آفتاب
آیت‌الله‌ وحیدخراسانی:

زیبارویی زن و مرد بهانه فساد نشود

زیبارویی زن و مرد بهانه فساد نشود

آیت‌الله‌ وحیدخراسانی زیبارویی را نعمت الهی به یک زن و مرد دانست و گفت: این زیبایی نباید ابزار گناه و فساد شود در این صورت چنین افرادی در روز قیامت برای دفاع از خود حجتی نخواهند داشت.

آیت‌الله‌ وحیدخراسانی زیبارویی را نعمت الهی به یک زن و مرد دانست و گفت: این زیبایی نباید ابزار گناه و فساد شود در این صورت چنین افرادی در روز قیامت برای دفاع از خود حجتی نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در درس تفسیر در مسجد اعظم در سخنانی گفت: خداوند انسان را به مثابه موجودی که همیشه در حال ظلم است معرفی می‌کند که این ظلم‌ها شامل ظلم به خالق، ظلم به دیگران و ظلم به نفس است.

وی با اشاره به اتمام حجت خدا با بشر افزود: خداوند برای اعمال افراد حجت عقلی و باطنی را قرار داده است که حجت باطنی و عقلی وظیفه دارد انسان را از فرامینی که خداوند به انسان داده مطلع کرده و او را از کارهای زشت بازدارد یعنی اگر بنده‌ای در نزد خدا عذر به جهل و نادانی کند خدا به او می‌فرماید مگر عقل تو نمی‌توانست دین را فراگیرد و آنچه توسط پیامبران برای بشر فرستادیم را دریافت کند و عذری برای او باقی نیست.

این مفسر قرآن بیان کرد: چهار حجت عملی نیز برای انسان قرار داده شده که مانع از عذرخواهی انسان‌ها بنابر جهل و عدم حجت است اگر زنی زیباروی به واسطه وجاهتش در گناهان گرفتار شود و در روز قیامت اینگونه عذر بخواهد که خدایا این زیبایی را تو به من عطا کردی حجت خدا یعنی مریم(س) فراخوانده می‌شود تا به او ثابت شود که این حجت بالغه الهی چگونه در عین زیبایی معصوم بوده است و با وجود این حجت، عذری برای دیگران باقی نمی‌ماند.

وی افزود: اگر پسری زیباروی نیز مورد چنین بازخواستی واقع شد و او نیز چنین عذری آورد یوسف(ع) به عنوان حجت بعدی در مقابل حاضر شده و خداوند بیان می‌کند که داستان یوسف حجت برای همه است تا زیبایی بهانه فساد نشود.

این مفسر قرآن اظهار کرد: حجت بعدی در خصوص بلایا و مصایب است که حجت بالغه‌ای به نام ایوب (ع) برای بندگان قرار داده شده است تا کسی به بهانه تراکم بلیات خود را مستحق اعمال ناشایست نداند و حجت بعدی خدا که فهم بشر قادر به هضم بزرگی آن نیست و بزرگان تاریخ در برابر عظمت ایشان خاضع بوده‌اند آسیه همسر فرعون است زیرا ایشان در حالی که دست از عقیده الهی خود برنداشت در مقابل فرعون حاضر شد و به او گفت دست از عقیده‌اش بر نمی‌دارد و فرعون او را با چهار میخ به زمین کوفت و در سخت‌ترین روزهای تابستان تخته سنگ بزرگی بر پشت او قرار داد و از او خواست از سخنانش بازگردد ولی آسیه به خدا فرمود من فقط از تو استقبال می‌کنم و از تو نیز می‌خواهم مرا در بهشت جای دهی و خداوند در این اثنا او را به سوی خود فراخواند و در خانه بهشتی جای داد.

وی تاکید کرد: انسان با بار عظیم گناه در محضر خدا حاضر می‌شود و حسنات محدود او در مقابل نعمات بی حد و حصر الهی قرار می‌گیرد و مبادله می‌شود.

این مفسر قرآن ادامه داد: انسان مغرور تا پیش از این گمان می‌کرد این مقدار از حسنات او را نجات خواهد داد ولی وقتی در برابر نعمات الهی مبادله شد احساس پوچی و بدبختی می‌کند و در این لحظه است که بر خدا عرضه می‌دارد خدایا من آماده عذاب تو هستم اما در اینجا حرف آخر را فضل و محبت و کرم الهی می‌زند و گرنه انسان از عذاب دوزخ راه امانی ندارد.

انتهای پیام

کد N813332

وبگردی