آفتاب
جهانگیری:

تا پایان سال کشور در تولید بنزین خودکفا می شود

تا پایان سال کشور در تولید بنزین خودکفا می شود

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: در سال جاری با راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران به خودکفایی در تولید بنزین می رسد و برای نخستین بار امکان صدور بنزین به بازارهای دیگررا پیدا می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید کار خود را با مسائل جدی اقتصادی آغاز کرد، گفت: مشکلات اقتصادی علاوه بر سوء مدیریت ها و سیاست های غیر کارشناسی عمدتا ناشی از تحریم های ظالمانه ای بود.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم با سیاست های عالمانه خود که بر دانش و تجربه متکی بود توانست در مقطع کوتاهی به توفیقات نسبتا خوبی دست پیدا کند گفت: بازگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد، امید به آینده کشور ، کاهش نرخ تورم از 40 درصد به حدود 15 درصد، تبدیل رشد اقتصادی منفی به رشد مثبت 3 درصد در سال 93 و نیز افزایش صادرات غیر نفتی و تامین منابع مالی علیرغم شرایط تورم از جمله توفیقاتی بود که دولت توانست درمقطع کوتاه به آن دست یابد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه رشد 40 درصدی تسهیلات ریالی سیستم بانکی در سال 93 و همچنین استفاده از فاینانس خارجی در سال 93 وگشایش 10/6 میلیارد دلار فاینانس در بخش های صنعتی و حمل ونقل را از جمله دیگر توفیقات دولت دانست و اظهار کرد: خوشبختانه اقداماتی که در سال 93 انجام شد دولت را به این نتیجه رساند که درسال 94 سیاستی اتخاذ کند که کشور وارد دوره رونق اقتصادی شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه بهبود فضای کسب و کار و برطرف شدن موانع پیش روی تولید از جمله لوازم دستیابی به رونق است، افزود: تا کنون گام های جدی برای رفع موانع تولید برداشته شده است ، در همین راستا باید صادرات کالا و خدمات به عنوان یک رویکرد مهم در سال 94 مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه بخش هایی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی عامل تحرک جدی در رشد سایر بخش های کشور هستند، گفت: این بخش‌ها باید با تحول و رشد خود به اقتصاد کشور کمک کنند.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: استفاده از تولیدات داخلی یک شعار نیست بلکه یک جهت‌گیری عمده و الگوی مطلوبی برای توسعه است.

به گزارش ایسنا، جهانگیری با بیان اینکه باید آگاه باشیم که چاره ای جز پیوستن به زنجیره تولید و توزیع جهانی نداریم اظهار کرد: برای حضور در عرصه جهانی و رقابت در این زمینه باید با افزایش دانش و تحقیقات و بهره گیری از مدیریت کاردان کارآمدی و بهره وری خود را افزایش دهیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های مختلف بین‌المللی در کشور اظهار کرد: این نمایشگاه ها دریچه ای گسترده برای رصد تحولات بنیادین هستند که از آغاز به کار دولت تدبیر و امید تا کنون با بهره گیری از ظرفیت های جهانی در مسیر رسیدن به شکوفایی شکل گرفته اند.

وی با اشاره به برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ، گاز و پالایشگاه پتروشیمی با بیان اینکه تلاش دستاندرکاران صنعت نفت در دولت تدبیر و امید موجب تحقق یافتن اهداف و آرمان های منعکس شده در سند چشم انداز با استفاده از مبانی اقتصاد مقاومتی است گفت: در اقتصاد مقاومتی در ارتباط با نفت و گاز چند محور اساسی مورد تاکید قرار گرفته است که صیانت از منابع نفت و گاز و پرهیز از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره های نفت و گاز و پتروشیمی و مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از نفت و گاز از طریق انتخاب مشتریان راهبردی و همچنین ایجاد تنوع در روش های فروش و تکیه بر توان داخل و استفاده حداکثری از کالاها و محصولات ساخت داخل از جمله این محورها است.

جهانگیری تاکید کرد: صنعت نفت کشور باید با بهره گیری از این اصول و محورها و همچنین مولفه های دیپلماسی انرژی و تعهد خود در تامین امنیت انرژی جهان به بهترین شیوه ممکن بکوشد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم جذب سرمایه های بین‌المللی در صنعت نفت کشور گفت:‌ صنعت نفت کشور باید با همکاری های کشورها و شرکت های بزرگ شامل تکنولوژی های نوین و نهادهای بین‌المللی سرمایه گذاران را جذب کند.انتظار داریم که پس از ارائه مدل های جدید قراردادهای نفتی سرمایه گذارانی در صنعت نفت و گاز جذب شوند تا صنعت کشور در مدت کوتاهی بتواند سرمایه های مورد نیاز خود را جذب نماید و تجربه های حاصل از این صنعت را که از اجرای پروژه های نفت در شرایط سخت ناشی از تحریم ها کسب کرده صیانت نموده و در اختیار شرکای راهبردی خود قرار دهد.

جهانگیری با بیان اینکه تکمیل و توسعه فاز 12 پارس جنوبی از جمله جذابیت‌های صنعت نفت در شرایط سخت ناشی از تحریم ها بود اظهار کرد: با رسیدن این فاز به مرحله بهره برداری و همچنین سایر طرح های گازی، در سال 93 میزان 125 میلیون مترمکعب گاز در روز به تولید کشور اضافه شد و شهروندان زمستان را بدون دغدغه کمبود گاز و انرژی تولیدی از گاز پشت سر گذاشتند.

وی با اشاره به ظرفیت میدان فاز گاز پارس جنوبی و منابع حاصل از این اظهار کرد: در حال حاضر پارس جنوبی به تنهایی 40 درصد منابع مالی کشور ، یعنی بیش از 14/2 میلیون متر مکعب گاز و 18 میلیارد بشکه میعانات گازی در خود دارد و این ثروت عظیمی که فرصت را برای تولیدکنندگان داخلی و شرکای خارجی شان فراهم می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: با بیشتر شدن همکاری ها میان شرکت های مختلف اولویت های پیش بینی شده دیگر پارس جنوبی به بهره برداری رسیده و تولید گاز از این میدان به بالای 800میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اکنون سهم گاز درسبد انرژی کشور بالای 70 درصد است گفت:‌ باافزایش تولید گاز در کشور نتایج بسیار مفیدی حاصل می‌شود که از جمله آن نتایج می توان به گازرسانی به مناطق محروم و روستاهای کوچک در دوره های سه ساله و نیز دسترسی به بازارهای جدید صادرات با اولویت کشورهای همسایه اشاره کرد.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه توسعه سریع گاز میدان مشترک نفتی و گازی از جمله مباحث ویژه مربوط به اقتصاد مقاومتی و صنعت نفت است گفت: در این زمینه به عنوان نمونه تولید 7 هزار بشکه نفت در روز با بهره برداری از میدان های غرب کارون و همچنین بهره مندی از فناوری های مدرن روز جهت افزایش ضریب بازیافت نفت از جمله مباحث مورد توجه و تاکید دولت محسوب می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور باتاکید اینکه ایران مصمم است در زمانی کوتاه پس از توافق جایگاه خود در بازارهای نفتی جهان را بازپس بگیرد گفت: ایران مصمم است که در زمان کوتاهی پس از توافق ظرفیت تولید نفت خودرا در کوتاه ترین زمان ممکن به میزان تولید قبل از تحریم ها برساند و جایگاه خود را در بازارهای نفتی جهان بازپس بگیرد.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه ایران با تمام قوا و با بهره گیری از ظرفیت های فنی و تخصص خود می تواند چنین حرکتی را انجام دهد ، گفت: این اقدام می تواند چارچوبی بر ای همکاری های بین‌المللی شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به افزایش شتاب در صنعت نفت کشور در دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد:‌ در سال جاری با راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران به خودکفایی در بنزین می رسد و برای نخستین بار امکان صدور بنزین به بازارهای دیگر راپیدا می‌کند. ایجاد این پالایشگاه و بهره برداری از محصولات آن و همچنین تولید بنزین با استاندارد یورو 4 در تهران و کلان شهرها از جمله گام های اساسی صنعت نفت درحفاظت از محیط زیست نیز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بند ق تبصره دو بودجه سال 93، به بیان اهداف و بایدهای صنعت نفت در آینده پرداخت و گفت:‌ احیای عملیات سواپ با استفاده از موقعیت ژئوپلوتیک و ژئو استراتژیکی کشور، ارتقای صنعت نفت به صنعتی سرآمد و روزآمد و تکیه بر توان داخلی و تعاملات و همکاری های بین‌المللی و ورود گسترده بازارهای نفت ، گاز و پتروشیمی و توسعه پایانه های صادرات نفتی باید از جمله فعالیت های آینده صنعت نفت کشور باشد.

جهانگیری اظهار کرد: در این راه صنعت نفت کشور نیازدارد تا با همکاری سازمان ها و شرکت های معتبر داخلی و خارجی صاحب تکنولوژی به جذب سرمایه مورد نظر خود بپردازد. با اجرای این سیاست ها و جذب مشارکت بین‌المللی شرکت های داخلی نیز این امکان را پیدا می‌کنند که به شرکت های بزرگ بین‌المللی تبدیل شوند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به تمایل شرکت های بزرگ و کشورهای اروپایی برای حضور در عرصه صنایع پتروشیمی و گازی و نفتی اشاره کرد و افزود:‌ نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی مکانی مناسب برای بازنویسی و بررسی امکان های همکاری ها و مشارکت های داخلی و بین‌المللی است.

وی در ادامه صحبت های خود با ابراز امیدواری از به توافق رسیدن طرفین مذاکره هسته‌ای با بیان اینکه اگر غربی ها بر اثر فشارهای رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی منطقه به زیاده خواهی دست نزنند به توافق خواهیم رسید اظهار کرد: دولت تدبیر و امید مصمم است با رعایت خطوط قرمز و حقوق حقه ملت گفت‌وگوهای خود و 1+5 را به صورت جدی ادامه دهد و در صورتی که گفت‌وگوهای هسته‌ای به توافق مورد نظر دست یابد، با پایان تحریم ها این همکاری ها شکل بنیادی تری به خود می گیرد و همگی شاهد همکاری های تاثیرگذار بین‌المللی در تامین امنیت انرژی مورد نیاز جهان و نیز تولید بیشتر کالاها با منشاء نفت خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N813621

وبگردی