آفتاب

چالش اوباما با اعراب برای قبولاندن توافق هسته ای ایران

چالش اوباما با اعراب برای قبولاندن توافق هسته ای ایران

ایرنا نوشت:

خبرگزاری رویترز با اشاره به نشست باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در روزهای 24 و 25 اردیبهشت ماه نوشت: اوباما با این چالش عمده روبروست که چه تعهداتی را باید برای قبولاندن توافق هسته ای ایران به اعراب بپذیرد.

این خبرگزاری بین المللی همچنین مدعی شده است که رییس جمهوری آمریکا در نشست هفته آینده با اعضای شورای همکاری خلیج فارس از آنها خواهد خواست تا سامانه دفاع موشکی منطقه ای ایجاد کنند.

به گزارش این خبرگزاری از واشنگتن، مقام های آمریکایی گفته اند در حالیکه اوباما می خواهد کشورهای عربی را از بابت تامین امنیت آنها مطمئن کند، این پیشنهاد با تعهدات امنیتی بیشتر آمریکا، فروش تسلیحات و رزمایش های نظامی مشترک بیشتر همراه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، این اقدام دولت اوباما در حالی انجام می شود که ایران و گروه 1+5 پس از حدود دو سال مذاکرات سخت و فشرده با یکدیگر در حال نگارش پیش نویس متن توافق نهایی هسته ای هستند. جمهوریخواهان و تندروها در آمریکا تا رژیم صهیونیستی و همپیمانانش با دستیابی طرفین به توافق نهایی مخالفند و در این راه تاکنون از هیچ تلاشی برای اخلال در روند مذاکرات دریغ نکرده اند.

به گزارش رویترز، مشاوران اوباما در آستانه دیدار وی با شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در روزهای 14 و 15 ماه مه (24 و 25 اردیبهشت) در آمریکا ، در حال بررسی گزینه ها در پیش نشست با دیپلمات های عرب حاضر در آمریکا هستند. مقامات می گویند تصمیم نهایی درمورد پیشنهاد احتمالی آمریکا هنوز گرفته نشده است.

به نوشته رویترز، اوباما با چالش عمده ای روبروست،برای این که چه تعهداتی را باید برای قبولاندن توافق هسته ای ایران به اعراب، بپذیرد. ناتوانی در کاهش نگرانی های آنها، روابط را تیره تر می کند، با آن که تعهدات دفاعی بیشتر خطر ورود آمریکا را به درگیری ها در خاورمیانه در پی دارد.

اوباما پس از قرائت بیانیه لوزان و تعیین چارچوب توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در دوم آوریل 2015 (13 فروردین) از وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای شرکت در این نشست دعوت کرد.

مقام های آمریکایی مطلع می گویند اوباما برای کاستن از نگرانی کشورهای عربی تحت فشار قرار دارد. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: زمان آن رسیده درمورد مولفه هایی که باید قطعی شود تصمیم بگیریم.

اوباما می داند نباید تعهدات خود را به عربستان سعودی یا دیگر کشورهای عرب منطقه در سطح توافق امنیتی افزایش دهد؛ زیرا این امر به تصویب مجلس سنا نیاز دارد و به معنای تنش های بیشتر کنگره است که با هر توافق امنیتی با کشورهای منطقه به دلیل رژیم صهیونیستی نگران اند.

مقام دیگر آمریکایی گفت که این نشست خیابانی دو طرفه است، از یک سو واشنگتن می خواهد سران کشورهای عرب منطقه را برای غلبه بر نارضایتی های داخلی راضی بکند و از طرف دیگر باید نشان دهد آنها راهکاری به منظور ارتقای حوزه دفاعی خود بیابند. کشورهای عربی پیش از این سامانه دفاع موشکی مانند سامانه 'پاتریوت' از آمریکا خریده اند اما دولت اوباما اکنون از انها می خواهد طرحی را اجرا کنند که 'چاک هیگل' وزیر دفاع پیشین آمریکا اواخر سال 2013 ارائه داده بود.

این طرح به کشورهای عضو شورای همکاری اجازه می دهد تجهیزات نظامی بخرند و سامانه راداری، ردیاب و هشدارهای سریع را با کمک آمریکا مستقر کنند.

با وجود این، اختلاف نظرها بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس یعنی قطر و امارات متحده عربی باید پیش از ایجاد سامانه دفاع موشکی، حل و فصل شود. کارشناسان باور دارند زمان برای همکاری های بیشتر مناسب است.

یک دیپلمات عرب گفت: این نشست نباید تنها تشریفاتی باشد.

26149

کد N813363

وبگردی