آفتاب

رییس انجمن صنفی سی‌ان‌جی توضیح می‌دهد: بازرسی مخازن خودروهای دوگانه‌سوز و بلاتکلیفی سه میلیون خودرو

رییس انجمن صنفی سی‌ان‌جی توضیح می‌دهد: بازرسی مخازن خودروهای دوگانه‌سوز و بلاتکلیفی سه میلیون خودرو

رییس انجمن صنفی‌سی‌ان‌جی کشور تاکید دارد که «جایگاه‌داران نباید تاوان انفجارات و حوادث را در سایه نبود مراکز تست و بازرسی خودروها بدهند و وزارت کشور و وزارت صنایع باید فکر عاجلی نسبت به این موضوع کنند.»

مهرنوش حیدری:
بازرسي ادواري از مخازن سي‌ان‌جي خودروهاي دوگانه‌سوز چند سالي است كه نگراني بسياري از مردم و فعالان صنعت سي‌ان‌جي را برانگيخته است. در اين بين، وقوع برخي حوادث و انفجار مخازن سی‌ان‌جی به اين نگراني‌ها دامن زده است. با اين وجود، وزارت كشور به عنوان متولي اصلي بحث بازرسي ادواري تاكنون اقدام خاصي در اين زمينه انجام نداده است؛ این در حالی است که به گفته اردشیر دادرس، رییس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور، «زمان آزمایش و بازرسی حدود 2 میلیون و 800 هزار خودرو فرا رسیده است.» وی متذکر می‌شود: «متاسفانه هر دو سه ماه یک‌بار یک انفجار را در جایگاه‌ها شاهد هستیم که این موضوع نگران‌کننده است.» آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری خبرآنلاین با اردشیر دادرس است.

* در حال یکی از مشکلات و نگرانی‌هایی که وجود دارد، این است که هر از گاهی گزارشی از انفجار مخزن گاز خودروها منتشر می‌شود. چرا تاکنون فکری برای این موضوع نشده است؟

ببینید، یک مشکل اساسی که ما داریم، این است که زمان آزمایش و بازرسی حدودا 2 میلیون و 800 هزار خودرو فرا رسیده؛ این در حالی است که در رابطه با این موضوع هنوز مراکز تست و معاینه فنی و تست و بازرسی مخزن‌های خودرو را نداریم.

ما در حال حاضر فاصله بسیاری با اجرا داریم. متاسفانه هر دو سه ماه یک‌بار یک انفجار را در جایگاه‌ها شاهد هستیم.

* مشکل اصلی را در کجا باید پیدا کنیم؟

این مشکل به چهار موضوع اساسی برمی‌گردد. بحث اساسی‌ای که ما داریم، عدم وجود مراکز معاینه فنی تخصصی و حرفه‌ای و نیز نبود مراکز تست و بازرسی مخازن خودرو است. دومین مشکل، نبود بودجه مناسب و صندوق پشتیبان صنعت سی‌ان‌جی است؛ این در حالی که برای بازسازی و نوسازی صنعت سی‌ان‌جی نیاز به نقدینگی داریم. سومین نکته نیز چگونگی جایگزینی مخازن معیوب و فرسوده است.

* هم‌اکنون هر مخزن سی‌ان‌جی به طور متوسط چه قیمتی دارد؟

هر مخزنی امروزه به طور میانگین حدود 600 هزار تومان قیمت دارد. از سوی دیگر، چهارمین مشکلی که ما داریم، نبود سامانه هوشمند سوخت در جایگاه‌های سی‌ان‌جی است که همانند بنزین، این سامانه‌های هوشمند سوخت باید نصب شود و در کنار آن هم کارت برچسب سوخت و انرژی ایجاد شود. در واقع باید بتوانیم کنترل و نظارت و تست و بازرسی روی خودروها داشته باشیم.

* آیا تاکنون انجمن صنفی سی‌ان‌جی پیشنهادی برای رفع این مشکلات مطرح کرده است؟

بله، پیشنهاد انجمن صنفی سی‌ان‌جی در چند حوزه بوده است. یکی این‌که کارگاه‌های غیرمجاز به کارگاه‌های مجاز تبدیل شوند و کارگاه‌ها شناسنامه‌دار شوند.

* هم‌اکنون چه تعداد کارگاه غیرمجاز در کشور وجود دارد؟

در حال حاضر تعداد زیادی کارگاه غیرمجاز در کشور وجود دارد، ولی در کل بیش از 1000 کارگاه در سطح کشور فعالیت دارد. صلاحیت این کارگاه باید محرز شود و کارگاه‌ها شناسنامه‌دار شوند. همچنین تحت پوشش سازمان ملی استاندارد کار خود را انجام دهند.

دومین کاری که باید در این زمینه صورت گیرد، این است که برای ساماندهی این طرح، حتما باید در بیمه و اسناد نقل و انتقال عبارت دوگانه‌سوز درج شود و زمان تست و اعتبار مخازن خودروها هم دیده شود.

در مقابل هم باید بسته حمایتی برای خودروهای دوگانه‌سوز در نظر گرفته شود. به عبارتی، دولت 30 تا 50 درصد بیمه، معاینه فنی و تست و بازرسی را رایگان کند و معافیت دهد؛ مانند بسیاری از کشورهای دیگر. این‌ها مواردی است که به نظر می‌رسد می‌شود در بحث ایمنی و فنی خودروهای دوگانه‌سوز کار کرد.

نکته مهم این است که واقعا جایگاه‌داران نباید تاوان انفجارها و حوادث را در سایه نبود مراکز تست و بازرسی خودروها بدهند و وزارت کشور و وزارت صنایع باید فکر عاجلی نسبت به این موضوع کنند، چون این موضوع با جان و مال و ایمنی مردم در ارتباط است.

* پیشنهادات خود را به صورت کتبی یا شفاهی مطرح کرده‌اید؟

انجمن صنفی سی‌ان‌جی پیشنهادات کتبی خود را به وزارت کشور، ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سازمان ملی استاندارد داده است. سازمان ملی استاندارد نیز تلاش‌های خوبی در این حوزه داشته است، ولی وزارت کشور باید کارهای اجرایی را انجام دهد.

* پاسخ چه بوده است؟

به ما تاکنون گفته‌اند که در حال رسیدگی و انجام موضوع هستیم.

22539

کد N813167

وبگردی