آفتاب

رای‌گیری درباره طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای پنجشنبه هفته جاری

رای‌گیری درباره طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای پنجشنبه هفته جاری

رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا گفت که درخواست ختم بررسی طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای را مطرح کرده است. انتظار می‌رود این طرح روز پنج‌شنبه رای کافی را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رهبر جمهوریخواه اکثریت سنا با درخواست ختم بررسی طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران راه را برای آغاز رای‌گیری درباره آن در روز پنج‌شنبه هموار کرده است.

از طرفی دیگر ختم بررسی این طرح بحث و گفت‌وگوها برای به‌کارگیری اقداماتی برای اعمال شروط بیشتر در توافق با ایران را متوقف می‌کند. برخی سناتورها در تلاش هستند تا با اضافه کردن متمم‌هایی به این طرح حصول یک توافق هسته‌ای را سخت‌تر کنند.

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هر دو معتقدند که قانون بازنگری توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند روز پنج‌شنبه حمایت قوی سناتورها را کسب کند و تصویب شود.

سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی و مولف اصلی این طرح به خبرنگاران، گفت: اگر ما بدون دردسر به سمت رای‌گیری نهایی برویم فکر می‌کنم بسیار موثر خواهد بود.

وی در گفت‌وگو با دیگر سناتورهای جمهوریخواه که پشت درهای بسته انجام شد، از آنها خواست بدون اعمال تغییرات بزرگ از این طرح حمایت کنند چون با توجه به متمم‌هایی که طی یک هفته گذشته مطرح شده است رهبران کمیته روابط خارجی به دنبال راه‌هایی برای تصویب این قانون هستند.

به گزارش رویترز، کمیته روابط خارجی سنا طرح کورکر را که به کنگره اجازه بازبینی توافق هسته‌ای با ایران را می‌دهد به تصویب رسانده است و این طرح اکنون قرار است در صحن سنا به رای گذاشته شود.

تاکنون 67 متمم برای افزودن به طرح نظارت کنگره مطرح شده که یکی از آنها درخواست سناتور مارکو روبیو، کاندیدای احتمالی دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است.

وی در این متمم خواسته است تا هر توافقی با ایران منوط به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل از سوی مقامات ایرانی باشد.

مخالفان این متمم می‌گویند که چنین شرطی راه دستیابی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به یک توافق با ایران را مسدود می‌کند. از این رو حامیان طرح کورکر خواستار آن هستند که این طرح بدون دردسر به تصویب برسد تا قانونگذاران سرانجام بتوانند به حق رای مورد نظرشان در توافق هسته‌ای با ایران برسند.

به گزارش ایسنا، جمهوری‌خواهان آمریکا که تحت نفوذ شدید رژیم صهیونیستی قرار دارند همواره نسبت به مذاکرات هسته‌ای بدبین بوده و برای کارشکنی در روند حصول توافق نهایی تلاش کرده اند. آنها در این راستا خواهان اضافه شدن شروطی جدید به مصوبه کمیته روابط خارجی سنا هستند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز چند روز پس از انتشار بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس درخواست جدیدی مطرح کرد و گفت: یک توافق هسته‌ای نهایی با ایران باید منوط به این باشد که ایران موجودیت اسراییل را به رسمیت بشناسد.

اما جمهوری‌خواهان و رژیم صهیونیستی در حالی این درخواست‌ها را مطرح می‌کنند که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به تازگی در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی درخصوص مشروط کردن توافق هسته‌ای با به رسمیت شناخته شدن موجودیت اسراییل گفت که این کار همانند این است که بگوییم توافقی با ایران انجام نخواهد شد.

انتهای پیام

کد N813350

وبگردی