آفتاب

کنترل آمریکا بر حریم هوایی افغانستان به زودی تمام می‌شود

کنترل آمریکا بر حریم هوایی افغانستان به زودی تمام می‌شود

قرارداد کنترل ترافیک هوایی افغانستان که برعهده آمریکاست، 30 ژوئن به پایان می‌رسد و پس از آن احتمالاً پرواز خطوط هوایی بین‌المللی به مقصد این کشور کلا لغو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، قرارداد کنترل ترافیک هوایی آمریکا با دولت کابل رو به اتمام است و واشنگتن می‌خواهد که مدیریت حریم هوایی افغان‌ها را متوقف کند. این اقدام موجب می‌شود که خطوط هوایی بین‌المللی پروازهای خود را به داخل افغانستان و برعکس لغو کنند.

در صورتی که یک راه‌حل، حتی موقتی برای این موضوع پیدا نشود، افغانستان عملا به منطقه پرواز ممنوع تبدیل می‌شود که هزینه چندین میلیون دلاری بر دوش دولت کابل قرار می‌دهد و از سوی دیگر اعتبار آن در میان حامیان مالی خارجی و سرمایه‌گذاران به شدت ضربه می‌خورد.

حریم هوایی افغانستان، اصلی‌ترین مسیر میان اروپا و آسیا محسوب می‌شود و از سال 2001 تحت مدیریت ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری آمریکا و یا شرکت‌های خارجی است که پول آن را حامیان مالی پرداخت کرده‌اند.

هزینه کنترل ترافیک هوایی افغانستان سالانه 33 میلیون دلار است. خطوط هوایی بین‌المللی که به کابل، پایتخت افغانستان پرواز می‌کنند شامل خطوط هوایی امارات، هند، ترکیه و سایر شرکت‌های هواپیمایی می‌شود اما هیچ پروازی به مقصد اتحادیه اروپا انجام نمی‌شود چراکه مقام‌های هوانوردی مدنی افغانستان از سوی اتحادیه مذکور به رسمیت شناخته نمی‌شود.

قرارداد کنونی کنترل ترافیک هوایی افغانستان که هزینه آن را آمریکا پرداخت کرده است، 30 ژوئن به اتمام می‌رسد و عدم تمدید آن بدین معنا خواهد بود که خطوط هوایی خارجی نمی‌توانند از حریم هوایی افغانستان استفاده کنند. این احتمال وجود دارد که کابل تمایلی به تمدید قراردادش نداشته باشد و خودش مسوولیت حریم هوایی افغانستان را بر عهده بگیرد.

انتهای پیام

کد N813613

وبگردی