آفتاب
بهزیستی و رفاه در هفته ای که گذشت؛

اعلام آمار خط فقر/خط قرمز مدیران تامین اجتماعی

اعلام آمار خط فقر/خط قرمز مدیران تامین اجتماعی

آمار جوانان ایرانی مجرد،اعلام آمار جدید خط فقر و آسیبهای اجتماعی، ارائه طرح سرشماری سبک زندگی ، ساخت ۲ بیمارستان با برند میلاد و...، از جمله اخبار مهم حوزه بهزیستی و رفاه در این هفته بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته جاری شاهد اخبار و وقایع مهمی در حوزه بهزیستی و تامین اجتماعی بوده ایم که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

۱.۳ میلیون جوان ایرانی مجرد

مدیر کل اطلاعات و آمار جمعیت و مهاجرت سازمان ثبت احوال در هفته جاری تعداد افراد مجرد قطعی بالای ۵۰ سال را ۱۵۲ هزار نفر عنوان کرد و گفت: یک میلیون و۳۰۰ هزار فرد بالای سن متعارف نیز در کشور هرگز ازدواج نکرده اند.

علی اکبر محزون از افزایش ازدواج بالای سن متعارف در کشور خبر داد و افزود: در سال ۹۲ آمار ازدواج مردان بالای سن متعارف ۳۵ سال ۹.۴ درصد بود که در سال گذشته این آمار به ۱۰.۴ افزایش پیدا کرد و همچنین ازدواج زنان بالای ۳۰ سال در سال ۹۲ ، ۱۲.۵ درصد بوده که در سال گذشته به ۱۴.۵ درصد رسیده است.

وی در مورد سن متعارف ازدواج گفت: این سن برای مردان ۲۰ تا ۳۴ سال و برای زنان ۱۵ تا ۲۹ سال است که البته این سن در حال تغییر و وتحول است.

اعلام آمار جدید خط فقر و آسیب های اجتماعی

رئیس سازمان بهزیستی در این هفته از سرشماری جدید برای بررسی خط فقر ، آسیبهای اجتماعی و سبک زندگی خبر داد و گفت:بزودی آمار جدید آسیبهای اجتماعی و خط فقر اعلام می شود.

انوشیروان محسنی بند‌پی با اشاره به اینکه ۲۰ انجمن مددکاری دولتی و ۱۶ انجمن مددکاری غیردولتی در کشور فعال هستند، گفت: سازمان‌‌ها و نهادهای مختلف باید از منابع ملی یعنی همان مددکاران اجتماعی استفاده کنند و این انجمن‌ها ظرفیت علمی بالایی دارند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان‌ها در برنامه‌ریزی‌های خود باید از مددکاران بهره‌مند شوند، گفت: نقطه نظرات علمی مددکاران باید نسبت به گذشته بررسی و مقایسه شود تا متوجه شویم که نسبت به گذشته موفق‌تر بوده‌ایم یا خیر.

ارائه طرح سرشماری سبک زندگی تا دو هفته دیگر

معاون رفاهی وزیر رفاه نیز در این هفته در  از اجرای طرح سرشماری سبک زندگی و اتمام آن تا پایان اردیبهشت خبر داد و گفت: این طرح به منظور تحلیل آسیبهای اجتماعی انجام شده است.

احمد میدری افزود: مراحل ابتدایی طرح سرشماری سبک زندگی از بهمن سال ۹۳ آغاز شده و قرار است تا پایان اردیبهشت ماه نهایی شود که امیدواریم این اتفاق رخ دهد و بتوانیم طی زمانبندی درنظرگرفته شده این طرح برای تصویب نهایی تقدیم دولت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در طرح سرشماری سبک زندگی جامعه اسکن می‌شود، گفت: البته در این طرح سرشماری از حضور مددکاران نیز استفاده شده است.

اجرای طرح بررسی مصرف مواد مخدر

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی در روزهای میانی هفته از اجرای مرحله جدید طرح بررسی سوءمصرف مواد مخدر روان گردان در میان خانواده ها خبر داد و گفت: نتایج اجرای این طرح بزودی جمع آوری و اعلام خواد شد.

محسن روشن پژوه افزود: اجرای آزمایشی این طرح سال گذشته با عنوان پیمایش ملی مصرف موادمخدر آغاز شد و پس از موفقیت آمیز بودن آن مرحله جدید آن در استانهای مختلف آغاز شده است.

وی گفت: در این طرح پرسش نامه هایی تدوین شده که از خانواده ها درمورد مواد مخدر بخصوص مواد روان گردان، میزان آشنایی، مصرف، مضرات، و... سئوالاتی پرسیده می شود و در نهایت نتایج آن بررسی و با توجه به وضعیت هر استان، از آن در جهت برنامه ریزی برای کنترل و کاهش مواد مخدر در مناطق مختلف استفاده خواهد شد.

انتصاب مدیرعامل جدید بیمه سلامت ایران

در این هفته سرانجام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حکم مدیر عامل جدید سازمان بیمه سلامت را صادر کرد و طی آن دکتر محمدجواد کبیر جایگزین انوشیروان محسنی بندپی شد.

ساخت ۲ بیمارستان میلاد

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در هفته جاری از ساخت دو بیمارستان با برند «میلاد« در دو استان کشور خبر داد و گفت: ۸ هزار میلیارد تومان درآمد از منابع غیر بیمه ای تامین اجتماعی است.

دکتر سید تقی نوربخش با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، افزود: به منظور ارائه خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی به بیمه شدگان تحت پوشش سال گذشته بیمارستانی حد و با امکانات میلاد در کرمان راه اندازی شد و امسال نیز ساخت و احداث دو بیمارستان در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی گفت: دو استان ایلام و بیرجند برای ساخت بیمارستان با برند میلاد انتخاب شده اند که در آینده ای نزدیک عملیات اجرایی این کار آغاز خواهد شد.

پوشش ۳ هزار بیمار ضایعه نخاعی

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی دراین هفته از تحت پوشش قرار گرفتن ۳ هزار بیمار ضایعه نخاعی برای ارائه خدمات پرستاری تا پایان این ماه خبر داد و گفت: ۶ هزار کارت برای معلولان تهرانی صادر می شود.

یحیی سخنگویی افزود: به منظور صدور ۶ هزار کارت جدید برای معلولان تهرانی ۱۰۰ میلیون تومان پول پرداخت کرده‌ایم ولی هنوز این کارت‌ها صادر نشده اما به زودی این کار انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه برای صدور ۱.۵ میلیون کارت به ۹ میلیارد تومان بودجه نیاز است، گفت: ظرفیت کشوری ما صدور سالانه ۱۵۰ هزار کارت است.

افزایش تعداد مراکز دولتی دندانپزشکی

قائم مقام سازمان بیمه سلامت نیز ضمن تشریح ارائه خدمات دندانپزشکی به کودکان کمتر از ۱۴ سال، گفت: تعداد مراکز دولتی دندانپزشکی در کشور افزایش پیدا می کند.

رحمت الله توکل در مورد ارائه کد ملی به جای دفترچه های بیمه درمراکز درمانی افزود: در حال حاضر ۵۸۰ بیمارستان تحت پوشش بیمه سازمان سلامت هستند که تعداد کمی از این بیمارستان ها از سیستم HIS (اطلاعات الکترونیکی بیمه شدگان) برخوردارند به همین دلیل ارائه کد ملی فعلا در مراکز درمانی مجهز به این سیستم امکان پذیر است.

وی گفت: قصد داریم تا پایان سال با تجهیز تعداد بیشتری از بیمارستان ها، کد ملی را جایگزین دفترچه بیمه های درمانی کنیم.

۱۶.۶ میلیارد اعتبار درمان

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در ابتدای هفته دریافت هزینه های غیرمتعارف در مراکز ملکی تامین اجتماعی را خط قرمز این سازمان عنوان کرد و گفت: دریافت زیرمیزی در مراکز درمانی تامین اجتماعی، جرم تلقی می شود.

دکتر محمد علی همتی به موضوع پدیده زیرمیزی در بازار سلامت اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته و به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت، پرداخت های غیرمتعارف به شدت کاهش پیدا کرده است. بطوریکه این وضعیت هم اکنون بسیار چشمگیر است و در خیلی از نقاط کشور به صفر رسیده است.

وی با عنوان این مطلب که دریافت های غیرمتعارف خط قرمز مدیران سازمان تامین اجتماعی است، گفت: دریافت های زیرمیزی در مراکز درمانی تامین اجتماعی، جرم تلقی می شود.

کد N813896

وبگردی