آفتاب

کنگره منحل شده لیبی میلیاردها دلار صرف مسلح کردن گروه‌های شبه نظامی کرده است

کنگره منحل شده لیبی میلیاردها دلار صرف مسلح کردن گروه‌های شبه نظامی کرده است

دیوان محاسبات لیبی در گزارشی اعلام کرد که کنگره ملی این کشور که پس از انتخابات سراسری منحل شد میلیاردها دلار برای مسلح کردن گروه‌هایی همچون شبه نظامیان «فجر لیبی» که دولت طبرق آنها را تروریستی خوانده، هزینه کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، در گزارش دیوان محاسبات لیبی آمده است که در دوره بین سال‌های 2012 تا 2014 زمانی که کنگره ملی این کشور مسوول اداره امور بود دولت وقت لیبی بیش از 17 میلیارد دینار (حدود 14 میلیارد دلار) را به وزارت دفاع اختصاص داده بود که تمامی این اموال به دست گردان‌هایی رسید که بعدها در تشکیل گروه موسوم به «فجر لیبی» نقش داشتند.

کنگره ملی لیبی که دوره‌اش در سال 2014 به پایان رسیده بود با نتایج انتخاباتی که پس از آن عبدالله الثنی، نخست‌وزیر لیبی روی کارآمد مخالفت کرد و پس از آن دولت موازی را در کنار دولت الثنی تشکیل داده و همچنان خود را صاحب حق در حکومت می‌داند.

اما کنگره ملی لیبی به دنبال سلطه شبه‌نظامیان فجر لیبی بر مناطق طرابلس از تایید بین‌المللی برخوردار نیست بلکه پارلمان طبرق و دولت عبدالله الثنی از تایید بین‌المللی برخوردار است.

دولت لیبی نیز برخی گروه‌های شبه‌نظامی از جمله "فجر لیبی" و "انصار الشریعه" را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است و نیروهای فجر لیبی را مهم‌ترین موانع بر سر راه تحقق صلح در لیبی می‌داند.

دولت طرابلس وابسته به کنگره ملی منحل شده لیبی چند هفته پیش حمایت خود را از شورای انقلابیون بنغازی که با «ارتش ملی لیبی» می‌جنگند، اعلام کرد.

عمر فرکاش، کارشناس اقتصادی لیبیایی در این باره می‌گوید که حقوق افراد مسلح به رهبران آنها تحویل داده می‌شد و بدون محاسبه میان این افراد توزیع می‌شد برای همین موجب افزایش ثروت برخی از آنها می‌شود.

انتهای پیام

کد N813643

وبگردی