان در پايان يادآور شد: امید است تا اروپا به ويژه یونان در این راستا گام بردارند تا از شدّت عمل و برخورد تبعیض آمیز علیه مسلمانان کاسته و رفته رفته اینگونه برخوردها به کلی حذف شود.

کد N814119

وبگردی