آفتاب

چالش‌های رئیس آینده ستاد مشترک ارتش آمریکا

چالش‌های رئیس آینده ستاد مشترک ارتش آمریکا

فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا به عنوان نامزد ریاست بر ستاد مشترک ارتش معرفی شده است. جوزف دانفورد که در ارتش آمریکا ۳۸ سال سابقه خدمت دارد، در صورت انتصاب با گره‌های کور فراوانی دست به گریبان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، جوزف دانفورد، ژنرال چهارستاره نیروی دریایی آمریکا به عنوان نامزد مورد نظر ریاست جمهوری آمریکا برای تکیه بر مسند رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور معرفی شد.

در مراسم معرفی دانفورد در کاخ سفید، باراک اوباما، رئیس‌جمهور برخی از اولویت‌های آمریکا در خارج از مرزهای این کشور را هم برشمرد؛ اولویت‌هایی که دانفورد ۵۹ ساله و همکارانش نقش بسزایی در تحقق آن‌ها برعهده دارند.

آموزش نیروهای افغانستان و مبارزه مستمر علیه شبکه تروریستی القاعده؛ مبارزه با تروریست‌های داعش و تقویت توان دفاعی ارتش عراق؛ تقویت اپوزیسیونی میانه‌رو در سوریه؛ اتحاد با شرکای اروپایی (در برابر تهدیدهای روسیه)؛ ادامه‌ بازبینی جایگاه آمریکا به عنوان قدرتی صلح‌جو و سرمایه‌گذاری برای یافتن راه‌حل‌های جدید علیه خطرهای نوظهور، از جمله حملات سایبری.

اگر، آنطور که پیش‌بینی می‌شود، مجلس سنای آمریکا صلاحیت دانفورد برای ریاست بر ستاد مشترک ارتش را تأیید کند، دانفورد باید با توجه به صرفه‌جویی‌ها در وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) تصمیم‌هایی اتخاذ کند که در نهایت هدف‌های یادشده متحقق شوند.

از سویی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده مشاور ارشد رئیس جمهور است و نه فرمانده یگان‌های رزمی. فرمان‌هایی از این دست را رئیس جمهور صادر و وزارت دفاع آن‌ها را به فرماندهان نظامی ابلاغ می‌کند.

ژنرالی با تجربه

جوزف دانفورد در سال ۲۰۰۳ در حمله آمریکا به عراق شرکت داشت. او همچنین از فوریه ۲۰۱۳ تا اوت ۲۰۱۴ فرماندهی عملیات نظامی ائتلاف بین‌المللی در افغانستان را برعهده داشت. دانفورد پاییز گذشته لباس فرماندهی تفنگداران دریایی آمریکا را به تن کرد.

او در مدت کوتاهی – حدود سه سال – از ژنرال تک‌ ستاره به ژنرال ۴ ستاره ارتقاء درجه یافت. این در حالی است که نظامیان عموما باید در هر درجه چند سال خدمت کنند.

دانفورد با دگرگونی مأموریت آمریکا در افغانستان نظر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را به خود جلب کرد. دانفورد با موفقیت مأموریت آمریکا در افغانستان را از مأموریتی رزمی به مأموریتی آموزشی- ضد تروریستی تغییر داد.

واشنگتن همچنین برگزاری مسالمت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در آوریل ۲۰۱۴ را تا حد زیادی مرهون برنامه‌ریزی‌های دانفورد می‌داند. او خود آن زمان گفته بود که با برگزاری انتخابات آزاد "امید به آینده" در دل شهروندان افغان جان گرفته است. دانفورد این موضوع را "مهمترین دستاورد سربازان" آمریکا برشمرده بود.

انتقاد از سیاست‌های آمریکا در افغانستان و عراق

دانفورد در عین حال از نحوه خروج نیروهای بین‌المللی از عراق و افغانستان انتقاد کرده است. او در تابستان ۲۰۱۴ در جلسه‌ی پرسش و پاسخ در سنا از تصمیم اوباما برای تعیین تاریخ دقیق خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انتقاد کرد. دانفورد گفت حال طالبان می‌داند نیروهای خارجی چه زمانی افغانستان را ترک می‌کنند و کافی است فقط منتظر بمانند. البته پس از روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان، پیمان امنیتی کابل- واشنگتن امضا شد تا نیروهای آموزشی آمریکا تا آغاز سال ۲۰۱۷ در افغانستان بمانند.

دانفورد همچنین در مورد ترک عراق گفت، نیروهای بین‌المللی در حالی از عراق خارج می‌شوند که این کشور نه ارتش مقتدری در اختیار دارد و نه از نظر سیاسی به ثبات رسیده است.

ژنرال جوزف دانفورد در صورت موافقت سنا جانشین مارتین دمپسی می‌شود. دمپسی که حدود ۴ سال بر ستاد مشترک ارتش آمریکا ریاست کرد، در پایان تابستان از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. او از قرار معلوم بازنشسته خواهد شد.

انتهای پیام

کد N813576

وبگردی